• Anonym (Osäker)

Vad är skillnaden på "dejta exklusivt" och "vara ihop"?

Är det någon som vet? Är det ens en skillnad? Solig

• Svar på tråden Vad är skillnaden på "dejta exklusivt" och "vara ihop"?
  • Anonym (joj)

Samma sak. Enligt min uppfattning i alla fall.

• Anonym (Osäker)

Intressant. Jag vill gärna höra från andra också för att se om det är så folk i allmänhet tycker.

Dvs om en kille säger att han vill dejta exklusivt, är man då ihop? Kan man kalla honom sin pojkvän? Eller är det något som saknas?

• Wicked

Skillnaden tycker jag är att om man dejtar så har man inga förpliktelser mot varandra såsom att ringas varje dag, kanske följa med på släktmiddagar osv.. Som man mer har i ett förhållande.

Man dejtar helt enkelt lite när man känner för det MEN man ligger absolut inte med andra..

• Anonym (Tjej25)

Jag är en sådan som inte orkar undra så jag frågar rakt på sak.

Första dejten med min man (vi låg och kysstes i soffan) frågade jag "jaha..o vad vill du med det här då?"  Efter det kallade jag honom min pojkvän. Men förstår att jag förmodligen inte är så normal. 

Men annars håller jag nog med personen här ovan om  förpliktelser..

• Anonym (Osäker)
    Wicked skrev 2014-12-15 07:54:12 följande:

Skillnaden tycker jag är att om man dejtar så har man inga förpliktelser mot varandra såsom att ringas varje dag, kanske följa med på släktmiddagar osv.. Som man mer har i ett förhållande.

Man dejtar helt enkelt lite när man känner för det MEN man ligger absolut inte med andra..

Kan det vara en skillnad att man inte behöver berätta för sin släkt om ens partner om man bara dejtar exklusivt men att man bör göra det om man har en pv/fv? Det har vi inte gjort. Iofs bor släkten långt bort och vi träffas sällan.

Däremot hör vi av oss till varandra flera gånger om dagen för vi är ju kära så det är svårt att låta bli och det skulle kännas jättefel att inte höra av sig på en hel dag.
  • Anonym (Osäker)

Det jag funderar lite på är vad som skulle förändras om jag frågade om han ville vara ihop istället?

• Anonym (import)

Att dejta och att dejta exkluisivt är ord importerade från USA. Vi här har sagt att man träffas, går ut ihop eller liknande och fattar man inte tycke för varandra direkt så går man vidare. Traditionen att dejta flera samtidigt har inte funnits så himla länge.
    En rätt bra idé egentligen, man ger sig tid att lära känna någon lite mer istället för att rusa vidare till nästa. Men också upplagt för fler sårade känslor om den ena blir kär men inte den andra och om man har olika uppfattning om detta med att dejta, många tänker fortfarande att man träffar en person flera gånger och går ut = man träffar ingen annan under tiden.

Så här svarade min amerikanska vän:

Att dejta betyda att gå ut med någon och lära känna dem, med tanken att det kanske blir ett förhållande i framtiden.
    Att vara exclusivt betyder att man inte tänker gå ut med andra samtidigt, eftersom man vill vara mer seriös och fokusera bara på en person. Det betyder oftast att man är/kommer att bli pojkvän/flickvän, osv. 

Ang sex så kan man ha sex med alla man dejtar om man vill men det betyder då inget.

En man dejtar exclusivt tar man med hem till föräldrarna, det är de man kan komma att älska (eller älskar men inte är HELT säker på att man vill gifta sig med) de man dejtar är inget man pratar om direkt.

Att dejta exklusivt är att jämställa med att ha ett förhållande alltså pojkvän/flickvän.

Bäst är om man är på det klara med att man definierar 'nya' begrepp på samma vis Här i Sverige vet inte alla skillnaden och många sårade känslor kan uppstå när man inser att dejta är lite mer än att vara kk, men inte så seriöst som att vara ihop.

