• mysan77

    Måste min son åka till sin pappa?

    Hej, jag har en son på 14år. Hans pappa vill ha honom en vecka på jullovet, trots att min son har aktiviteter inplanerade sen oktober, vilket pappan vet om. Pappan sa själv igår att "han skiter i om han har saker planerade, han ska till honom vare sig han vill lr inte". Sonen är ledsen och undrar om han har rätt att säga nej, om det är "lagligt". Jag har ensam vårdnad och inget umgängesshema, pappan vill inget ha utan tycker att det är bättre att dyka upp lite när det passar honom.
    Jag själv har väldigt svårt att prata med denna pappa då han misshandlade mig i många år innan jag kom loss, och han drar sig inte för att hota mig nu heller.
    Nån som vet om min son/jag har rätt att säga nej till umgänget, lr bryter man mot någon lag?

  • Svar på tråden Måste min son åka till sin pappa?
  • LiaSthlm

    När det handlar om barn i den åldern har de mycket att säga till om själva. Tror att om det skulle bli möte på familjerätten skulle de gå på vad sonen själv säger.

    Kan ni inte ge ett alternativ om att han kommer några dagar när det inte är aktiviteter men inte en hel vecka.

  • mysan77

    Vi har försökt.. saken är den att pappan har ett annat barn med en annan mamma och han ska ha henne då, och vill ha min son samtidigt. Han bor en bit ifrån dvs ca 30mil. Vi föreslog att istället för att hämta sonen den 26, så tar han en buss den 27, som jag betalar, samt att sonen får åka hem dagen innan nyår. Men det är tvär nej. Han vill inte kompromissa, har aldrig velat det nånsin. När han har bestämt sig så är det så. Tidigare har sonen gjort så att han skyllt på att han är sjuk för att slippa åka om han har något planerat, men nu går ju inte det eftersom han vet att sonen inte vill åka, och skulle se igenom lögnen... Det jobbiga med pappan är att han aldrig säger till i god tid, utan kommer nån dag innan och säger att han vill ha honom, nu fick vi veta en vecka innan så det var ovanligt . Pappan kan hålla sig borta i flera månader utan att höra av sig , men sonen ska alltid finnas tillgänglig för honom. Han har sagt att han får bestämma själv när han blir 18år. När sonen var mindre så var det lättare, då tyckte han att det var kul att träffa pappa, men nu är han äldre och tycker kompisar är roligare,samt att han börjat inse hur hans pappas beteende är. Ska jag vara helt ärlig så tror jag att om sonen säger emot och inte håller med pappan, lr gör som han säger, så tror jag att han skulle kunna slå till honomGråter Detta gör mig väldigt orolig... Mår så dåligt just nu,vet inte vad jag ska göra.

  • Anonym (mamma)
    mysan77 skrev 2014-12-16 07:03:15 följande:

     Han vill inte kompromissa, har aldrig velat det nånsin. När han har bestämt sig så är det så. Tidigare har sonen gjort så att han skyllt på att han är sjuk för att slippa åka om han har något planerat, men nu går ju inte det eftersom han vet att sonen inte vill åka, och skulle se igenom lögnen... Det jobbiga med pappan är att han aldrig säger till i god tid, utan kommer nån dag innan och säger att han vill ha honom, nu fick vi veta en vecka innan så det var ovanligt . Pappan kan hålla sig borta i flera månader utan att höra av sig , men sonen ska alltid finnas tillgänglig för honom. 


    men om det inte finns någon överenskommelse om umgänge sedan tidigare så kan väl pappan inte bara kräva saker när det passar honom? 

    säg till pappan att i fortsättningen behöver han meddela i tid när han vill träffa sin son! 
  • frumamma
    sofiaC skrev 2014-12-16 08:32:51 följande:

    Från 12år får barnen själva välja vilken förälder de ska bo hos...


    Gammal skröna. FR tar hänsyn till barnens vilja och åsikter mer och mer i takt med att barnen blir äldre.
  • jenny99

    14 år är stort,vill han inte åka ska han inte göra det.OM pappan börjar bråka får han kontakta tex familjerätten och där får ni tillsammans med sonen diskutera.Vad din son vill är viktigt.

  • Fatheya

    Ring familjerätten nu direkt och hör med dem vad ni har för lagliga rättigheter. Det känns alltid bäst när det kommer direkt från de som jobbar med det här. Då kan du även påpeka det när ditt ex börjar tjafsa.


    Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Stårschan

    Herregud! Sonens rätt att slippa pappan måste väl vara större än pappans krav på umgänge på hans villkor. Absolut! En misshandlande idiot har noll rätt att styra era liv!

Svar på tråden Måste min son åka till sin pappa?