• Anonym (Gift med invandrare)

"Berikande invandring"?

Asylinvandringen har inte berikat oss på 30 år läste jag. Men om man tänker på den vanliga invandringen som vi alltid haft sedan isen försvann här, kan man undra vad som är berikande mer andligt numera.

Förut har vi varit noga med att få in vad vi behöver som har lyft oss. Nu är det tvärtom lotteri och det som lyckas bäst är det som inte har med asyl att göra, fast många kommer från det sämre till det bättre.

Jag har själv flyttat ut, hem igen, letat efter bättre land att bilda familj i, hittade inget och har nu istället familj med en högutbildad invandrare som har höga inkomster. Men hennes utbildning är inte samma som här så jag skulle aldrig anlita henne om det inte var gratis. Hon är väldigt lika oss från närområdet men jag funderar på vad vi har från hennes hemland mer än henne, jag kommer inte på något mer än att svärisar har semester här för länge och splittrar familjen.

Det är berikande att ha en familj men vad får vi annars in som berikar samhället med ny kunskaper vi behövt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
Svar på tråden "Berikande invandring"?