• Anonym (Ups...)

CSN & ej uppnådda poäng?

Har inte klarat tillräckligt med poäng för denna terminen för att få behålla de pengar jag fått av csn och jag antar att csn då kommer göra ett återkrav. Allt är förstås mitt fel, men jag undrar, jag har en kurs från förra terminen som jag inte klarat än (inget csn-lån då), men ska tenta i början av januari. Om jag klarar den tentan, kan den då räknas in i mina poäng = csn kräver inte tillbaka pengarna, eller kommer de ändå kräva tillbaka pengarna, eftersom jag inte klarat kursen för denna terminen?

• Svar på tråden CSN & ej uppnådda poäng?
  • Anonym (Ups...)

Eller räcker det med att jag varit registrerad och läst kurserna?

Står såhär på csn:s hemsida:

Får du behålla de studiemedel du redan fått?

Din rätt att behålla studiemedlen beror inte på dina studieresultat, utan på hur många poäng eller kurser du varit registrerad på och läst.

Du får alltså behålla dina studiemedel så länge du varit registrerad på och läst alla kurser du fått studiemedel för, även om du inte klarat studieresultaten. Om du däremot läst färre poäng eller kurser än du fått studiemedel för, måste du betala tillbaka det du fått för mycket.

• Arty

Precis. Du kommer däremot eventuellt att få problem med att få ytterligare studiemedel tills dess du har tagit de poäng som krävs för att beviljas studiemedel.

• Anonym (Ups...)
    Arty skrev 2014-12-17 00:15:16 följande:

Precis. Du kommer däremot eventuellt att få problem med att få ytterligare studiemedel tills dess du har tagit de poäng som krävs för att beviljas studiemedel.

Okej. Men så om jag klarar tentan på den andra kursen, som jag inte klarade förra terminen, så borde jag kunna få studiemedel igen?
  • Arty

Du får nog kolla lite mer men som jag minns det funkar det enligt följande:

För varje 40 veckor (2 terminer) du pluggar måste du ta 75 % av de totala antalet poäng du har sökt studiemedel för. Detta innebär att om du läser 100 % studietakt så måste du klara 45/60 hp varje 40 veckor.

All information finns dock att tillgå på deras hemsida, jag kan ju minnas fel.. Cool

Svar på tråden CSN & ej uppnådda poäng?