• mickaela94

strypkoppel

Någon som vet vart det går att få tag på ringar till att göra ett eget strypkoppel?

• Svar på tråden strypkoppel
  • melissas

Annars hade du ju kunnat uppfostra hunden så att den inte behöver gå runt med strypkoppel pga dig.

• Inofftjej
    melissas skrev 2015-01-13 01:27:37 följande:

Annars hade du ju kunnat uppfostra hunden så att den inte behöver gå runt med strypkoppel pga dig.

Helt riktigt! 

Ärligt talat, många hundar går runt med nackont pga överanvändning av halsband. Investera i en bra sele istället. 
  • Emyricon

Eller så inser du att de flesta hundar drar mer i strypkedja än tex sele. De vill bort från smärtan och förstår inte sambandet mellan att de drar och att kedjan gör ont. 

• Hopester

Oj, vad många här var snabba att dömma TS, utan att fråga hur hon ska använda det. Stackarn. Man måste inte vilja ha ett stryphalsband bara för att lära hunden gå fint i koppel (där håller jag med er. Gör man det så är det synd om hunden då den kan få allvarliga skador. Så länge hunden drar tycker jag att man bör man använda sele.)

Min hund har gått i sele ända sedan han var valp och nu börjar jag leta efter ett halvstryp till honom, men inte för att han inte kan gå fint i kopplet (han går hur fint som helst och drar ingenting över huvud taget). Jag vill ha halvstryp för att det är lättare att ta av och ta på när han ska springa lös som han väldigt, väldigt ofta gör. Har smått börjat använda halsband med spänne för en mer frihetskänsla. Drar ingenting med  det på heller, så han lär klara halvstryp finfint.

TS, för att svara på din fråga, så vet jag tyvärr inte. Kolla butiker som Clas Ohlson, Biltema, Jula och Rusta? Glad

• Emyricon
    Hopester skrev 2015-01-14 17:36:18 följande:

Oj, vad många här var snabba att dömma TS, utan att fråga hur hon ska använda det. Stackarn. Man måste inte vilja ha ett stryphalsband bara för att lära hunden gå fint i koppel (där håller jag med er. Gör man det så är det synd om hunden då den kan få allvarliga skador. Så länge hunden drar tycker jag att man bör man använda sele.)

Min hund har gått i sele ända sedan han var valp och nu börjar jag leta efter ett halvstryp till honom, men inte för att han inte kan gå fint i kopplet (han går hur fint som helst och drar ingenting över huvud taget). Jag vill ha halvstryp för att det är lättare att ta av och ta på när han ska springa lös som han väldigt, väldigt ofta gör. Har smått börjat använda halsband med spänne för en mer frihetskänsla. Drar ingenting med  det på heller, så han lär klara halvstryp finfint.

TS, för att svara på din fråga, så vet jag tyvärr inte. Kolla butiker som Clas Ohlson, Biltema, Jula och Rusta? Glad

Fast ett halvstryp går ju inte att jämföra alls med ett stryp :)
    Ett halvstryp drar aldrig åt runt hundens hals så det blir obehagligt. 
  • Hundbloggerskan

Vad jag inte förstår är att om helstryp (kedja) är så OTROLIGT farligt. Varför använder polisen, militären, vaktbolagen osv ALLA kedja på sina hundar? Är det för att deras hundar inte kan gå fint? För tro mig, det KAN de!
    Jag använder kedja (eller halvstryp med kedja) på mina hundar i några sorters träning. För att när de gör kedjerasslet så reagerar dem direkt. De vet att då ska de vara uppmärksamma på mig och följa mig. Det är inte för att de inte kan gå fint, eller så. Utan för att förenkla träningen.
    Jag använder annars för det mesta sele men vid viss sorts träning så underlättar en kedja otroligt mycket! Och mina hundar har inga nackproblem!
    Kan ju tillägga att nackproblem kan ges lika lätt med ett fast halsband som med ett halvstryp. Halsband över huvudtaget kan ge nackproblem vi fel användning.

Och jo, ett halvstryp kan dra åt runt hundens hals, det är därför det heter HALVSTRYP. Det ska drå åt lite, men det ska inte kunna dra åt lika mycket som ett helstryp.

• Emyricon
    Hundbloggerskan skrev 2015-01-17 21:15:10 följande:

Vad jag inte förstår är att om helstryp (kedja) är så OTROLIGT farligt. Varför använder polisen, militären, vaktbolagen osv ALLA kedja på sina hundar? Är det för att deras hundar inte kan gå fint? För tro mig, det KAN de!
    Jag använder kedja (eller halvstryp med kedja) på mina hundar i några sorters träning. För att när de gör kedjerasslet så reagerar dem direkt. De vet att då ska de vara uppmärksamma på mig och följa mig. Det är inte för att de inte kan gå fint, eller så. Utan för att förenkla träningen.
    Jag använder annars för det mesta sele men vid viss sorts träning så underlättar en kedja otroligt mycket! Och mina hundar har inga nackproblem!
    Kan ju tillägga att nackproblem kan ges lika lätt med ett fast halsband som med ett halvstryp. Halsband över huvudtaget kan ge nackproblem vi fel användning.

Och jo, ett halvstryp kan dra åt runt hundens hals, det är därför det heter HALVSTRYP. Det ska drå åt lite, men det ska inte kunna dra åt lika mycket som ett helstryp.

Ett halvstryp drar åt hundens hals, men inte så att det stryper.. Om det drar åt så att det stryper så har du ett för litet till din hund. 

