• linnéa001

Förskola på Södermalam eller tips på vad man ska tänka på vid val

Hej,
    Hade tänkt ställa vår flicka i kö till förskola snart och skulle vilja veta om någon har något tips på en bra förskola på Södermalm.

Det är vårt första barn så jag tycker det är svårt att veta vad man ska tänka på. Vad är en "bra" förskola? Många privata runt omkring verkar vara Reggio Emilia-inspirerade och jag har inte riktigt bestämt mig för om det är bra eller dåligt.

Privat eller kommunalt har ingen betydelse, men föräldrakooperativ är vi inte intresserade av (finns många sådana här omkring).

Tack på förhand!

• Svar på tråden Förskola på Södermalam eller tips på vad man ska tänka på vid val
  • fannybk

Mitt främsta tips är att gå på visningar! Då får man en bra bild av förskolan och pedagogerna och har möjlighet att ställa frågor. När vår son var runt tre månader började vi kolla runt. Vi ville att förskolan skulle ha en bra gård alternativt nära till naturområde eller park. Sen tittade vi hur det såg ut inne, vad det fanns för leksaker, om de hade olika temarum eller liknande osv. Och så pratade vi med pedagogerna om hur en dag på förskolan ser ut. När de äter, vilar, har samling, är ute, vilka typer av grupper de har (tvärgrupper tex) m.m. Vi sökte tillslut fem förskolar runt Södra statiom eftersom jag åker pendeltåg till jobbet och i augusti började sonen på Kastanjen. Vi är jättenöjda med allt på den förskolan! Inskolningen gick utan några problem och sonen trivs super med de andra barnen och pedagogerna. Lycka till med ert val!

• linnéa001
    fannybk skrev 2014-12-17 18:19:03 följande:

Mitt främsta tips är att gå på visningar! Då får man en bra bild av förskolan och pedagogerna och har möjlighet att ställa frågor. När vår son var runt tre månader började vi kolla runt. Vi ville att förskolan skulle ha en bra gård alternativt nära till naturområde eller park. Sen tittade vi hur det såg ut inne, vad det fanns för leksaker, om de hade olika temarum eller liknande osv. Och så pratade vi med pedagogerna om hur en dag på förskolan ser ut. När de äter, vilar, har samling, är ute, vilka typer av grupper de har (tvärgrupper tex) m.m. Vi sökte tillslut fem förskolar runt Södra statiom eftersom jag åker pendeltåg till jobbet och i augusti började sonen på Kastanjen. Vi är jättenöjda med allt på den förskolan! Inskolningen gick utan några problem och sonen trivs super med de andra barnen och pedagogerna. Lycka till med ert val!

Tack! Vi bor vid Södra station! Vilka mer valde ni? Vår flicka är tre månader så vi ska börja kika runt.

Är det bara att ringa och säga att man vill komma och titta?
  • fannybk

Timmermansgården som ligger bredvid Kastanjen (samma förskoleenhet) och Wollmar som ligger vid Mariaskolan. Sen sökte vi till två på Yttersta tvärgränd så det är iofs mer vid Zinken. Elvan och Plommonlunden hette de. Plommonlunden var vi aldrig och tittade på för de renoverade men jag ringde och pratade med personalen och de hade en bra hemsida med bilder har jag för mig. Och vi kollade in över staketet för att se gården. :) Alla de vi sökte är kommunala med traditionell pedagogik utom Elvan som är ett personalkooperativ.

En kompis barn går på Orion vid Södra station, på gångvägen mot Zinkens väg, och de är också väldigt nöjda. Sen har jag en kompis vars barn går på Pipmakaren vid Drakenbergsparken och de är också nöjda. Både Orion och Pipmakaren tillhör Pysslingen.

Det är bara att ringa och fråga om när de har visning. De flesta har en gång i månaden som man får boka in sig på medan andra inte har någon speciell dag eller tid.

• linnéa001

Tusen tack!

Kommunala förskolor med traditionell pedagogik vid Södra station är precis vad vi söker. Du har varit till oerhört stor hjälp.

Svar på tråden Förskola på Södermalam eller tips på vad man ska tänka på vid val