• petramamma

Vi som funderar kring PGD, gender selection, könsbestämning av sitt barn via IVF/PDG

Hej!!

Det finns en gammal tråd om PGD, alltså att man gör en provrörsbefruktning och endast placerar in det embryot som har det valda könet, men jag undrar om det finns fler idag 2014 som går i samma tankar. Då det är ett väldigt tabubelagt ämne så vore det kul att träffa fler som överväger detta för det är knappast något man tar upp på fikarasten på jobbet.

Detta är förbjudet i Sverige om det inte är medicinskt relaterat, men det går att göra detta utomlands. 

Jag har 3 barn av samma kön, och skulle gärna göra detta när det blir dags för barn nr 4. Jag älskar mina barn över allt annat, men längtan efter det fjärde (och av annat kön) finns kvar.... Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, men testar här.

Vill ni så kan vi starta en sluten grupp. Det finns redan en sådan men jag vet inte om den fortfarande är aktiv. (startades 2011) Jag har ansökt om medlemsskap utan något svar..

Hoppas vi kan mötas fler, med samma tankar. Och har du egna erfarenheter är du hjärtligt välkommen att dela med dig.

• Svar på tråden Vi som funderar kring PGD, gender selection, könsbestämning av sitt barn via IVF/PDG
  • Mamori

Hej!

Jag har tankar kring det, kul att höra från någon annan Solig Vi har en son med ickeverbal autism och även om flickor också kan få det så är det mindre risk och oftast blir det mildare symptom, så det gör att vi funderar på det men har också undrat kring om själva behandlingen kan öka risken för autism så att det går på ett ut. Måste läsa mer om det. Även om vi själva har medicinska skäl så tycker jag absolut inte att det är fel att göra PGD bara för att få ett visst kön, hade säkert kunnat göra det av den orsaken också om det var så. Chansen att vi ska få en flicka "naturligt" är ganska liten eftersom så gott som alla i mannens släkt har fått pojkar.

• petramamma

Hej Mamori!

Vad roligt med ett snabbt svar! Kul att du kom hit. Jag förstår era tankar! Har du hunnit kolla upp några kliniker ännu? Vill ni ha syskon snart? Hur gammal är er son?

har ni pratat med svenska läkare om detta? Anser dom att det är skäl nog?

Vi har ingen brådska, utan tänker oss kanske om 12-24 månader, så man har tiden att kolla upp allt :) 

Jag har haft kontakt med Reprofit i Tjeckien, dock är det egentligen olagligt att göra det av detta skälet, och kvinnan jag mailar med skrev såhär: 

Dear Petra,
    thank you for your answer.

Yes, because of couple of miscarriage we can make PGD test, but we will not tell you the gender.

We can make PGD for sex selection by genetic defects, they are connected with the gender, in this case we can tell you.

Thank you once more

Jag undrar om hon är rädd för att jag kanske luskar (journalist el dylikt) för jag VET att svenskar har åkt dit endast pga köns-skäl (ej medicinskt) men att dom inte "går ut med det" officiellt. Men då blir det ju svårt att kommunicera ;) Man åker ju gärna inte dit på en konsultation om dom sedan vägrar uppge kön. (pengar i sjön) 
    Jag har mailkontakt med en tjej i Sverige som gjort detta på just denna klinik, hon är jättenöjd och har nu sin efterlängtade dotter sedan några år tillbaka.
  • Mamori

Vår son är 8 år och vi vill nog ha barn inom tre år i alla fall men vet inte exakt när. Jag har kollat upp lite kliniker i USA men inte fastnat för någon ännu. Har också sett att man kan göra 'sperm sorting' vilket är lite billigare men lite mindre säkert att det blir rätt.

Men vi vill nog i så fall ha en klinik som inte har något emot att göra PGD enbart pga att man vill ha ett visst kön. Det låter på din klinik som att de inte vill göra detta utan enbart om man har något genetiskt fel och det kanske ni behöver styrka på något sätt i så fall så att det blir svårt.

