• Anonym (Trött mamma)

Barn som hotar att döda sina föräldrar

Vår dotter är 12½ har sedan hon var liten haft ett väldigt hetsigt humör, men sedan hon var ca 8år har hennes humör gått ut över oss. Hon gapar och skriker, kommer med orimliga hot tex om jag inte får den här saken så ska ni ge mig 1 milj. Hon hotar även att hon ska slå ihjäl oss, eller hugga oss med kniv. När hon blir arg så slåss, bits, spottar hon. Hon är väldigt svartsjuk på lillebror, allt lillebror gör och får ska hon också ha. Vi kan tex inte äta viss mat om inte hon är hemma, får hon då reda på att vi har ätit någon som hon vill ha så blir det tredje världskriget här hemma. 
    Som ikväll så blev det kaos här hemma, dottern skulle duscha och lillebror duschade före henne med en tvål som hon helt plötsligt tyckte luktade illa, så då kunde hon inte gå in och duscha. Sen var det att hennes handduk var lortig och hon kunde absolut inte använda någon annan. Vi sa att det var hennes val om hon ville duscha eller inte och det slutade med att lillebror gråter, dottern hotar att hugga kniven i mig och pappan. 

Situationen börjar bli ohållbar hemma, lillebror är rädd för sin syster. Jag är gravid och ska snart föda. Vi har vänt oss till BUP som tyckte att hon var ett helt normalt fungerande barn och att det var vi som föräldrar som var "löjliga". Det enda de frågade var om anledningen vi sökte hjälp var att få en ADHD utredning?!

Någon som har något tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-16 17:21
    Vi har nu kontaktat BUP och de kommer att ta upp våran dotter på nästa behandlings konferens.

• Svar på tråden Barn som hotar att döda sina föräldrar
  • Anonym (A)

Jag hade verkligen rekommenderat BUP men de verkar ju inte vilka hjälpa er. Har ni nämnt att hotar om att knivhugga er?

• Anonym (..)

Förlåt  med er dotter verkar ha någon diagnos... Visserligen är hon i trotsåldern men att hota att döda sina föräldrar är inte normalt. Tydligen var detta sen en väldigt långt period tillbaka med? Kan något hänt som gör att hon blivit väldigt arg? Kanske att lillebrodern föddes för ca 4 år sen när det hela började? Hon kanske känner sig åtsidosatt. Däremot så måste jag säga att jag nog faktiskt tycker att ni är lite mesiga med, det är ni som är vuxna. Det är inte hon som bestämmer vilken mat som ska ätas eller vilket tvål som ska användas. Ni får ta henne i kragen och då faktiskt höja rösten och säga att "Nu håller du tyst! Vi bestämmer här och du sa finna dig i det bäst du vill!" Visa att ni inte accepterar hennes beteende så får hon förhoppningsvis mer respekt för er än om ni hela tiden dansar efter hennes pipa.

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (A) skrev 2014-12-14 20:32:12 följande:

Jag hade verkligen rekommenderat BUP men de verkar ju inte vilka hjälpa er. Har ni nämnt att hotar om att knivhugga er?

Vi har berättat det med de brydde sig inte, det enda de gjorde var att prata med dottern enskilt i ca 30 min och sedan berättade de att dom anser att hon är ett normalt fungerande barn.
  • Fanny b

Jag tycker också det första steget är att inte anpassa sig efter er dotter. Utan ni äter ni äter den mat ni vill oavsett om dottern är hemma eller inte, om hon kräver en sak av er och inte får den, säg bara ifrån. När hon blir arg bekräfta hennes känslor men kräv av också av henne att om hon får utbrott ska inte resten av familjen påverkas av detta, utan hon får tex gå till sitt rum och avreagera sig där.

