• Anonym (what to do)

Jag lever ett andefattigt liv.

Jag upplever att mitt liv är andefattigt, att jag inte gör det jag VILL göra och att livet bara går ut på att göra sisyfossysslor som disk, städning och tvätt.

Ingen jag känner är intresserade av samma sak som jag och min älskade man han lyssnar men är inte så begiven på att diskutera saker som han inte är så hemma på eller så intresserad av.

Jag känner mig understimulerad och som att jag har fastnat, jag kommer inte ur det hela.

Hemma har vi förändrat arbetsgången så jag gör inte allt själv men mestadelen. Jag har inget jobb sedan ett antal månader men jag letar för fullt och jag tror det är en del i min understimulans.
    Har också pluggat men det är slut nu och i plugget fick jag mitt lystmäte av diskussioner med människor med samma intressen.

Jag känner mig villrådig, frustrerad och som sagt understimulerad och jag hoppas ni här har några råd att ge mig. Jag kommer inte ur ekorrhjulet riktigt känner jag.

Internet ger mig inte tillräckligt längre då jag känner att jag vill skapa, göra saker på riktigt. Det finns ingen plats för mina hobbys här direkt och vi letar febrilt större bostad både för det och för att bonus ska få bättre plats men det är svårt, det är inte bara vi som letar om man säger så. Står i bytes köer,vi sparar för att kunna köpa eget, vi letar via privata värdar och blocket.

Samtidigt vet vi inte var vi ska bo, förut var det solklart, men nu vill dottern gå i skola på en helt annan ort än vi trott, jag har insett att där vi bor nu gör det enklare på ett sätt att hitta jobb men att flytta dit vi tänkt öppnar upp för andra orter men jag KAN ändå jobba på de orter jag idag letar på, men då måste jag pendla med bil istället.
    Och hur gör vi med äldsta barnet som är 19, barnet har ett funktionshinder och jag är i valet och kvalet om att skaffa egen bostad med stöd till barnet så barnet får mer självständighet samtidigt som det är läskigt och jag vill inte flytta bort från den ort barnet har sin bostad, iaf inte för långt. Och flyttar det barnet så får vi plötsligen plats att stanna kvar här...

Jag vill så många saker men är alldeles villrådig, hur ska jag tänka? Vad är viktigast osv.
    Så, era råd, hur har ni gjort när ni gått vilse i livet?

• Svar på tråden Jag lever ett andefattigt liv.
  • Anonym (Much)

Ja du, ta en sak i taget säger jag bara. Det är ju rätt många saker på en gång, maken som inte lyssnar, inget jobb, fel bostad osv.

Prata med LSS om bostad o stöd till det funktionshindrade barnet.

• Anonym (Gud)

Hej. Jag vet att detta är ett känsligt ämne och som många i Sverige motsätter sig, så jag vill helst inte ha påhopp av övriga. Till dig TS vill jag bara dela med mig av vad som hjälp mig.

Jag har känt mig väldigt andefattig i livet. Har mått dåligt länge. Jag gick till psykolog, har ätit antidepp, varit självmordsbenägen etc. Till slut gav jag religionen en chans. Man kan välja den religion som passar en bäst. För mig passade kristendomen. Många har riktat kritik mot kristendomen men när jag läst om den ar jag förstått dess innebörd. Jag mår bra av den religionen, har funnit mycket vägledning och känner en trygghet att ha Gud i mitt liv. Jag har funnit mycket värde i livet tack vare det. Vissa tycker inte om religion och det är ju självklart en smaksak! Men personligen mår jag bra av kristendomen. Jag ville bara dela med mig av ett råd från mig. Lycka till och jag hoppas du ska bli lycklig oavsett hur du väljer att gå tillväga. Kram < 3

• Anonym (över)

Jag tänker lite, att du kanske inte är understimulerad? Att du snarare är "överstimulerad"?
    Du har ju många saker att tänka på!
    Jag har själv varit i en sådan situation. Allting händer på en gång, man kan inte komma vidare med någonting, stora beslut skall tas, men man kan inte....man står bara och stampar....

Bästa rådet är nog faktiskt "En sak åt gången", som "Much" skriver.

Gör en (mental) lista och fokusera på en fråga i taget. Dela upp det i små portioner. 

Nåja, och försök att se de positiva sidorna. Det kunde nästan alltid varit värre.

• Anonym (what to do)
    Anonym (Much) skrev 2014-12-16 19:20:05 följande:

Ja du, ta en sak i taget säger jag bara. Det är ju rätt många saker på en gång, maken som inte lyssnar, inget jobb, fel bostad osv.

Prata med LSS om bostad o stöd till det funktionshindrade barnet.

Maken lyssnar Men han diskuterar inte gärna sånt jag vill prata om då han inte har de intressena så han kan inte tillföra något tycker han Skrev det nog lite otydligt.

Ja, fast dottern är inte så begiven på det själv, att flytta och som sagt får hon bostad här så vill inte jag flytta för långt. Hon kommer troligen inte behöva LSS boende men en boendestödjare, men innan hon är helt med på att hitta egen bostad så går det inte.

