• niiina

Vad ingår i lägenhetsköp?

Vi har precis sålt vår bostadsrätt för flytt till villa och börjar nu fundera på vad vi måste lämna kvar och inte. För att vara mer specifik handlar funderingarna bla om ett garderobssystem (IKEA) som står i en utav lägenhetens klädkammare. Systemet står där omonterat. Ändrar det på något tro?

Andra frågan är om man måste lämna kvar hatt och skohylla? Dessa är visserligen fastskruvade men ingår det helt självklart?

• Svar på tråden Vad ingår i lägenhetsköp?
  • StevenDiese

Ofta är det nog så att är det fastskruvat så ska det vara kvar.

• glutten
    niiina skrev 2014-12-15 23:41:18 följande:

Vi har precis sålt vår bostadsrätt för flytt till villa och börjar nu fundera på vad vi måste lämna kvar och inte. För att vara mer specifik handlar funderingarna bla om ett garderobssystem (IKEA) som står i en utav lägenhetens klädkammare. Systemet står där omonterat. Ändrar det på något tro?

Andra frågan är om man måste lämna kvar hatt och skohylla? Dessa är visserligen fastskruvade men ingår det helt självklart?

Prata med mäklaren om detta, hen vet.
  • urenbrudssynvinkel

Vad har ni skrivit som ingår? 
    Om det står att det ingår gör det de. 
    Eller givetvis om det är original till lägenheten anar är det ert eget.

Bästa tipset är att ringa er bostadsrättsförening och höra vad som skall finnas i lägenheten.

Lycka till

• Skumbollen

Fastskruvad hatthylla och skoställ ingår om inget annat avtalats, fråga köparna om de tänkt behålla det eller om det är okej att ni tar med det. Omonterad garderobsinredning ingår ej.

• ursula

Grundregeln är att allt det som tillförts en byggnad av fastighetsägaren för stadigvarande bruk räknas som tillbehör till byggnaden. Det ska också vara installerat. Exempel på tillbehör som finns i en bostad för stadigvarande bruk är:

spis, fläktar, inbyggda mikrovågsugnar det mesta i badrum ,badkar, handfat, toalett, dusch och duschkabin tvättmaskin, torktumlare garderober persienner stege för sotning brand- och inbrottslarm köksinredning / kök radiatorer och element parabolantenn porttelefon centraldammsugare hatthylla nycklar
    Omonterad garderob kan ni tydligen ta med er men inte hatthylla som är monterad
  • Skumbollen
    urenbrudssynvinkel skrev 2014-12-15 23:57:36 följande:

Vad har ni skrivit som ingår? 
    Om det står att det ingår gör det de. 
    Eller givetvis om det är original till lägenheten anar är det ert eget.

Bästa tipset är att ringa er bostadsrättsförening och höra vad som skall finnas i lägenheten.

Lycka till

Bostadsrättsföreningen har inget med inredning att göra. Det enda de kan kräva är att saker som hör till föreningen lämnas kvar, tillexempel tvättlåsnycklar, porttelefoner, modem om föreningen stått för dessa etc.
  • urenbrudssynvinkel
    Skumbollen skrev 2014-12-16 00:13:25 följande:
    Bostadsrättsföreningen har inget med inredning att göra. Det enda de kan kräva är att saker som hör till föreningen lämnas kvar, tillexempel tvättlåsnycklar, porttelefoner, modem om föreningen stått för dessa etc.
    Dom vet och har full koll om det är en bra förening. Vi sålde precis vår lägenhet och har själv varit med i styrelsen i föreningen så kan säger med all säkerhet att dom vet svaret på frågan. Som du skriver dom har koll på vad som ingår och att allt är som det ska i lägenheten dom gör även en koll på att allt finns i lägenheten innan den lämnas över till köparen. 
    Skall hatthyllan som exempel ingå så vet föreningen detta och då skall den ju sitta kvar.
    Det är precis samma sak som att du inte får lov att måla din balkong i vilken färg som helst (visa föreningar har detta)
  • niiina

Tack för era svar.

Det verkar inte helt självklart. Vi har själva köpt precis allt i denna lägenhet så föreningen vet inget om vad som ingår. Egentligen tycker jag väl att inredningen borde stå kvar men jag behöver den och tänkte att om den inte helt säkert bör ingå så tar jag den gärna med.

I prospektet står allt i lägenheten med men jag tror inte att det innebär att allt det ingår i köpet.

Svårt.

• Noname00
    niiina skrev 2014-12-16 00:24:21 följande:

Tack för era svar.

Det verkar inte helt självklart. Vi har själva köpt precis allt i denna lägenhet så föreningen vet inget om vad som ingår. Egentligen tycker jag väl att inredningen borde stå kvar men jag behöver den och tänkte att om den inte helt säkert bör ingå så tar jag den gärna med.

I prospektet står allt i lägenheten med men jag tror inte att det innebär att allt det ingår i köpet.

Svårt.

Hatthyllan satt där när ni köpte den? Då lämnar ni kvar den.

Vill du lämna ditt garderobsystem så är det helt up till dig.
  • Skumbollen
    urenbrudssynvinkel skrev 2014-12-16 00:22:21 följande:
    Dom vet och har full koll om det är en bra förening. Vi sålde precis vår lägenhet och har själv varit med i styrelsen i föreningen så kan säger med all säkerhet att dom vet svaret på frågan. Som du skriver dom har koll på vad som ingår och att allt är som det ska i lägenheten dom gör även en koll på att allt finns i lägenheten innan den lämnas över till köparen. 
    Skall hatthyllan som exempel ingå så vet föreningen detta och då skall den ju sitta kvar.
    Det är precis samma sak som att du inte får lov att måla din balkong i vilken färg som helst (visa föreningar har detta)
    Du har fel, vad en förening får bestämma över står i stadgarna. När du köper en bostadsrätt har du full nyttjanderätt att göra vad du vill med den så länge du inte gör åverkan på det som tillhör föreningen. Ventilation, V/A system eller bärande konstruktion är exempel på sådana saker. Att balkongen inte får målas om är för att man inte äger den nyttjanderätten, den upplåts av föreningen precis som eventuella förråd upplåts av föreningen. Dags för dig att läsa bostadsrättslagen innan du återkommer i denna tråd. Att du ger råd om något du uppenbarligen inte är påläst om är ju inte så bra.
Svar på tråden Vad ingår i lägenhetsköp?