• scrapparlotta

doppa i choklad och låta svalna?? Fastnar!!

Om jag gör nåt som ska doppas i choklad, typ som nu finns en mängd julgodis som ska doppas i choklad...marsipan och så, då lägger jag det sen på en tallrik eller liknande åsså stelnar chokladen. Bra!!....tills man ska ha loss den. Då sitter den ju fast och så får man slita bort godiset och halva godisbiten sitter fast en en hög med smält (men stelnad) choklad. Går an om bara man ska äta den själv, men inte kul att bjuda på. Hur sjutton gör man för att det ska bli snyggt??

• Svar på tråden doppa i choklad och låta svalna?? Fastnar!!
  • Catbride

Låt det stelna på smörpapper så är det lättare att pilla bort. Blir ändå lite platt i kanten, men betydligt bättre än att mista halva godiset.

• EnAnonumius

Sist jag dopade i choklad och/eller spritsade egna chokladfigurer så använde jag mig av bakplåtspapper att lägga det på. Finns att köpa i de flesta livsmedelsbutiker.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Drottningen70

Man lägger de självklart på smörpapper.

• NextUp

Pensla lite olja eller smör på bakplåtspapper så ska du se att chokladen lättare släpper taget.

• Nyfiken gul

pensla lite olja på tallriken eller använd smörpapper.   

kom ihåg bara att använda neutral olja som inte ger smak.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

kom ihåg också att inte ta godiset direkt från en kylskåpskall tallrik.  Ta ut godisen någon minut före du ska äta dom. Är dom iskalla så går godiset bara sönder.

bäst är om chokladen får stelna i rumstemperatur, funkar bäst då. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden doppa i choklad och låta svalna?? Fastnar!!