Det är svårt för oss också eftersom man inte hittat några typiska autism-gener hos vår son som man kan kolla efter så därför kan vi inte hoppas på att välja bort autismen med detta utan bara välja kön. Vi har varit på genetisk rådgivning i Sverige och kollat upp möjligheten här men de säger att man bara kan göra det i Sverige ifall det är en dödlig sjukdom. Autism är ju inte det trots att vår son inte kan (och troligtvis aldrig) lär sig prata vilket jag tycker är hemskt nog. Så Sverige är uteslutet Obestämd

• petramamma

Tack så jättemkt för att du delar med dig. Jag förstår precis. Nä,  jag håller med, det känns inte bra att Reprofit som dom heter inte står för ingreppet. Antingen har dom ändrat sig (kvinnan jag pratade med gjorde detta för ca 3 år sedan hos dom) eller så gör dom det fortfarande men inte säger något officiellt om det. Det blir oavsett lite flummigt, och det känns inte bra. 

Jag skrev till dom nu att det finns en avvikelserisk i släkten, dock inte i närmaste släkten, en avvikelse som drabbar män endast. Jag är mest nyfiken på vad dom kommer säga. Ifall dom kommer kräva intyg etc. Jag ser inte hur sådant skulle fungera i praktiken.

USA låter väldigt bra, dock verkar det dyrt. Cypern finns oxå.
    Hoppas verkligen på fler deltagare i tråden så att man kan dela all info man har snappat upp :) 

• petramamma

Jag har nu haft en mailkonversation med Reprofit som många svenskar förut har åkt till för könsbestämning. Dom har slutat med detta pga striktare regler. Så nu blir det till att kika på andra länder. 

• Anonym (Drömmen om en son)

Kan man göra detta?
    Jag hade tänkt skippa barn helt, då "risken" att få en dotter är 50%.
    Men menar ni att jag alltså kan bestämma könet på barnet!?
    I vilka länder är detta tillåtet? Vad kostar det?

• petramamma
    Anonym (Drömmen om en son) skrev 2014-12-26 20:54:48 följande:

Kan man göra detta?

Hej drömmen om en son :) Välkommen hit. Ja detta är möjligt. Det var alldeles nyss jag fick reda på det själv. Jag blev alldeles uppspelt :) I Sverige är det endast tillåtet om man har medicinskt skäl. (Könsrelaterade sjukdomar) men även då är dom hårda. Sjukdomen måste vara dödlig. Det är tillåtet i bland annat Cypern, Ryssland och i USA. För några år sedan var det även möjligt att göra detta i Tjeckien. Jag har haft en mailkonversation med en kvinna som nu har sin 2 åriga dotter som resultat av en IVF med könsbestämning. Denna kliniken var både billig och lovordad. Att prata med referens kändes ju viktigt. Så jag kontaktade dom men till min besvikelse har dom ändrat sina rutiner pga striktare lagar i Tjeckien. Det var aldrig tillåtet egentligen men fet räckte att patienten sa att dom hade sjukdomar i släkten så kunde dom ändå genomföra det.

Nu har jag börjat tänks lite på Cypern istället. Usa hade varit bäst men det är väldigt dyrt o resan är ju lång. Kvinnan jag pratade med hade betalat ungefär 30000 kr för detta + medicin o boende o resa. Så hon tror att hela kalaset landade på 50 000 kr kanske. Känns lätt som att Posh Spice gjorde detta ;) Det är mycket pengar men i mina öron värt det.

Jag har inte hört av mig till kliniken på Cypern. jag ska göra det framöver. Jag skulle gärna sätta in 2 ägg samtidigt för jag har inget emot att få tvillingar. Kvinnan jag pratade med fick ut 18 ägg varav 9 st blrv befruktade tror jag....2 eller 3 st var av det önskade könet samt friska.

Kul förresten att du önskar son då de flesta av dessa trådar har varit önskan om dotter. Jag har 3 underbara söner. Berätta gärna mer om dig om du vill :) Förstår att du har minst en dotter? :)
  • petramamma
    Anonym (Drömmen om en son) skrev 2014-12-26 20:54:48 följande:

Kan man göra detta?

Förlåt läste nu ditt inlägg igen :) Förstår att du inte har några barn alls ännu:)
  • Anonym (Drömmen om en son)
    petramamma skrev 2014-12-26 21:16:34 följande:
    Förlåt läste nu ditt inlägg igen :) Förstår att du inte har några barn alls ännu:)
    Tack för all info!
    Nej, precis. Vill bara ha ett barn; en son. Har alltid drömt om en liten pojke. Hjärta Varför, vet jag inte. Det kanske är så att jag verkligen inte vill ha en dotter.
    Hur som helst, tack så jättemycket för info!
Svar på tråden Vi som funderar kring PGD, gender selection, könsbestämning av sitt barn via IVF/PDG