• Anonym (ts)

dyskalkyli men skolan vill inte utreda/stötta.

Jag har dyskalkyli och jag är säker på att min son ärft det. Han går i femte klass nu och får mycket lite stöd, en kort lektion 1 gång i veckan! Utredning får vi inte för rektorn och specialpedagogen anser inte att det finns tillförlitliga utredningar kring dyskalkyli. Han hinner aldrig ikapp målen uppsatta per vecka, på fredag får han hem mer än hälften av uppgifterna och de ska vara klara på måndag så han är ikapp och sen börjar det om.

Utöver matten får han vanlig matteläxa, glosor och svenska. Matten knäcker honom helt och skolan vägra hjälpa. Vad ska vi göra?

• Svar på tråden dyskalkyli men skolan vill inte utreda/stötta.
  • Lindsey Egot the only one

De har skyldighet att utreda. Desto tidigare desto bättre. Finns med i skollagen. Dra ut den och läs så du har på fötterna när du skata skolan i örat

• Anonym (ts)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-12-16 00:31:58 följande:

De har skyldighet att utreda. Desto tidigare desto bättre. Finns med i skollagen. Dra ut den och läs så du har på fötterna när du skata skolan i örat

Visserligen, men tydligen är det upp till rektorn att bedöma om det ska göras eller inte, och hon säger nej. Eftersom det enligt henne inte finns tillförlitliga tester. Idioti!

Det kan inte vara meningen att han ska klara fler mattetal under en helg än han klarar under fyra mattelektioner i veckan. Men det är vad läraren tycks anse som fortsätter skicka hem matteboken varje fredag.
  • SchaefferBoy

Det finns nog inga pengar till sånt. Skolorna är under ganska kraftiga budgetkrav. Lite synd men pengarna går till annat helt enkelt.

• SupersurasunkSara

Så där höll dotterns skola också på. Hon har förvisso asperger inte diskalkyli men orsaken är pengar. Finns en diagnos av något slag kan föräldrar kräva en hel massa som de inte kan annars.
    Det heter så fint att alla barn ska få det stöd de behöver men skolan kan komma undan genom att göra som er skola gör.

Barn får inge ges läxor över helger och lov har jag för mig så skit i att göra dessa mattetal. Då kanske skolan får fart då de annars får ett barn som inte uppnår målen.

Ring skolinspektionen och fråga hur du kan gå tillväga, kolla upp om du själv kan kräva en utredning osv. Jag vet inte vad som gäller just kring diskalkyli, men jag vet att barn med något slags hinder för att klara skolan måste få hjälp, ju förr dess bättre så de inte helt tappar självkänslan.

• Anonym (ts)
    SchaefferBoy skrev 2014-12-16 07:40:42 följande:

Det finns nog inga pengar till sånt. Skolorna är under ganska kraftiga budgetkrav. Lite synd men pengarna går till annat helt enkelt.

Det är min uppfattning också.
    SupersurasunkSara skrev 2014-12-16 07:44:45 följande:

Så där höll dotterns skola också på. Hon har förvisso asperger inte diskalkyli men orsaken är pengar. Finns en diagnos av något slag kan föräldrar kräva en hel massa som de inte kan annars.

Det heter så fint att alla barn ska få det stöd de behöver men skolan kan komma undan genom att göra som er skola gör.

Barn får inge ges läxor över helger och lov har jag för mig så skit i att göra dessa mattetal. Då kanske skolan får fart då de annars får ett barn som inte uppnår målen.

Ring skolinspektionen och fråga hur du kan gå tillväga, kolla upp om du själv kan kräva en utredning osv. Jag vet inte vad som gäller just kring diskalkyli, men jag vet att barn med något slags hinder för att klara skolan måste få hjälp, ju förr dess bättre så de inte helt tappar självkänslan.

Jag har struntat i dessa tal sista helgen, men då mår sonen jättedåligt fastän jag förklarar att det inte är hans fel. Han känner sig helt misslyckad.
  • MallaL

Ja i teorin ska alla barn få det stöd behöver, men som sagt, det är ofta brist på resurser. Barnen är trots allt till slut föräldrarnas ansvar, om skolan inte ställer upp som man skulle vilja kan man rycka in själv och bli "extralärare". Jag satt med min ena dotter som var urusel på matte många timmar varje vecka under mellanstadietiden. Vi tränade multiplikationstabeller nästan i sömnen tillslut...Det lönade sig, när hon började högstadiet satt de faktiskt, hon klarade matten men blev aldrig någon stjärna förstås...

• Anonym (ts)
    MallaL skrev 2014-12-16 08:01:13 följande:

Ja i teorin ska alla barn få det stöd behöver, men som sagt, det är ofta brist på resurser. Barnen är trots allt till slut föräldrarnas ansvar, om skolan inte ställer upp som man skulle vilja kan man rycka in själv och bli "extralärare". Jag satt med min ena dotter som var urusel på matte många timmar varje vecka under mellanstadietiden. Vi tränade multiplikationstabeller nästan i sömnen tillslut...Det lönade sig, när hon började högstadiet satt de faktiskt, hon klarade matten men blev aldrig någon stjärna förstås...

