• Hult36

Pris på sotning

Blev lite nyfiken på vad sotningen kostar i andra delar av Sverige.
    Fick räkningen från sotarmästaren för brandskyddskontroll och sotning som går på den nätta summan av 9000 sek för 4 eldstäder.
    Personligen tycker jag att det är alldeles för dyrt särskilt med tanke på att de har monopol på sotning och brandskydd.

• Svar på tråden Pris på sotning
  • Mika86

850:- för en pelletspanna.

9000 låter galet dyrt.

Här är det 150:- extra om de ska kolla braskaminen med.

Googla o se vad du kan få fram, jag hittade det lätt.

Vart bor ni?

• SandraP81

Brandskyddskontrollen går väl på ca 4-5000 eller mer beroende på hur lång tid det tar. Sen sotning på det kan ju kosta ett par hundra per kanal. 

• PappaRune

Dem kollade kamin och drog sin borste genom skorsten hos mig, 589kr Ystad.

Låter orimligt mycket med 9000kr. Kanske dem hartryckt fel. 900kr låter rimligt

• jenny99

Vi betalade sist för vår braskamin ca 400kr för sotning och allt.

• T4bb3

Brandskyddskontroll av bara en kamin med skorsten gick på ca 1800 kr här. Norra Sverige. Sotning brukar gå på ca 400-500 kr. Så tar man det gånger fyra skulle man hamna i dina summor. Men jag tycker att kommer de dit för fyra jobb borde det gå att göra till ett bättre pris.

Egenföretagare, hundägare och jägare!
  • SandraP81

Vi fick iallafall betala 2000 kr för att dom kom och tittade på skorstenen i 10 minuter och dömde ut den.

• Linda5

Var bor du? Var det verkligen planerad brandskyddskontroll?

• Neelah

Om jag minns rätt betalade vi strax över 1000 kr för brandskyddskontroll och drygt 500 kr för sotning sist.

Följ dina drömmar
  • Frontline
    Neelah skrev 2014-12-17 10:38:33 följande:
    Om jag minns rätt betalade vi strax över 1000 kr för brandskyddskontroll och drygt 500 kr för sotning sist.
    Det gjorde vi här med, Kan ha varit strax under 1000:- för brandskyddskontroll
    Vi har en pelletspanna och en öppen spis..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Pris på sotning