• Anonym (18)

Måste man alltid få en psykiatrisk bedömning om man kommit till akuten för att man skurit sig mycket att man behövt tejpa/sy?

Har under många år mått dåligt och haft kontakt med BUP, Soc och nu vuxenpsyk men under de senaste åren har det eskalerat. Speciellt mitt självskadebeteende som yttrar sig genom bla överdoser och att skära mig själv.

Nu ikväll gick allt över styr och jag har skurit upp armarna igen. Eller ja, överarmarna. Och jag har förlorat massa blod och behöver sy igen. Vill helst inte åka till akuten men det behövs nog. Andra gånger när jag haft så kraftiga panikångestattacker att jag behövt sjukhusvård eller skurit mig allvarligt så har jag alltid fått LPT och då varit tvungen att åka till psykakuten för bedömning. Men det är inget jag vill eller behöver, har varit där tillräckligt mycket(inläggningar alltså och andra boenden) men bor tillfälligt hos min min mormor och morfar i väntan på att få komma till ett behandlingshem igen.

Hur slipper jag kontakt med psykiatrin när jag åker in för att sys? Eller är det nån regel dom har, att man måste bedömmas?

• Svar på tråden Måste man alltid få en psykiatrisk bedömning om man kommit till akuten för att man skurit sig mycket att man behövt tejpa/sy?
  • Anonym (Juno)

Hur mår du nu psykiskt? Ångrar du dig eller kommer det ske igen snart tror du?
    Om det blir en psyk.bedömning, vilket jag misstänker att det blir för på medicinakuten tror jag det är nån slags PM att de ska remittera till psyk.akuten, kan det inte bli LPT om du inte ämnar att skada dig själv eller andra. Åk in tycker jag, det blir så fula ärr annars pga infektioner och annat tråkigt :) De är inte onda utan vill ju bara väl.

• Anonym (:/)

Jag vet inte hur läkarna går tillväga i en sådan situation, eftersom jag aldrig skadat mig själv. Däremot vet jag hur det är att må dåligt. Ta emot hjälp. Jag önskar att jag fått det rådet när jag var 18 år (för jag antar att du är det).

Åk in genast, vänta inte.

• Anonym (18)
    Anonym (Juno) skrev 2014-12-13 23:54:23 följande:

Hur mår du nu psykiskt? Ångrar du dig eller kommer det ske igen snart tror du?

Om det blir en psyk.bedömning, vilket jag misstänker att det blir för på medicinakuten tror jag det är nån slags PM att de ska remittera till psyk.akuten, kan det inte bli LPT om du inte ämnar att skada dig själv eller andra. Åk in tycker jag, det blir så fula ärr annars pga infektioner och annat tråkigt :) De är inte onda utan vill ju bara väl.

Ångrar det gör jag inte, jag behövde få ut all skit. Men det blev ju alldeles för djupt dessvärre. Försökte tejpa ihop det, har såna stripes här hemma men det blöder fortfarande en del och jag får inte ihop det alls. LPT får jag ofta eftersom jag skadar mig så mycket.
  • Anonym (18)
    Anonym (:/) skrev 2014-12-13 23:56:56 följande:

Jag vet inte hur läkarna går tillväga i en sådan situation, eftersom jag aldrig skadat mig själv. Däremot vet jag hur det är att må dåligt. Ta emot hjälp. Jag önskar att jag fått det rådet när jag var 18 år (för jag antar att du är det).

Åk in genast, vänta inte.

Jag tar emot hjälp, det har och gör jag verkligen. Har gått i KBT, DBT, fått ECT och gjort MDMA-behandling. Bott på olika boenden, behandlingshem och familjehem. Och så långa inläggningar. Jag förstår inte varför det inte bli bättre nån jävla gång.
  • Anonym (Juno)

Det kommer bli bättre! Jag lovar! Det är få som har självskadebeteende i vuxen ålder... Försök få hjälp med att hantera dina känslor, det där som gör att du inte vet vart du ska ta vägen när det känns jobbigt... något annat att kanalisera dem i än att skära dig själv... 

Har du fått någon diagnos? Har du fått rätt medicinering?

Hoppas du åkt in iaf och får bli omplåstrad.

• Anonym (18)
    Anonym (Juno) skrev 2014-12-14 00:21:19 följande:

Det kommer bli bättre! Jag lovar! Det är få som har självskadebeteende i vuxen ålder... Försök få hjälp med att hantera dina känslor, det där som gör att du inte vet vart du ska ta vägen när det känns jobbigt... något annat att kanalisera dem i än att skära dig själv... 

Jag har ju försökt med allt känns det som. Utan någon resultat. Det går bara neråt, för varje dag som går. Men jag vet inte hur jag ska göra nu.
  • Anonym (18)
    Anonym (:/) skrev 2014-12-14 00:41:06 följande:

Har du fått någon diagnos? Har du fått rätt medicinering?

Hoppas du åkt in iaf och får bli omplåstrad.

Är Bipolär, har panikångest, Borderline, ADHD och Anpassningsstörning. Äter Cymbalta, Abilify, Elvanse, litium och Stesolid dagligen.

Har fortfarande inte åkt in. Men det slutar ju inte blöda, fan vad fula sår det blev.
    Anonym (18) skrev 2014-12-14 00:49:20 följande:
    Är Bipolär, har panikångest, Borderline, ADHD och Anpassningsstörning. Äter Cymbalta, Abilify, Elvanse, litium och Stesolid dagligen.

Har fortfarande inte åkt in. Men det slutar ju inte blöda, fan vad fula sår det blev.
    Är du ensam hemma? Kan någon följa med dig om du åker in till sjukhuset?

Jag är inte så insatt i självskadebeteende, men jag vet att djupa ärr kan leda till blodförgiftning. Försök hitta någon som kan följa med dig in.

• Anonym (kram)

åk in och få hjälp. Är det du S.... Saknar dig på bloggen.

• Anonym (18)
    Anonym (:/) skrev 2014-12-14 00:55:46 följande:

Är du ensam hemma? Kan någon följa med dig om du åker in till sjukhuset?

Nej har ingen vuxen som kan följa med. Och nån "vän" kan jag ju inte följa med när jag är i det här skicket.
    Anonym (18) skrev 2014-12-14 01:05:48 följande:
    Nej har ingen vuxen som kan följa med. Och nån "vän" kan jag ju inte följa med när jag är i det här skicket.
    Skulle en av mina vänner ringt mig mitt i natten och bett mig följa med till akuten så hade jag ställt upp. Och jag har ändå en viss fobi för blod, men den fobin hade jag fått lägga åt sidan.
Svar på tråden Måste man alltid få en psykiatrisk bedömning om man kommit till akuten för att man skurit sig mycket att man behövt tejpa/sy?