Anonym (lärare) skrev 2014-12-16 08:10:13 följande:
sen att man inte ska behöva göra läxor på helgen, det tycker jag är en "bakvänd" tanke. Jag har själv två barn och jag tycker att de oftast gör läxorna bäst på tex söndagar då vi inte har några aktiviteter, alla är utvilade och det finns tid, både för barnen och för mig som förälder, om jag behöver hjälpa dem med läxorna. Båda mina barn har varit usla på att göra läxor på em/kväll efter skoltid, då har de varit för trötta
Får och får. Men en läxa får inte ges från fredag till måndag. Däremot om den ges på torsdagen så kan den göras på fredagen ELLER den dag de själva finner lämpligast.
Skolan brister i sitt uppdrag svårare än så är det inte.
MallaL skrev 2014-12-16 08:01:13 följande:
Ja i teorin ska alla barn få det stöd behöver, men som sagt, det är ofta brist på resurser. Barnen är trots allt till slut föräldrarnas ansvar, om skolan inte ställer upp som man skulle vilja kan man rycka in själv och bli "extralärare". Jag satt med min ena dotter som var urusel på matte många timmar varje vecka under mellanstadietiden. Vi tränade multiplikationstabeller nästan i sömnen tillslut...Det lönade sig, när hon började högstadiet satt de faktiskt, hon klarade matten men blev aldrig någon stjärna förstås...
Ja, barnen är föräldrarnas ansvar. MEN skolans ansvar är tydligt, de ska tillhandahålla undervisning på barnets villkor. Bristande resurser är inget legitimt skäl till att så inte sker. TS kan inte själv det som hon nu tvingas hjälpa sonen med för att skolan inte klarar av sitt uppdrag, så ska det inte vara.
TS, jag förstår att ditt barn mår dåligt, det är det jag menar med att man måste vara på och vara jobbig för att skolan ska ta sitt ansvar som är att din son ska gå i skolan på villkor som han klarar av.
Herre gud så jobbig jag kunde vara emellanåt mot min dotters skola, men det har gett resultat. Tyvärr för sent för mitt barn, men barn som kommer efter henne blir förhoppningsvis inte hemmasittare och förlorar tron på skolvärlden.