• Rowalise

Tips mottages!

Har en liten prinsessa här hemma på 6 år!
    Har haft henne hela livet, men vi har nyligen flyttat till en större lägenhet och det var här problemet uppstod ! Varje gång hon ska ut, så stressar hon upp sig själv, sitter och skakar av förväntan och "pratar" mycket. 
    Hon beter sig helt enkelt som om hon ALDRIG fått vara ute. Jag har börjat tycka att det är jobbigt att hon stressar upp sig så och jag (förlåt) stänger in henne i hundrummet. Men då pratar hon ÄNNU högre och stressar upp sig ÄNNU mer, så det funkar inte riktigt. Jag har även gett kommandot "ligg och stanna" vilket funkar i sisådär 5 sekunder, har jag tur blir det 5 min men hon ligger ändå bara och skakar.

Till en början trodde jag det var nått fel på henne, men när hon kommer ut så springer hon runt som om hon hade en raket i arslet och beter sig som en kalv på sitt första grönbete. alltså en väldigt lycklig hund i mina ögon! Ser inget "sjukligt" i henne dvs..  MEN... Jag vill få bort detta med att hon stressar upp sig och jag vet inte alls vad jag ska ta mig till?? Finns det någon som har tips? kanske att det är något annat med henne? 

Hon får komma ut 4 gånger om dagen men ibland 5.. 

På ,morgonen (kl 7) får hon vara ute en halvtimme, somrarna och vintrarna blir oftast längre. 

Hon får komma vid lunch igen (kl 11) då är vi också ute ungefär 25-30 min, men det händer mer oftare att vi är ute 45-1h. 

Sen får hon komma ut vid middagen igen (Kl 15-16 ungef) och då är vi ute 45- 1h, vid tråkigt väder som vi haft ett bra tag nu har det blivit ungefär 40-45 min. Vid denna promenad får hon leka med sina favorit leksaker eller träna sök,apportering eller lydnad. 

Sen får hon komma ut en sista gång innan natten (kl 21:30) ca 5-10 min en valig kiss och bajs runda helt enkelt.. 

Men som sagt oftast lyckas vi ändå klämma in några extra promenader. under dagen ändå! Schemat jag la upp för hennes promenader är mån-fredag. På helgerna tar vi mycket mycket längre promenader i skogen på 2-2,30h. 
    Inne är hon coooool lugn, leker med min son som är 1år. Hon hämtar sina leksaker, han kastar iväg dom och hon hämtar dom åt honom igen.. Ibland har vi godis sök inne också!

SÅ någon? Tips? Råd?

• Svar på tråden Tips mottages!
  • TheaN

Ta inte ut henne när hon är så uppstressad. Vänta tills hon är lugn och passa på att ta ut henne då. Kommer hon ut så många gånger som du säger så astas hon ordentligt. Hon vet när det är dags att gå och stressar därför upp. Låt henne stanna kvar i lägenheten och gör något annat tills hon är lugn och ta ut henne då. För varje ggn du tar ut henne när hon är stressar så vet hon att det är så hon ska bete sig för att komma ut. Och stäng inte in henne då det bara isolerar henne och förstärker beteendet. Däremot ta in henne i tex vardagsrummet, sätt dig i soffan och få henne att lägga sig ner, eller gå till köket och diska eller nåt och se till att hon ligger ner hos dig. Det kommer bli jättejobbigt men om du är konsekvent kommer det gå mycket snabbt. Det är viktigt att hon vet att du bestämmer när promenaden ska tas.

Vår hund blev sån på morgonen när vi vaknade så gnällde han jättemycket efter mat. Så gjorde vi så att vi inte gav honom tills han var helt lugn. Det handlade om att han fick vänta 15-20 min. Men vi gick upp, gjorde kaffe osv och varje gång han gnällde fick vi säga till och lugna honom. Det tog ett tag men han fattade till slut. Nu är det lugnt på morgonen. 

Hoppas det löser sig med

• reshit

Haller med foregande talare. Hon vet vad som kommer att handa och stressar darfor upp sig. Ga inte ut nar hon ar stressad.
    Sag att hon borjar stressa upp sig redan nar du reser dig ur soffan, sa gar du lugnt och satter dig i soffan igen tills att hon har lugnat ner sig. Nasta gang kanske du kommer sa langt som att ta pa dig jackan innan hon borjar stressa upp sig. Och tillsist far du pa dig skorna innan hon stressar upp sig. da far du gora nagot annat en stund med skor och jacka pa dig. Du kanske till och med lyckades fa pa henne kopplet innan han borjade stressa upp sig.
    Varje gang hon borjar stressa upp sig avslutar du "ga ut rutinen" och vantar tills att hon lugnat ner sig. Nar hon ar lugn nog sa kan du kliva ut genom dorren (forst) hon ska inte hetsa sig forbi dig som en raket. Hon ska vanta pa ditt godkannande innan hon gar ut. Precis som nar hon far mat. Hon far antagligen inte kasta sig pa matskalen sa fort den nuddar golvet, utan hon maste vanta pa ett OK fran dig.

Allting ska ske under kontroll och under lugn. Du maste ocksa komma ihag att vara lugn. Stressa inte upp dig over att ni aldrig kommer ut. Och om du har en tid att passa, borja en god stund innan sa att allting sker under kontroll och utan stress. Tillslut sa kommer hon att fatta.

(jag har praktiserat precis det har med min hund. Vi jobbar fortfarande pa det, men han ar mycket mycket battre. Tidigare sa borjade han alltid skalla och springa fram och tillbaka nar jag tog pa mig jacka och skor. Minsta tecken pa upphetsning fran hans sida och jag satter mig ner igen och laser en bok eller nagonting.)

Lycka till!

• TheaN

Mycket bra poäng med att man själv ska vara lugn :) Helt rätt. Hundar känner av vår egen stress och frustration. Hoppas verkligen du löser det men var konsekvent och ge inte upp. 

• Rowalise

Tack så jättemycket! Ska prova detta redan vid denna promenad.
    Nu ligger hon och sover tungt i soffan, men det är när jackan och skorna kommer på som hon börjar. MEN.. Ska testa det ni sagt :)

Svar på tråden Tips mottages!