Så bara för att poliser använder strypkedja är det inte farligt menar du? Det lät vettigt. Menar du att en pistol inte heller är farlig då? Polisen använder ju faktiskt det också. Om du seriöst tror att det inte är farligt eller kan ge skador så är det lite läskigt. I så fall kan du väl testa ha en kedja runt halsen och någon som håller i kopplet i andra ändan och sen rycker till lite titt som tätt. Så får vi se hur länge du står ut med det. Varför utsätta sin hund för den smärtan?

Och hur vet du att dina hundar inte har nackproblem? De flesta hundar visar inga tecken på smärta utan lider i det tysta. Det är din gissning och inget annat. Precis som en whiplash inte syns på människor syns det heller inte på hundar. Och visst kan en del hundar reagera på rasslet från kedjan, förmodligen för att de vet att det gör ont om de inte gör som du säger. Eller har du suttit och rasslat med kedjan och sen gett de en godisbit varje gång det rasslar? Nej, jag trodde väl inte det. 

MEN, det här är MINA åsikter. Och du får både tro och göra precis som du vill. tänk på hundens bästa bara :)
  • Hundbloggerskan

Jag sa aldrig att det inte var "farligt" eller att det inte kan ge skador. Jag sa bara att ett helstryp kan ge SAMMA skador som vilket annat halsband. Så då borde du vara "emot" alla halsband, inte bara helstryp.
    Och jo, sitter ett halvstryp rätt så SKA det strypa lite, ca 1-2cm men inte mer.
    Och vem har sagt att man ska rycka i hunden? Man knycker till lite med handen så det hörs och så hunden uppmärksammar det. Att dra eller rycka är absolut inte samma sak. Rycker man eller drar i hunden så ska man inte ha halsband alls.
    Jag säger bara att saker är inte farligare än vad man gör dem. En sele kan förstöra hela hundens kropp, och ett halsband kan göra detsamma. Det beror helt på hur man använder det. Så att säga att det är något fel på halsbandet är bara dumt och okunnigt.
    Och jag är rättså säker på att mina hundar hade sagt ifrån om de fått ont. Jag får exakt samma reaktion om jag skulle "knycka till" i ett vanligt halsband eller en sele. Men med en kedja så behöver jag oftast inte ens knycka till utan det räcker att man rör kopplet lite med lillfingret så reagerar hunden. Och nej, det är inte för att hunden är "van" vid att det kommer smärta, utan för att jag har hundar med snabb reaktionsförmåga som älskar att arbeta.

• Ebbagr

jag tycker själva ordet strypkoppel låter dåligt, att man ska behöva strypa sin hund för att den inte ska dra i kopplet :p

• Emyricon
    Hundbloggerskan skrev 2015-01-18 21:51:12 följande:

Jag sa aldrig att det inte var "farligt" eller att det inte kan ge skador. Jag sa bara att ett helstryp kan ge SAMMA skador som vilket annat halsband. Så då borde du vara "emot" alla halsband, inte bara helstryp.
    Och jo, sitter ett halvstryp rätt så SKA det strypa lite, ca 1-2cm men inte mer.
    Och vem har sagt att man ska rycka i hunden? Man knycker till lite med handen så det hörs och så hunden uppmärksammar det. Att dra eller rycka är absolut inte samma sak. Rycker man eller drar i hunden så ska man inte ha halsband alls.
    Jag säger bara att saker är inte farligare än vad man gör dem. En sele kan förstöra hela hundens kropp, och ett halsband kan göra detsamma. Det beror helt på hur man använder det. Så att säga att det är något fel på halsbandet är bara dumt och okunnigt.
    Och jag är rättså säker på att mina hundar hade sagt ifrån om de fått ont. Jag får exakt samma reaktion om jag skulle "knycka till" i ett vanligt halsband eller en sele. Men med en kedja så behöver jag oftast inte ens knycka till utan det räcker att man rör kopplet lite med lillfingret så reagerar hunden. Och nej, det är inte för att hunden är "van" vid att det kommer smärta, utan för att jag har hundar med snabb reaktionsförmåga som älskar att arbeta.

Jag vet inte ens vad jag ska skriva tillbaka till dig. 
    Självklart kan en sele eller ett fast halsband göra hunden illa om det används fel, den stora skillnaden är att de inte ger klämskador eller obehag hos hunden om hunden drar, oavsett om ägaren rycker eller sliter i kopplet.

Men att säga att jag skulle vara dum och okunnig är dumt, extremt dumt till och med. Jag vet inte vad du sitter på själv, egna erfarenheter enbart? 
    Jag har lite mer i bagaget än så, inte bara egna och andras hundar, jag har en rätt gedigen utbildning i ryggen.
    Instruktör, problemhundskonsult samt smärtutbildning hos hund. Så nej, mycket må jag vara, men okunnig är jag inte. 

Så du har stryp på dina hundar för att du ska få deras uppmärksamhet? Det låter som att du har brustit kraftigt i ditt sätt att träna hundarna på kontakt. 
    Själv har jag fast halsband eller sele på min och får hennes fulla uppmärksamhet med min röst. För hon vet att det kommer något roligt av det och att vi har en fin kontakt utan en massa oljud. Alla är vi väl olika, men nog tror jag att det känns trevligare för hunden än att ha en matte som måste rassla i en kedja (om inte obehag i halsen, så obehag i öronen - hundar har extremt känsliga öron)
    Och fortfarande, en hund har ett helt annat sätt att visa sin smärta på om den överhuvudtaget visar smärta. 
    Jag har sett hundar som har slitit bort sporrar och brutit ben utan att visa någon form av smärtpåverkan alls, så tro inte att dina kommer komma och påpeka för dig att de har ont i nacken. 
  • mickaela94

Det är inte min hund som ska få ett strypkoppel, hade tänkt göra ett halvstryp med paracord till en hunden jag känner.

Därför vill jag få tag på ringarna man använder sig av!

Svar på tråden strypkoppel