• Anonym (Osäker, Ovan, Rädd)

Att bli fysisk inför bonusbarn/egna barn med ny partner

Hej! 

Är en frånskild pappa till 2-barn ( 3 resp 5 år), har träffat en väldigt fin kvinna som jag ytterst starka känslor för. Hon är liksom mig, frånskild och har egna barn, några år äldre än mina dock.

Jag  har aldrig varit med om en liknande grej, dvs att börja närma sig steget som en sk. bonuspappa. Jag ser egentligen inte ett problem att träffa hennes barn eller låta henne träffa mina barn, inför barnen är vi gamla vänner/vänner .. Jag vill inte att jag eller hon skall bli en konkurrens mot barnen, men samtidigt vet jag att i alla fall hennes barn kommer lägga märke till att vi är mer än bara vänner så att säga. 

Vet inte riktigt vilket förhållningssätt jag skall inta, jag menar vi är väldigt fysiska av oss (när inga barn finns i närheten), men när barn finns där är vi som bara vanliga vänner utan fysisk kontakt, ex. vi sover inte i samma säng och så vidare.  

När bör man fundera på att sådant vara aktuellt att börja göra, dvs. vara mer fysisk, dvs. pussas, sova i samma säng, sitta och hålla om varandra när man ser film tillsammans med barnen, alltså  när man är hos varandra fast barnen är  hemma så att säga och inte hos sin andra förälder, eftersom det kommer säkerligen dröja år innan vi kan bo under samma tak?  

Kramas går ju bra, de gör ju vänner! :)

Helt enkelt, när skall man bli fysisk inför bonusbarn/egna barn med en ny partner? 

• Svar på tråden Att bli fysisk inför bonusbarn/egna barn med ny partner
  • Anonym (Kramis)
    Anonym (Osäker, Ovan, Rädd) skrev 2014-12-16 13:17:33 följande:

Hej! 

Är en frånskild pappa till 2-barn ( 3 resp 5 år), har träffat en väldigt fin kvinna som jag ytterst starka känslor för. Hon är liksom mig, frånskild och har egna barn, några år äldre än mina dock.

Jag  har aldrig varit med om en liknande grej, dvs att börja närma sig steget som en sk. bonuspappa. Jag ser egentligen inte ett problem att träffa hennes barn eller låta henne träffa mina barn, inför barnen är vi gamla vänner/vänner .. Jag vill inte att jag eller hon skall bli en konkurrens mot barnen, men samtidigt vet jag att i alla fall hennes barn kommer lägga märke till att vi är mer än bara vänner så att säga. 

Vet inte riktigt vilket förhållningssätt jag skall inta, jag menar vi är väldigt fysiska av oss (när inga barn finns i närheten), men när barn finns där är vi som bara vanliga vänner utan fysisk kontakt, ex. vi sover inte i samma säng och så vidare.  

När bör man fundera på att sådant vara aktuellt att börja göra, dvs. vara mer fysisk, dvs. pussas, sova i samma säng, sitta och hålla om varandra när man ser film tillsammans med barnen, alltså  när man är hos varandra fast barnen är  hemma så att säga och inte hos sin andra förälder, eftersom det kommer säkerligen dröja år innan vi kan bo under samma tak?  

Kramas går ju bra, de gör ju vänner! :)

Helt enkelt, när skall man bli fysisk inför bonusbarn/egna barn med en ny partner? 

Vet barnen om att ni är tillsammans (som ett par alltså)?

Om inte, så berätta för barnen att ni är det, och då är det ju naturligt att kramas och pussas, och dela säng.
  • Fånga dagen

Jag tycker att det finns en del att tänka på. Dels hur längesen det är sen ni separerade, och hur barnen tagit det. Sörjer barnen fortfarande att familjen är splittrad, så skulle jag ta det väldigt lugnt med att presentera en ny partner. En vän är ju en helt annan sak. Går man för snabbt fram så finns risken att det som kunde bli nåt bra, istället blir det motsatta.

