• Baby Doll

Gravid och lunginflammation mycoplasma

Jag är gravid och har drabbats av lunginflammation mycoplasma

"Vanlig" antibiotika hjälpte mig inte så jag fick något starkare. Finns det fler därute som har drabbats av mycoplasma bakterie under graviditeten??

Blir så orolig för bebisen. Är i vecka 17 + 0 med 7:e barnet...

www.mybabydolls.se

www.mybabydolls.se -Mamma till 6 + 1
  • Svar på tråden Gravid och lunginflammation mycoplasma
  • kattiZ 78

Hej!

Åkt på samma elände lunginflammation i december 2014. Blev inlagd på sjukhus 15/12 då jag var så dålig. Hade fått utskrivet Kåvepennin via HälsoC, utan någon närmare undersökning av läkare då jag sökte vård. Mina värden hb140 & infektionsvärde 141 (gränsen låg på 150) var egentligen ej tillräckliga för penicillin. Men då jag var gravid i v27 & varit förkyld sen början av september mer eller mindre.

Man bad mig äta Kåvepennin kuren och återkomma om det inte hjälpte. Åkte 5: dagen efter påbörjad kur in akut. Blev inlagd Kåvepennin var helt fel för Mycoplasma orsakad lunginflammation som hade drabbat mig.

Fick en 7 dagars kur med Ery-Max 250mg/ 2ggr om dagen. Inget jag hade fått äta i tidigt skede av graviditeten. Men så dålig som jag var nu fanns ingen alternativ behandling. Kuren tog slut och lunginflammationen var inte bättre hosta av hell och segt slem som inte ville upp. Andning som lät som en kaffeperkulator.

Ny kur 10 dagar med Amimox 500mg/ 3ggr om dagen, slut i morgon men mår mycket bättre.

Inte önskvärt med alla mediciner, men det blev nödvändigt och ber verkligen att barnet som sparkar i magen håller sig frisk och inte påverkas av medicinerna. Försöker att inte grubbla åt 3 olika penicillin kurer. Har erfarenhet från då jag väntade vårt 1:a och 3 kurer pga urinvägs inflammation. Han är en frisk och väl utvecklad kille på 6 år. Hade jag inte fått mediciner vet man inte heller hur det hade slutat då min puls och hjärtrytm var sky höga när jag åkte in. jag kunde varken äta eller sova nått sen 3 dagar innan. Det hade knappt heller varit bra för min eller barnets hälsa.

• Baby Doll

Va skönt att jag inte är den enda som fått äta flera antibiotika kurer efter varandra Jag åt också 3 kurer, och fortfarande är inte mina lungor helt OK

• Mimmis55

Hej, delar också lite erfarenheter:

Jag hade hostat i ett par månader då min BM rådde mig att kolla så det inte var kikhosta.

Jag åkte till jouren på en fredag, fick diagnosen bronkit. Hemskickad med Coccilana till natten.

Blev sämre på lördagen, otroligt smärtsamt i bröstkorgen och svårt att andas på söndagen, blev på måndagen uppskickad av VC till akuten, väl där steg min snabbsänka (CRP) till 241 ! Blodförgiftning var på gång och propp i lungor misstänktes, liksom dubbelsidig lunginflammation. Inlagd flera dagar med intravenös penicillin o dropp, syrgas, kortisoninhalation regelbundet och u name it proppmisstanken lades ner, hade ju bra syremättnad.

Hemskickad med Kåvepeni, pulmicort & mollipect. Efter avslutad kur blev jag hastigt sämre efter ett par dar..... Till slut svårt att andas igen, jahopp ! Dags igen, inlagd akut igen med en NY lunginflammation, eller möjligen två bakteriestammar som lurat med sen början... Lungröntgen togs trots graviditet denna gång eftersom syresättningen var dålig. Ingen propp.

Hemskickad med Amimox 4 ggr/dygn. Lite starkare behandling.

Återkontroll på VC några dagar senare, dålig syresättning...fördubblad CRP ...då skickades jag upp av läkaren på VC en 3:dje gång till akuten!

Men då de vita blodkropparna sjunkit något så ska man nu avvakta och se.....

Och här är jag nu......sover sittandes sedan en månad och har fått trycksår av det. But hell I'm alive

Hoppas verkligen det vänder för nu är jag snart i v 29 och behöver samla krafter !

Lycka till och sök vård om något känns fel! Jag trodde det var bronkiten som fortsatt, men smärtorna signalerade nåt annat så det kan bli en svår lungemboli om man har otur.

Ta hand om hälsan! Kram

Svar på tråden Gravid och lunginflammation mycoplasma