• Äldre 16 Dec 17:11
    733 visningar
    2 svar
    2
    733

    Help

    Nu är det 3 veckor kvar tills jag är beräknad att föda och jag har kommit in i en fölossningspanik. Jag går hos en psykolog av läkaren men min psykolog har inte själv några barn så får hellre svar här. Först undrar jag över epidural sprutan, hur är den? Är det sant att smärtan släpper så man orkar ta nya tag? Sen är det någon som har fött i bad? Hur är är? Och sist hur va eran förlossning? Lång/kort? Och hur mår du och ditt underliv idag? Jätte tacksam för svar!

  • Svar på tråden Help
  • Äldre 16 Dec 17:21
    #1

    Hej har inte fött i bad men jag kan svara på de andra frågorna iallafall :)

    Sprutan tycker jag inte kändes något bara lite kallt. Det som var jobbigt var att man fick vänta in värkarna under tiden man tog sprutan och försöka att ligga helt stilla. Fick en ca 3 timmars paus utan någon smärta så det var skönt men de satta ur den för att jag skulle då mina krystvärkar.

    Den förlossningen tog 12 timmar sammanlagt från första värk till pojken var ute(första graviditeten) fick sy 6 stygn sammanlagt som läkte ihop bra.

    Andra graviditeten fick jag tvillingar så det var lite annorlunda plus att det gick väldigt fort (3timmar sammanlagt) hann inte få någon bedövning då jag öppnade mig från 5 cm till 10 cm på 15 min. Utöver att det var ganska jobbigt med intensiva värkar så var det en väldigt bra förlossning.

    Sprack ingenting och har inga bestående men efter förlossningen alls.

  • Äldre 16 Dec 23:39
    #2

    Jag har aldrig hunnit med någon epidural och var inte övertygad innan om att jag ville ha det heller. Med första fick de sätta akupunkturnålar, ingen aning om det hjälpte, annars bara lustgas.

    Första barnet gick snabbt från de täta värkarna kom. Vi ringde in vid ca 3 värkar på mindre än tio minuter och var inne kanske en timma senare. När vi kom in på salen hann jag bara ta en klunk dricka innan nästa värk kom och det var dags för lustgasen. 3 intensiva timmar, utan bra tidsuppfattning efteråt, sista halvtimman krystvärkar.

    Med andra barnet hade jag mycket förvärkar. Andra förvärken steg jag upp och fick blod på papperet, kollade hemsidan vad som gällde och ringde in. Blev uppskriven att vi kom framåt fm. Bara några minuter senare hade jag 5 värkar på 12 minuter och vi ringde i den vevan in barnvakt som kom 30 minuter senare. Så fort värken slutade rusade jag ner till bilen och sambon körde i 120-140 in de 2 milen. Vi hann in med 9-11 minuters marginal. Enda värken på plats stod huvudet och väntade och de tog hinnan, sedan var hon ute. Ett hjärtljud med dosan hållen mot magen var allt som hanns med, så jag visste att bebisen mådde bra. Sedan fick sambon hjälpa mig fokusera på andningen då jag var på väg att tappa kontrollen över andningen sista intensiva värken.

    Vid båda förlossningarna fick jag en lätt rispa som aldrig behövde sys.

    Mitt tips är att vara förberedd på att förlossningar kan se väldigt olika ut, så räkna med att det kan gå fort likaväl som uppåt 2 dygn, istället för skolexemplet 1 cm per timma. Läs på om olika sorters smärtlindring och var öppen att prova utifrån den situation som blir. En del skräms av att läsa om andras förlossningar, för andra blir det en styrka, då det är så svårt att föreställa sig hur det kommer kännas. Se bara till att en ev partner kan tolka dina behov genom att ni pratat om saker innan.

Svar på tråden Help