Jag tycker att man får känna av läget helt enkelt. Var och en känner ju sina barn bäst. Men jag tror att det är bättre att ta det lite försiktigt, än att gå för fort fram. Man vill ju att det ska bli så bra som möjligt.

• Juml001

Du verkar ha funderat på detta en del så jag antar att ni inte nyss träffats eller att det var igår du och dina barns mamma separerade. Vad tycker din nya partner?

Om du känner att det börjar bli läge så tycker jag att du ska sluta fundera så mycket. Barn är barn och de analyserar inte och bäst är att vara rak. Berätta att deras pappa är kär, prata om vad kärlek är och berätta vem du är kär i.

Sånt brukar barn mer tycka är roligt. Var kära på barnens nivå, hålla hand, pussa på kinden etc.

Men intimt kan bli genant i början men fundera inte så mycket.

Om inte barnen känner varandra så behöver ni ju inte berätta samtidigt om din partner inte vill berätta för sina barn just nu. Det låter som att ni umgås mycket med barnen så varför skulle det vara några problem? :)

/// en plastmamma

• VIDE MI

Nä, ju tycker jag ni är fel påt! Om ni ska träffas med barnen med översovningar så tycker jag att ni ska vara ärliga, barn märker om andra känslor är inblandade och varför ska det vara något fult. Konkurrens situationen tror inte jag är någon fara såvida ni är tydliga och även inkluderar barnen. Sedan får jag nog säga att det är ganska viktigt att lägga lite krut på henne några år äldre barn, som förmodligen ör svårare att inkludera än 3 åringen. När jag teäffade min man hade han just en 3 åring och en sexåring, de tyckte det var jätteroligt med mej, vi gjorde roliga saker tillsammans. Vi var dessutom. Väldigt fysiska med pussar och kramar och den äldre tittade nyfiket men ingen negativ reaktion för vi var tydliga och inkluderade dem och de var ju så små. Däremot träffade deras mamma olika män som hon påstod var vänner vilket de inte var och hon drog självfallet med barnen de helger hon skulle träffa männen, det kramades och flörtades och den äldre avskydde det, han tror fortfarande att alla mammas vänner egentligen är pojkvänner. När hon äntligen var tydlig med dem så blev han accepterad direkt. Så ljug inte för barnen, speciellt inte för hennes äldre, äldre barn hamnar så lätt utanför.

• Iam

Sätt dig ner och prata med dina barn.
    "Ni vet NN som vi ju är mycket med. Jag är kär i henne och skulle gärna vilja pussa på henne. Jag hoppas att ni tycker det är ok"

Med tanke på att du säger att det går bra med barnen så tror jag inte dom kommer reagera på annat sätt än fnissa och tycka det är kul att pappa är kär. 

Därefter är det bara att köra på :) 

Du kan ju även lägga till att NN gärna tar kramar och pussar från barnen oxå eftersom du vet att hon tycker mycket om dom :) 

• Anonym (m)

mina bonusbarn tycker bara det är roligt att vi kramas så de ser, och de är jättekul att deras pappa numera har mig som skärmsläckare på datorn Skrattande

vi har varit tillsammans snart ett år och vi började helt enkelt kramas lite med flit, så att de skulle se det, efter några träffar. Första gångerna gjorde vi det inte men de fattade nog rätt snart ändå att vi inte bara var vanliga kompisar. Lite svårt när deras pappa fullkomligt sken upp bara han tittade på mig Solig

Så då bara började vi kramas, tex i köket och så och när vi märkte att de såg glada ut av det så har vi bara fortsatt. 

• VIDE MI

Vill tillägga att mitt råd enbart gäller om separationen med barnens mamma och bonusbarnens pappa har varit iaf 4 månader. Annars tycker jag att man kan vänta med att presentera alls, för då har de ju precis flyttat och allt är jättenytt som det är.

Svar på tråden Att bli fysisk inför bonusbarn/egna barn med ny partner