Det gör vi på veckodagarna, men under helgen anser jag att han måste få vara ledig! Sen är det också som så att jag inte kan stötta honom tillräckligt med tex algoritmer eftersom jag själv har dyskalkyli. Det blir svårt att lära ut något jag själv inte kan, särskilt då jag rör ihop siffror.
  • Anonym (lärare)

skolan är skyldig att ge stöd oavsett om man har en diagnos eller inte. Om ni inte är nöjda med hur skolan har skött det hittills, gör en skriftlig anmälan till skolchefen i er kommun. Dvs till rektorns överhuvud. Skriv att detta ärende ska diarieföras (det ska allt skriftligt men det kanske tar lite extra skruv om ni skriver det, så förstår de att ni vet att det ska vara så) och att ni snarast vill ha en återkoppling. Jag vet inte hur det ser ut med tester just med diskalkyli men det kan vara så som rektorn säger, men det betyder inte att skolan kan avsäga sig sitt ansvar om stöd till elever som inte når målen på det "vanliga" sättet.

Om det inte hjälper får ni anmäla till skolverket (eller åtminstone säga till skolan att ni kommer göra det om det inte blir bättre) 

• Anonym (lärare)

sen att man inte ska behöva göra läxor på helgen, det tycker jag är en "bakvänd" tanke. Jag har själv två barn och jag tycker att de oftast gör läxorna bäst på tex söndagar då vi inte har några aktiviteter, alla är utvilade och det finns tid, både för barnen och för mig som förälder, om jag behöver hjälpa dem med läxorna. Båda mina barn har varit usla på att göra läxor på em/kväll efter skoltid, då har de varit för trötta

• MallaL
    Anonym (ts) skrev 2014-12-16 08:05:07 följande:

Det gör vi på veckodagarna, men under helgen anser jag att han måste få vara ledig! Sen är det också som så att jag inte kan stötta honom tillräckligt med tex algoritmer eftersom jag själv har dyskalkyli. Det blir svårt att lära ut något jag själv inte kan, särskilt då jag rör ihop siffror.

Det kanske finns någon i omgivningen som kan hjälpa till? Det finns ju också företag/studenter man kan använda sig av med hjälp av Rut-avdraget.

Självklart tycker jag att skolan borde ställa upp, men om den inte gör det får man själv sätta in de resurser man har.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (lärare) skrev 2014-12-16 08:10:13 följande:

sen att man inte ska behöva göra läxor på helgen, det tycker jag är en "bakvänd" tanke. Jag har själv två barn och jag tycker att de oftast gör läxorna bäst på tex söndagar då vi inte har några aktiviteter, alla är utvilade och det finns tid, både för barnen och för mig som förälder, om jag behöver hjälpa dem med läxorna. Båda mina barn har varit usla på att göra läxor på em/kväll efter skoltid, då har de varit för trötta

Får och får. Men en läxa får inte ges från fredag till måndag. Däremot om den ges på torsdagen så kan den göras på fredagen ELLER den dag de själva finner lämpligast.

Skolan brister i sitt uppdrag svårare än så är det inte.
    MallaL skrev 2014-12-16 08:01:13 följande:

Ja, barnen är föräldrarnas ansvar. MEN skolans ansvar är tydligt, de ska tillhandahålla undervisning på barnets villkor. Bristande resurser är inget legitimt skäl till att så inte sker. TS kan inte själv det som hon nu tvingas hjälpa sonen med för att skolan inte klarar av sitt uppdrag, så ska det inte vara.

TS, jag förstår att ditt barn mår dåligt, det är det jag menar med att man måste vara på och vara jobbig för att skolan ska ta sitt ansvar som är att din son ska gå i skolan på villkor som han klarar av.

Herre gud så jobbig jag kunde vara emellanåt mot min dotters skola, men det har gett resultat. Tyvärr för sent för mitt barn, men barn som kommer efter henne blir förhoppningsvis inte hemmasittare och förlorar tron på skolvärlden.

• Anonym (Lärare 2)

Jag kan tänka mig att skolan tycker att de har koll på vad han kan och inte kan, och vilka svårigheter han har, så det är därför de inte vill göra någon ytterligare utredning.
    Det är svårt med se till att elever med svårigheter når målen. De har lägre kunskaper än de andra, samtidigt som de ofta har lägre arbetstakt och behöver jobba längre än de andra med varje nytt moment...
    Antingen får man låta dem jobba lika länge som de andra och då blir deras resultat sämre (underkänt?), eller så får man se till att de jobbar längre tid än de andra, och då kanske kan komma ikapp lite. Då får man antingen ta den tiden från elevens fritid eller från andra skolämnen.

Finns det någon möjlighet för sonen att få läxhjälp efter skolan? (Antingen på skolan eller av något äldre barn/ungdom ni känner.) Det hade nog varit det bästa för honom.

Jag har sett ett nytt material från Natur & Kultur som är till för elever med luckor i den grundläggande förståelsen. Det bygger på samarbete mellan skola och hem, och verkar väldigt strukturerat och bra upplagt. Det kan ju vara något om det är något särskilt han fallerar på.

Svar på tråden dyskalkyli men skolan vill inte utreda/stötta.