• Recept

2 bröder dela rum

Ja, jag har börjat fundera kring flytten på minsta killen från vårt sovrum till storebrors sovrum.
    Men funderar av ren nyfikenhet på när andra har gjort denna flytt.
    Hur gamla var barnen?
    Den äldsta här är snart 4 och den yngsta fyller snart 1.
    Dom leker redan nu ofta tillsammans på storebrors rum(innan lekte den yngre mest i vardagsrummet med sina saker)

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Kanske är det för tidigt med att flytta ihop dom nu, men läste någonstans att någon hade exakt samma ålder på sina barn som det är på våra barn och dom barnen delade rum redan nu utan problem.

Den familjen hade dessutom en likadan säng till sina 2 som vi har till våra, Ikeas Kura. 
    Det var så jag kom in på hela funderandet för jag måste fixa till sängen så båda grabbarna kan sova där.
    OT i mitt eget inlägg Flört

Så hur gamla var era barn när dom började dela rum?
    Hur tänkte ni?
    Vad sa den äldre?
    Vad sa den yngre?
    Vad hände?

• Svar på tråden 2 bröder dela rum
  • Flickan och kråkan

Jag har pojkar som delat lekrum länge, men som nu verkligen behöver sitt eget av olika skäl. Hur som, det enda jag tänker på är just åldersskillnaden. Vi har en 1,5-åring här hemma....och en 5-åring och snart 7-åring. Din 4-åring har inte galet mycket småprylar som yngsta kommer att "go nuts about" ? Här måste vi spärra av för det finns tvåmiljoner smålego, puttekulor, pärlor och gud vet allt inne hos de äldsta . Eldorado för vår 1,5-åring.

• Anonym (..)

Våra pojkar kommer få dela rum, vi har två rum och snart 3 barn på heltid och en vh. Vi funderar på att göra lilla rummet till sovrum och stora till lekrum, åtminstone ett tag tills vi flyttar till större. Just nu sover båda oftast i vår säng ändå, och leker tillsammans på dagarna så det blir ju inte så stor skillnad ;) barnen är 6, 4 & 2. Äldsta är dock flicka så de kommer väl vilja ha mer privacy när dom blir äldre men det löser vi då! :)

• Anonym (..)

Vi tänkte också (på tal om flickan och kråkans svar) att det lilla rummet kunde va lego/pysselrum med en grind så lill*n inte kommer åt alla goda småbitar ;) h*n kommer förmodligen sova inne hos oss de första 2 åren så när h*n blir redo för smågrejer kan h*n flytta in till syskonen :)

• Anonym (m)

våra söner delade rum från födseln tills de var ca 11 och 12 (det skiljer 1 år på dem) 
    Har funkat jättebra och de hade 2 rum (ett lekrum och ett sovrum), så vi hade kunnat dela upp det men de ville inte. Det tog ända tills 11-12 års åldern innan de ville sova i olika rum. 

• Recept

Ja, här finns ingen möjlighet till ett rum att sova i och ett rum att leka i tyvärr. Hade de funnits så hade dom fått ett varsitt direkt ändå.
    Småsaker finns ju inne på storebrors rum men just nu har han dom på höjder som inte lillebror kommer åt.
    Men den risken finns ju redan där nu iom att han går in till storebror och leker(läs:river runt ;) ) ibland.

Storebror är duktig på att hålla koll på vad lillebror får och inte får leka med.

Tanken just nu är att dom ska få börja dela rum från våren sommaren nån gång.
    Knner på mig att den yngste även om han flyttar in och sover hos storebror komemr att fortsätta leka ute i vardagsrummet ett tag till.

Svar på tråden 2 bröder dela rum