• AnnC

    Försöka direkt efter två tidiga mf?

    Har precis haft två tidiga mf i rad, ett i v 4+5 och ett i v 4+6, alltså utan mens emellan.
    Vågar man chansa på en tredje i rad och att den går vägen?? Eller borde man vänta en cykel? vilket jag tycker känns skitjobbigt

    Andra tips och pepp med solskenshistorier är välkomna...


    Mamma till Elina 120420, änglamamma till Emmie 140424-140530
  • Svar på tråden Försöka direkt efter två tidiga mf?
  • 2pågar

    Jag fick 3 på raken, först 2 mf och sedan ett MA i v 16.

    Fick då trombyl lågdos utskrivet vilket hjälpte mej.

  • AnnC

    Tack för era svar! Jag blev rekommenderad att väntan en cykel men förstår inte varför... Vill ju inte riskera nåt men vad skulle jag riskera??

    2pågar: du hade ingen mens emellan någon av de tre alltså?? Fy vad jobbigt med ma v 16

    Jag kommer ta lutinus nästa gång och funderar på att självmedicinera med albyl minor som jag läst mycket positivt om, och att det funkar ungefär som trombyl.

    Har en autoimmun sjukdom så är helt övertygad det är nåt immunologiskt, om det nu är något..

  • DSA01

    Hej Ann,

    Tråkigt att höra att du fått missfall så nära inpå.

    Mitt tips till dig är att du vänta i 3 hela mens månader och sedan testar du att bli gravid, och då tror jag med en förhoppning att du ska bli gravid.

    Det är inte bra att sätta igång  direkt så här inpå varann det blir stressigt för kroppen.
    Kroppen hinner inte fatta och hänga med då ju.

    Det känns som att du är stressad att bli gravid, ta och lugna ner dig lite och ta djupa andetag, och som sagt om du väntar i 3 månader då vet du med säkerhet att allt har kommit ner och risken för infektion är då mindre också.

    Det är viktigt att inte vara stressad då man vill bli gravid.
    Själv har jag nyss varit med om ett missfall (5 veckor) och fått blödning, och nu har jag fått min första mens och jag tänker vänta två månader till, sen om jag blir gravid efter det så spelar det ingen roll men jag planerar inte någon graviditet heller, det viktigaste är att vänta så man med säkerhet vet att allt är ute.

    Önskar dig lycka till Solig

  • 2pågar

    Ja de var utan mens emellan. Ja albyl minor e som lågdos trombyl och de ska ha god effekt!

    Håller tummarna!!

  • AnnC

    DSA01: det stämmer att jag är stressad, har varit med om mycket jobbiga saker detta året. Gick en nästan full graviditet i våras och födde en dotter med akut snitt som var mycket sjuk. Tyvärr överlevde hon inte. Så visst är det nog vettigt att vänta men så länge skulle jag inte klara... Alla har olika historier. Tack jag önskar dig lycka till också!!

    2pågar: skönt o höra nån som lyckats på det sätt, även om det gick som det gick med den tredje. Hur lång tid tog det för er sen, är du gravid nu eller har du fått bebis?

  • AnnC

    Förresten, när började du med trombylen? Var dina första mf tidiga som mina eller längre gångna?

  • Yonndax

    Anledningen till att man ska vänta 1 menscykel innan man försöker efter ett missfall är dels för att kroppen ska få en chans att ta hand om allt och återhämta sig plus att det är lättare att räkna ut när man blev gravid. Sen kan det även vara så att man visar plus upp till 7-8 veckor efter 1 missfall och därför vill man att det ska ha gått 1 menscykel innan man blir gravid igen.

  • AnnC
    Yonndax skrev 2014-12-16 14:45:59 följande:

    Anledningen till att man ska vänta 1 menscykel innan man försöker efter ett missfall är dels för att kroppen ska få en chans att ta hand om allt och återhämta sig plus att det är lättare att räkna ut när man blev gravid. Sen kan det även vara så att man visar plus upp till 7-8 veckor efter 1 missfall och därför vill man att det ska ha gått 1 menscykel innan man blir gravid igen.


    Tack, återhämtningen kan jag köpa, men även efter så här tidiga mf? Hade jag inte testat hade jag trott min mens var en vecka sen.

    Testen är redan negativa och jag vet när jag har ägglossning i och med jag tar äl test och tempar
  • 2pågar
    AnnC skrev 2014-12-16 14:36:53 följande:

    Förresten, när började du med trombylen? Var dina första mf tidiga som mina eller längre gångna?


    Först fick jag en frisk son 2009.

    Mf i v 7 -2010.

    Frisk son -2011

    Mf v 9 - 2012

    Mf v 7 - 2012

    MA v 16- 2013

    Gravid igen 2013 och började då med trombyl lågdos och fick en frisk pojke till i feb 2014.

    Nu gravid igen i v 9 och äter Trombyl lågdos igen så får se hur detta går.

