Hej, delar också lite erfarenheter:
Jag hade hostat i ett par månader då min BM rådde mig att kolla så det inte var kikhosta.
Jag åkte till jouren på en fredag, fick diagnosen bronkit. Hemskickad med Coccilana till natten.
Blev sämre på lördagen, otroligt smärtsamt i bröstkorgen och svårt att andas på söndagen, blev på måndagen uppskickad av VC till akuten, väl där steg min snabbsänka (CRP) till 241 ! Blodförgiftning var på gång och propp i lungor misstänktes, liksom dubbelsidig lunginflammation. Inlagd flera dagar med intravenös penicillin o dropp, syrgas, kortisoninhalation regelbundet och u name it
proppmisstanken lades ner, hade ju bra syremättnad.
Hemskickad med Kåvepeni, pulmicort & mollipect. Efter avslutad kur blev jag hastigt sämre efter ett par dar..... Till slut svårt att andas igen, jahopp ! Dags igen, inlagd akut igen med en NY lunginflammation, eller möjligen två bakteriestammar som lurat med sen början... Lungröntgen togs trots graviditet denna gång eftersom syresättningen var dålig. Ingen propp.
Hemskickad med Amimox 4 ggr/dygn. Lite starkare behandling.
Återkontroll på VC några dagar senare, dålig syresättning...fördubblad CRP ...då skickades jag upp av läkaren på VC en 3:dje gång till akuten!
Men då de vita blodkropparna sjunkit något så ska man nu avvakta och se.....
Och här är jag nu......sover sittandes sedan en månad och har fått trycksår av det. But hell I'm alive
Hoppas verkligen det vänder för nu är jag snart i v 29 och behöver samla krafter !
Lycka till och sök vård om något känns fel! Jag trodde det var bronkiten som fortsatt, men smärtorna signalerade nåt annat så det kan bli en svår lungemboli om man har otur.
Ta hand om hälsan! Kram