• thirre

presentera bäbben för vovven

hejsan!

Har presic kommit hem från BB med mitt första barn! Till mitt dilemma-
    jag har en 4 årig vovve, världens snällaste hund..Hon har alltid varit nummer 1 och jag kommer att fortsätta behandla henne som det Hur som helst, hon är hemma hos min mamma nu och vi ska försöka att presentera henne för nya bäbben..mamma va här en sväng med henne igår, men hon var jäääätte skeptisk å jag kände att jag inte alls litade på henne.. hon liksom satt å va på hel spänn.som om hon var rädd att bäbben skulle göra oss illa.. Ska göra nytt försök morgon, vill ju gärna att hon ska få komma hem igen å att jag ska kunna slappna av å lita på henne..någon som har tips om hur jag ska gå till väga eller kan berätta om egna erfarenheter. Att vi ska avdramatisera det hela och behandla henne presic som innan å låta henne vara med osv. är självklarheter för oss, men det är det är det här ¨första som är så otäckt när man inte vet..tänk om hon skulle hugga henne?! jaja tips å tricks snäääääälla!

• Svar på tråden presentera bäbben för vovven
  • suzolina

vi hade vår hund hemma innan vi kom så han kunde se att det är ngt vi tog med oss alltså inget man behöver vara orolig över. innan vi kom hem så hade pappan tagt med en liten mösa så h unden kunde lukta på den. och när vi kom in så satte jag mig ner på golvet med lillen i famnen och kallad epå hunden och pratade lungt och fint om vad som pågick. sen lät vi han följa med hela tiden i början när vi bytte blöja, matade , vaggade ...

det blev liksom självklart för honom att det är så det komemr vara nu och det har fungerat jättefint. lycka till

• nattinattio

vi hade en 6 årig bernen sennen vovve på 55 kg som varit vår babys..
    vi var inne i huset å barnet låg i vagnen å sov när hunden kom hem (barnet skall vara hemma först så att det inte "kommer" en okänd babys å stannar)
    vi han gullas en stund å sedan började babyn att vakna, hunden var på helspänn å nyfiken vi tog babyn i famnen å sätte oss på golvet så han kunde nosa, det viktiga är just att hunden får känna sig delaktig å vara med, då blir den heller inte avendsjuk...

vi kunde även säga typ kolla efter babyn jag går på toa osv, så att han kände sig viktig å duktig å delaktig... aldrig några problem.
    första natten vaknade jag av att hunden gick å nosade lite vid spjälisen babyn sov i men sen gick han å la sig. ofta sov han under eller brevid hennes säng

hunden var inte van vid barn på de sättet att vi skulle ha umgåts med barn mer än någon gång då några varit å hälsat på en sväng eller vi vart till några, men vi litade fullt på vovven. känner man att man inte kan det så skulle jag råda att ta bort en sådan hund.

• suzolina

en sak till : visst går man och tänke rpå det värsta som kan hända men hunden känner av det. prova vara så lugn som det bara gå och inte visa att du är rädd. sätt dig ner och kalla på hunden som om du inte alls tänkte på det värsta då kommer hunden att känna att du litear på honom och att känna att han är en del av det som händer...

• Barbarmamma

Vi hade 2 hundar som väntade på oss när vi kom hem. Dem hade fått en filt dagen innan från BB å lukta igenom. Antar att hunden kanske beter sej konstigt för att hon känner av att du är spänd.
    Gå ut på en liten promenad med henne(om du orkar) så går ni in tillsammans sen å myser med bebisen.
    Ge det ett par dagar så ska du se att hon har vant sej sen
    Lycka Till å GRATTIS till bebisen:)

• nattinattio

suzolina å jag har tydligen läst olika böcker om hur man skall komma hem ?
    annars är ett plagg från barnet med hem först superbra, vi hade inte den möjligheten tyvärr

• suzolina

verkar vara så nattinattio för vad jag har läst och hört av andra är att någon av oss ska komma in med bebisen och "presentera " den för vovven som ska då vara hemma där den trivs bäst.