    Kramar till dej!!
  • Jag är bara jag
    2pågar skrev 2014-12-16 14:26:23 följande:
    Ja de var utan mens emellan. Ja albyl minor e som lågdos trombyl och de ska ha god effekt!
    Håller tummarna!!
    Det är en tredjedels barnalbyl som motsvarar en Trombyl! Viktigt att inte ta för mycket!
  • AnnC

    Hoppas det går bra denna graviditeten 2pågar! Jag har även en frisk tjej född 2012 och min dröm är att få två syskon tätt ihop, vilket vi fick men ja... Det gick som det gick...

    Ja jag har hört 1/4 eller 1/3 albyl minor. Undrar bara hur man lyckas dela en tablett på 3?

    Börjar man ta de efter äl?

  • Jag är bara jag
    AnnC skrev 2014-12-16 15:11:32 följande:
    Hoppas det går bra denna graviditeten 2pågar! Jag har även en frisk tjej född 2012 och min dröm är att få två syskon tätt ihop, vilket vi fick men ja... Det gick som det gick... smile4.gif

    Ja jag har hört 1/4 eller 1/3 albyl minor. Undrar bara hur man lyckas dela en tablett på 3? smile2.gif

    Börjar man ta de efter äl?
    De går dela med lite pill. De går ta hela tiden eller efter äl eller vid plus. Inte så starka så de skadar aldrig.
  • AnnC
    Jag är bara jag skrev 2014-12-16 15:13:56 följande:
    De går dela med lite pill. De går ta hela tiden eller efter äl eller vid plus. Inte så starka så de skadar aldrig.
    Har precis beställt hem en burk så ska se om jag lyckas med att dela på tre

    Ok då kör jag nog på från äl
  • eagle87
    AnnC skrev 2014-12-16 15:11:32 följande:

    Hoppas det går bra denna graviditeten 2pågar! Jag har även en frisk tjej född 2012 och min dröm är att få två syskon tätt ihop, vilket vi fick men ja... Det gick som det gick... smile4.gif

    Ja jag har hört 1/4 eller 1/3 albyl minor. Undrar bara hur man lyckas dela en tablett på 3? smile2.gif

    Börjar man ta de efter äl?


    AnnC.. Ramlade bara in på denna tråd. Ville bara säga att jag beklagar för missfallet o för de som hände me din ängla dotter. Kram :(
  • AnnC
    eagle87 skrev 2014-12-16 15:16:34 följande:
    AnnC.. Ramlade bara in på denna tråd. Ville bara säga att jag beklagar för missfallet o för de som hände me din ängla dotter. Kram :(
    Hej eagle, tack det värmer!! Hoppas ni också lyckas snart efter allt kämpande. Kram
  • DSA01
    AnnC skrev 2014-12-16 14:31:41 följande:

    DSA01: det stämmer att jag är stressad, har varit med om mycket jobbiga saker detta året. Gick en nästan full graviditet i våras och födde en dotter med akut snitt som var mycket sjuk. Tyvärr överlevde hon inte. Så visst är det nog vettigt att vänta men så länge skulle jag inte klara... Alla har olika historier. Tack jag önskar dig lycka till också!!


    Jag beklagar det du varit med om.

    Men att stressa in till en graviditet är aldrig bra oavsett orsak.
    Just för det du har varit med om så behöver du verkligen varva ner och vänta åtminstånde en mens cykel just för räkningens skull i fall du blir gravid på nytt, 
    kroppen behöver någon tid av återhämtning.

    När du stressar in i en graviditet så misshandlar du kroppen och det är verkligen inte bra.

    När man har varit gravid en gång då har ju livmodern töjt sig en gång och får man missfall då är det lite vila den behöver för att återhämta sig lite och sen kan man testa på nytt.

    Så tänk på att ta hand om dig både fysiskt och psykiskt för det behöver du verkligen
    Håller tummarna för dig 

    Lycka tillTomte
  • AnnC

    Jag har varit inställd på att vänta en cykel men har läst om så många som blir gravida direkt, och jag kan liksom inte förstå på vilket sätt det skulle kunna skada? Är kroppen inte redo så blir den väl inte gravid?

    Vi får se, började blöda så sent som i lördags så är nån vecka kvar till äl som jag kan fundera vidare på.

  • DSA01
    AnnC skrev 2014-12-16 16:11:06 följande:

    Jag har varit inställd på att vänta en cykel men har läst om så många som blir gravida direkt, och jag kan liksom inte förstå på vilket sätt det skulle kunna skada? Är kroppen inte redo så blir den väl inte gravid?

    Vi får se, började blöda så sent som i lördags så är nån vecka kvar till äl som jag kan fundera vidare på.


    Alla vi är olika,vissa blir gravida direkt andra tar det tid för.
    Vad bra att du ställt in dig på en cykel, som sagt om du blir gravid efter den cykeln så vet du ju från när du ska räkna.

    Eftersom du redan testat med två försök och fått missfall båda gångerna så kan du nu testa en cykel emellan och hoppas på en lyckad graviditet.

    Vilket jag önskar dig {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Försöka direkt efter två tidiga mf?