• Anonym (förvirrad)

Ändra SGI ny löneform

Hej

Jag är lite fundersam på vad som gäller. Jag har länge varit sjukskriven, i 10 år. När jag började jobba igen hade jag min inkomst från många år sedan och den satte grunden för min nuvarande SGI. Började med en provisionsbaserad timanställning och därför hade FK svårt att sätta ett exakt belopp så den gamla fick gälla.

Nu har jag fått en provanställning med månadslön. Problemet är att jag fortfarande är sjukskriven på 50% och jag är bara anställd på 50% så min månadslön är ju väldigt låg. Skall jag nu anmäla att jag har fått månadslön? Kommer den då vara grunden för min SGI? Min årsinkomst skulle då minska med 30.000 kr. Behöver jag anmäla direkt när jag fortfarande är provanställd eller skall anmälan om ny inkomst ske när jag blivit fast anställd efter 6 månader med denna lön?

Om min SGI sänkts antar jag att min sjukersättning går ner också? Kommer boendetillägget då balansera upp det jag "förlorar" från sjukersättningen?

• Svar på tråden Ändra SGI ny löneform
  • Försäkringskassan

Hej!

Din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som vi fastställde när du blev sjuk, är skyddad emot sänkningar så länge du är sjukskriven. Därför ska du inte ändra din SGI till den nya arbetsinkomsten.

Om du är fortfarande anställd på 50 procent efter sjukperioden, skyddar du din heltids SGI med att ställa dig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen första vardagen efter sjukperiodens sista dag.

Om du vill kan du läsa mer i vår vägledning, sidan 172:
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/c627031e-afb5-460a-89b2-855f7a5432c0/vagledning_2004_05.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Sune, handläggare 

• Anonym (förvirrad)

Hej Sune

Tack snälla för ditt svar. Skall jag ändå anmäla min nya inkomst eller är det inget måste så länge jag är sjukskriven?

• Försäkringskassan

Hej!

Att din årsinkomst ändras påverkar inte din sjukersättning. Det enda som påverkar sjukersättningen är prisbasbeloppet som kan ändras vid årsskiftet. 

Din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som vi fastställde när du blev sjuk, är skyddad emot sänkningar så länge du är sjukskriven. Därför ska du inte ändra din SGI till den nya arbetsinkomsten. Har du ytterligare funderingar ber jag dig att kontakta din personliga handläggare eftersom vi bara kan ge generella svar här på familjeliv.se.

Hälsningar
    Kenneth, handläggare

Svar på tråden Ändra SGI ny löneform