• nattinattio
    jag har läst å hört de anrda alternativet fast det spelar nog ingen större roll bara hunden å barnet träffas hemma och att hunden förstår att det är något vi tagit dit.. och att hunden får känna sig delaktig å lika älskad som förut..
  • suzolina

precis minns efter ett par dagar då jag ville g ut själv med hunden och låta pappan ta hand om lillen. det blev tvärstopp i dörren han vägrade gå ut om inte lillen följde med

• sabbes1

vi hade precis som du våran hund hos föräldrar, jätte bra tycker vi för då han vi komma till ro och känna oss trygga innan våran hund kom hem. När hon kom hem var hon supernyfiken och ganska så "på" bebisen. Dock endast av nyfikenhet. I början vart hon orolig när våran bebis skrek och var ledsen. Vi var nog ganska överbeskyddande mot bebisen, men hon accepterade det och i dag går allt fint.
    I går kom vi hem till min mamma och hon har en schäffer som träffade bebisen för första gången, deras hund reagerade lika dant som våran. Men efter att den fått nosa och vara med på våra villkor går det nu jätte bra. Lycka till!

• ZoZoZ

Jag håller inte riktigt med ovanstående skribenter... Jag ser det Inte som naturligt att hunden ska få träffa bebisen på en gång. En tik låter vanligen Inte en ranglägre individ hälsa på hennes avkomma förrän de är ca 3-5 veckor gamla! Detta är inget konstigt, så varför skulle vi (som ranghögre) presentera vårt barn direkt vi kommer hem från BB?

Jag anser att det är bättre att försöka behandla hunden precis som vanligt i minst en vecka Utan att den får komma alltför nära bebisen. Under den tiden får hunden i lugn och ro, samt på avstånd vänja sig vid den nya flockmedlemmens doft, blotta närvaro, läten med mera. Tidigast efter en vecka och senast efter 3-4 veckor kan så hunden beviljas komma närmre. Efter detta är det jättebra att låta hunden får känna sig mer och mer delaktig samt får vara med när ni bytter blöja, ammar, badar o s v. Det vill säga precis så som tiken skulle ha gjort med sin avkomma... Jag anser att detta förfaringssätt får hunden att inse att Du är Mycket rädd om denna nya medlem och att hunden Ska vara det samma.

En normalt funtad hund skulle förmodligen inte ha några större problem oavsett metod, men jag anser att denna är den mest naturliga. Viktigt är dock som jag tidigare nämnt att hunden inte känner sig åsidosatt och att ni ger den nya medlemmen i flocken All uppmärksamhet.

Lycka till!

//Petra Moudi, kennel Appealing Grace

Vår hemsida och kennel: www.pinscher.photojoe.se

• thirre

tack för tipsen, jag hoppas verkligen att det ska gå bra, hon är som sagt världens snällaste, men man är ju så orolig å ser det värsta framför sig..ska försöka att dölja detta väl imorgon.tror kanske att en av anledningarna till att hon var så skeptisk va att Leias navel hhöll på att lossna å luktade rutten fisk:-P Hon blev så intresserad men samtidigt väldigt spak, så det kändes som att jag inte kunde förutse hur hon skulle reagera här näst.. Men tack för att ni delade med er och håll tummarna för oss
    //therese

• wendelali

Jag håller nog med P moudi om att hunden inte behöver nosa och träffa bebisen med en gång. Vi försöker så många gånger förmänskliga hunden, när vi egentligen skulle fundera på hur det fungerar i hundvärlden. Vi har inte haft några klädesplagg eller något som hunden kan lukta på och inte heller har någon av hundarna fått nosa på bebisen den första tiden. De vet att den finns där och är naturligtvis nyfikna, men som ledare så bestämmer jag när det är dags att träffas. De har aldrig fått vara nära några av barnen när de varit små och bebisens filt på golvet har inte heller fått beträdas. Alla tre hundarna har respekterat detta och vi har aldrig haft några problem. De har vaktat vagnen, bebisen och nog ofta tagit det som sitt "jobb". Kanske för att de inte heller har varit några knähundar eller legat i våra sängar. De är flockmedlemmar med lägsta rang, t o m bebis med gåstol ska gå före i dörren, inte hunden.
    Men lycka till, det går säkert bra hur du än gör. För det är sällan som en hund oprovocerat gör illa ett litet barn.

• Cissela

Jag håller också med P Moudi.

Vi gjorde ingen affär alls av att vi kom hem med en bebis. Vi tänkte inte ens tanke att presentera henne för hundarna, inte förrän hon blev lite större och började ligga och sprattla i vår säng så har de kommit och nosat på henne. Innan dess ser jag ingen anledning till att hunden behöver se/nosa på bebisen. Nu har de ju vant sej vid att hennes ljud och dofter utan att det blev så märkvärdigt.

Lycka till! Kram/C

Svar på tråden presentera bäbben för vovven