Men du har helt rätt, en sak i taget.
  • Anonym (what to do)
    Anonym (över) skrev 2014-12-16 19:32:13 följande:

Jag tänker lite, att du kanske inte är understimulerad? Att du snarare är "överstimulerad"?
    Du har ju många saker att tänka på!
    Jag har själv varit i en sådan situation. Allting händer på en gång, man kan inte komma vidare med någonting, stora beslut skall tas, men man kan inte....man står bara och stampar....

Bästa rådet är nog faktiskt "En sak åt gången", som "Much" skriver.

Gör en (mental) lista och fokusera på en fråga i taget. Dela upp det i små portioner. 

Nåja, och försök att se de positiva sidorna. Det kunde nästan alltid varit värre.

Ja så kan det ju vara! Det har jag inte tänkt på. Och ja det kunde varit värre, vi kunde bott i en bostad som varit dålig, för denna är inte dålig, bara lite dumt planerad och när man som jag har platskrävande hobbys så..
  • Anonym (what to do)
    Anonym (Gud) skrev 2014-12-16 19:28:33 följande:

Hej. Jag vet att detta är ett känsligt ämne och som många i Sverige motsätter sig, så jag vill helst inte ha påhopp av övriga. Till dig TS vill jag bara dela med mig av vad som hjälp mig.

Jag har känt mig väldigt andefattig i livet. Har mått dåligt länge. Jag gick till psykolog, har ätit antidepp, varit självmordsbenägen etc. Till slut gav jag religionen en chans. Man kan välja den religion som passar en bäst. För mig passade kristendomen. Många har riktat kritik mot kristendomen men när jag läst om den ar jag förstått dess innebörd. Jag mår bra av den religionen, har funnit mycket vägledning och känner en trygghet att ha Gud i mitt liv. Jag har funnit mycket värde i livet tack vare det. Vissa tycker inte om religion och det är ju självklart en smaksak! Men personligen mår jag bra av kristendomen. Jag ville bara dela med mig av ett råd från mig. Lycka till och jag hoppas du ska bli lycklig oavsett hur du väljer att gå tillväga. Kram < 3

Inte känsligt för mig Jag tror, men jag vet inte om det nödvändigtvis är på Gud. Jag vill läsa mer om det som intresserar mig men böckerna jag vill läsa finns inte att köpa nya längre så jag letar begagnade böcker och på biblioteket.

Tack för din lyckönskan. Lycklig är jag dock men som sagt frustrerad över alla tråkiga saker som måste göras om och om igen när jag hellre bara vill skapa och göra annat.

Lite är det nog också för att jag trott att jag vid det här laget skulle bara ha mig själv att tänka på eg, men med ett barn som har funktionshinder och en man med  småbarn så blev det ju inte så.

Jag har kanske lite 40 års kris
  • Anonym (över)
    Anonym (what to do) skrev 2014-12-16 19:59:07 följande:
    Ja så kan det ju vara! Det har jag inte tänkt på. Och ja det kunde varit värre, vi kunde bott i en bostad som varit dålig, för denna är inte dålig, bara lite dumt planerad och när man som jag har platskrävande hobbys så..
    Kan du inte utöva din hobby på ett annat ställe?
    En jag känner, klär om möbler i ett källarutrymme, hon hyr billigt. 
    Kanske det finns ett hantverkarkollektiv någonstans i närheten?
  • Anonym (Alma)
    Anonym (Gud) skrev 2014-12-16 19:28:33 följande:

Känner mig precis som ts.
    Blir liksom aldrig nöjd med mitt liv.
    Känner mig ofta uttråkad, rastlös, vill ha omväxling samtidigt som jag vill ha trygghet. Har funderat på att ge religionen en chans (kristendomen) men tvivlar ibland.
  • Anonym (what to do)
    Anonym (över) skrev 2014-12-16 20:11:18 följande:
    Kan du inte utöva din hobby på ett annat ställe?
    En jag känner, klär om möbler i ett källarutrymme, hon hyr billigt. 
    Kanske det finns ett hantverkarkollektiv någonstans i närheten?
    Min förhoppning är att jag ska hitta ett sånt ställe men inte förrän jag har jobb, jag vill inte skaffa mig fler fasta utgifter innan dess. Dock är det väldigt svårt här, de flesta använder sina förråd, garage och uthus. Då återstår att hyra lokal av ett företag och då blir det för dyrt.

• Anonym (what to do)
    Anonym (Alma) skrev 2014-12-16 20:16:12 följande:
    Känner mig precis som ts.
    Blir liksom aldrig nöjd med mitt liv.
    Känner mig ofta uttråkad, rastlös, vill ha omväxling samtidigt som jag vill ha trygghet. Har funderat på att ge religionen en chans (kristendomen) men tvivlar ibland.
    Kika runt lite bland flera religioner då? Eller börja lära dig mer om olika

Idag var en lite bättre dag, jag slog på tv:n och det var historieätarna och jag tycker ju om såna program men av gammal vana blir det mest rätt mediokra serier som jag ser.
    Så jag ska försöka vara mer medveten i mina val av tvprogram.
Svar på tråden Jag lever ett andefattigt liv.