• Anonym (joj)
    Wicked skrev 2014-12-15 07:54:12 följande:

Det där blir en konstigt tycker jag eftersom varje relation är unik och att man i varje ny relation måste definiera reglerna tillsammans.
  • eslah

Skulle säga att det är samma sak, däremot tror jag att uttrycket dejta exklusivt är lättare att säga för den som har lite problem med att "binda sig". Låter inte lika definitivt.

• Anonym (-)

Dejtande ger inga förpliktelser. Den som säger att man endast dejtar, menar på att man inte är bundna till varandra och således har fria kort att träffa andra.

När jag och mitt ex gjorde slut, så sågs vi en del fortfarande och hade sex. Vi dejtade dock andra på varsitt håll, men inledde aldrig någon relation förns vi var säkra på att vi verkligen skulle gå skilda vägar.
    Vi har ett barn tillsammans, så vi ville inte förhasta oss.

• Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2014-12-15 10:31:42 följande:

Dejtande ger inga förpliktelser. Den som säger att man endast dejtar, menar på att man inte är bundna till varandra och således har fria kort att träffa andra.

När jag och mitt ex gjorde slut, så sågs vi en del fortfarande och hade sex. Vi dejtade dock andra på varsitt håll, men inledde aldrig någon relation förns vi var säkra på att vi verkligen skulle gå skilda vägar.

Jag kan tillägga att exet och jag fortfarande har våra mysiga stunder då vi ses. Med tanke på avståndet oss emellan, så kommer han hit för umgänge med barnet. Det händer att han blir kvar här över natten ibland - och då leder det ena till det andra.
    Exet träffar just nu en tjej dock. Men hon är yngre och bor väldigt långt ifrån honom och han är inte säker på vad han vill med henne. De är inte officiellt tillsammans, varför han (och jag) inte ser några problem med att fortsätta mysa då lusten faller på.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (-) skrev 2014-12-15 10:31:42 följande:

Jo men det är ju att dejta. Att dejta exklusivt innebär ju att man bara dejtar varandra och inga andra...
  • Anonym (-)
    Anonym (Osäker) skrev 2014-12-15 14:24:45 följande:
    Jo men det är ju att dejta. Att dejta exklusivt innebär ju att man bara dejtar varandra och inga andra...
    Inte enligt min mening, och inte heller enligt exet. Han menar på att han och tjejen han träffar, dejtar seriöst, men att han är osäker. Hon är väldigt mycket yngre. Det är förvisso jag också, men vi har en historia samt ett barn tillsammans, så vår relation är lite annorlunda.
  • marber

I min mening är att dejta att man träffar någon för att lära känna denne, men har inga förpliktelser mot denna att inte kunna dejta fler eller ens gå på fler dejter med varandra. 

Att då dejta någon exklusivt är då att man inte dejtar någon annan än den personen. Det är denne man vill lära känna bättre och oftast precis innan man blir ihop. Det finns ett uttalat eller tyst löfte till varandra att man bara dejtar varandra. Men man är inte ett offentligt, konstaterat par av sig själva. (eller att man känner för att 'satsa' på denna personen för att det verkar finnas en framtid tillsammans så man inte träffar några andra.)

Att vara ihop är då när man har konstaterat att man är varandras pojkvän/flickvän. Det är officiellt för världen att man är varandras partner i ett förhållande. ex. Man introducerar personen inför nya personer som: Det är är min pojkvän/flickvän, ______. och med det tycker jag att man har fler förpliktelser som att följa med på kalas, veta om och fira födelsedag, träffa partnerns kompisar m.m

Att dejta exklusivt har man inte riktigt de förpliktelserna utanför att inte träffa någon annan än den man dejtar exklusivt. 

• Anonym (Linda)

Dejtar man så är man inte ihop. När man är ihop så dejtar man inte längre.

Så tycker jag.

Men vet många som tycker att dejta är att gå ut tillsammans, även om man är gifta/sambos. 

Svar på tråden Vad är skillnaden på "dejta exklusivt" och "vara ihop"?