När hon är lugn kan ni prata med henne, fråga utan att anklaga henne vad som händer innan hon får ett utbrott, kanske ni tillsammans kan hitta en strategi som kan underlätta för henne i situationer där hon blir arg,

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (..) skrev 2014-12-14 20:34:16 följande:

Förlåt  med er dotter verkar ha någon diagnos... Visserligen är hon i trotsåldern men att hota att döda sina föräldrar är inte normalt. Tydligen var detta sen en väldigt långt period tillbaka med? Kan något hänt som gör att hon blivit väldigt arg? Kanske att lillebrodern föddes för ca 4 år sen när det hela började? Hon kanske känner sig åtsidosatt. Däremot så måste jag säga att jag nog faktiskt tycker att ni är lite mesiga med, det är ni som är vuxna. Det är inte hon som bestämmer vilken mat som ska ätas eller vilket tvål som ska användas. Ni får ta henne i kragen och då faktiskt höja rösten och säga att "Nu håller du tyst! Vi bestämmer här och du sa finna dig i det bäst du vill!" Visa att ni inte accepterar hennes beteende så får hon förhoppningsvis mer respekt för er än om ni hela tiden dansar efter hennes pipa.

Det skiljer 3 år mellan barnen, lillebror är snart 10 år. Jag tycker inte att vi är mesiga, vi har gjort allt känns det som för att få stop på hennes beteende. Det funkar inte att säga att det är vi som bestämmer, när hon slår bits och spottar.

Ja att det är någon som är fel inser vi också men vi vet inte vad vi ska göra.
  • Anonym (Trött mamma)
    Fanny b skrev 2014-12-14 20:43:37 följande:

Jag tycker också det första steget är att inte anpassa sig efter er dotter. Utan ni äter ni äter den mat ni vill oavsett om dottern är hemma eller inte, om hon kräver en sak av er och inte får den, säg bara ifrån. När hon blir arg bekräfta hennes känslor men kräv av också av henne att om hon får utbrott ska inte resten av familjen påverkas av detta, utan hon får tex gå till sitt rum och avreagera sig där.

När hon är lugn kan ni prata med henne, fråga utan att anklaga henne vad som händer innan hon får ett utbrott, kanske ni tillsammans kan hitta en strategi som kan underlätta för henne i situationer där hon blir arg,

Vi har provat att prata med henne men hon bryr sig inte, hon säger att hon aldrig har hotat, slagits alla andra har gjort det och inte hon.

Ett tag så skrek hon så fort hon inte fick som hon ville "hjälp ring polisen dom slår ihjäl mig"

Vi har provat att hon ska vara på sitt rum när hon blir arg men det slutar alltid med att hon slår oss eller biter, hon vägrar stanna i rummet så man lär stanna där med henne.
  • Ankanpankan1

Låter inte bra!

Kan du kanske be skolsköterskan om hjälp. Bara för att BUP har sagt att allt är som det ska så är det inte helt säkert att den BUP psykologen har rätt. Skolsköterskan bör ha kontakter med andra psykologer än de på BUP.

Lycka till!

• Anonya

Jobbigt. Hur funkar hon i skolan? Är det problem där också eller "bara" hemma? Om det är jobbigt i skolan också, är säkert elevhälsan inkopplad redan, men om inte så prata med skolsyster och/eller skolkurator, de kan mycket om sånt och kanske kan få er vidare i systemet också om det behövs. 

• Anonym (Trött mamma)
    Anonya skrev 2014-12-14 20:55:36 följande:

Jobbigt. Hur funkar hon i skolan? Är det problem där också eller "bara" hemma? Om det är jobbigt i skolan också, är säkert elevhälsan inkopplad redan, men om inte så prata med skolsyster och/eller skolkurator, de kan mycket om sånt och kanske kan få er vidare i systemet också om det behövs. 

Hon fungerar bra i skolan, vi har pratat med skolan men eftersom det inte är några problem där så kunde de inte hjälpa oss utan sa att vi skulle söka BUP själva.
  • Anonym (typ)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2014-12-14 20:39:25 följande:

Vi har berättat det med de brydde sig inte, det enda de gjorde var att prata med dottern enskilt i ca 30 min och sedan berättade de att dom anser att hon är ett normalt fungerande barn.

Jag tycker att ni föräldrar får tuffa till er. Ni "vet" att det är något fel på er dotter. Då får ni också söka hjälp tills ni får det. Ni får kontakta bup igen och verkligen ligga i tills de tar er på allvar. Gärna säga att ni föräldrar inte vet hur ni ska hantera dottern, att ni inte orkar längre och att dotterns problem bars förvärras. Gråt gärna i telefonen. Eller helt enkelt söka er till privata barnpsykologer.

Ni kan ju inte bara lämna dottern i sticket.
Svar på tråden Barn som hotar att döda sina föräldrar