• Bret

vilken slags choklad-sås,-kräm,-sörja till chokladfontän?

Tjenare, undrar vilket flytande chokladrecept ni rekommenderar till den här idag realiserade mackapären som jag kommer att införskaffa från Discshop?

Räcker det att köpa bakschoklad (någon speciell sort?) och bara smälta den, eller smakar det bättre med en knäck-liknande smet som man gjort själv baserat på bl.a. kakao och socker? Vad rekommenderar ni?

• Svar på tråden vilken slags choklad-sås,-kräm,-sörja till chokladfontän?
  • Aniiee

Smält choklad bara. Smält KVALITETSCHOKLAD, minst marabou. Inte färgat "vegetabiliskt fett" med "block" som enda namn. 

Chokladfontäner är inte gjord för något annat.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Vlad

Poängen med den är väl att det är just choklad? Beroende på fontän kan man behöva ha i fett också.

Jag var sugen på en chokladfontän innan, men jag ångrade mig när jag såg att man var tvungen att smälta chokladen innan man hällde den i chokladfontänen och det tyckte jag verkade för besvärligt.

• Aniiee
    Vlad skrev 2014-12-14 00:15:54 följande:

Poängen med den är väl att det är just choklad? Beroende på fontän kan man behöva ha i fett också.

Jag var sugen på en chokladfontän innan, men jag ångrade mig när jag såg att man var tvungen att smälta chokladen innan man hällde den i chokladfontänen och det tyckte jag verkade för besvärligt.

Helt klart omständligt. En fontän som smälter chokladen själv är lättare, men apdyrt och svårt att få tag i.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Bret

Ok, ungefär som jag tänkte då.
    Jo, lite omständigt blir det nog allt hehe.. Men, men kanske finns någon potential med konceptet att doppa frukt och såvidare utan att det bränns. Om jag har energin kanske jag hittar på mer kreativa lösningar än den ursprungligen var ämnad för! Men får se

§§§§§§§§
  • Lesopeso

Mörk choklad + lite rapsolja funkar finfint! Går dock åt mycket mer choklad än förväntar.

Svar på tråden vilken slags choklad-sås,-kräm,-sörja till chokladfontän?