• Sweetiepai

    Funderar på ÄD efter flera misslyckade IVF:er

    Hej
    Efter tre IVF:er kom äntligen vår son till oss 2010. Nu har vi gjort nio syskonförsök som inte har lett någon vart. Har börjat vänja mig vid tanken på att vi kanske bara blir tre i familjen samtidigt som jag funderat på det är med äggdonation. 

    Min syster har erbjudit oss att donera och det känns på ett sätt som det enda alternativet, hennes dna är så nära mitt man kan komma, samtidigt är jag rädd att det ska kännas konstigt att hon är biologisk mamma. Är också rädd att jag ska känna annorlunda för ett syskon som inte är biologiskt mitt jämfört med vårt första barn. 

    Är det fler som går i dessa tankar? Eller någon som gjort ÄD och kan bidra med tankar och erfarenheter?

  • Svar på tråden Funderar på ÄD efter flera misslyckade IVF:er
  • Stockholmsmilen

    Har en dotter som också kom till oss på 3 IVF försöket. Nu är vi inne på försök 3 för att få syskon. Börjar också vänja mig att det bara blir vi tre i familjen.

    Får man fråga om alla 9 försök varit färsk försök med en fullständig IVF eller är det ägg som du haft i frysen? Vad säger läkarna? Jag fyller 43 år i april så denna resa går mot ift slut.

  • Sweetiepai

    Vi har gjort 9 hela behandlingar men inte alla har resulterat i befruktade ägg. Jag har bara ruvat 5 gånger. Läkarna är inte särskilt optimistiska, men jag har svårt att släppa tanken på fler barn. Jag var mer positiv till ÄD tidigare då jag fortfarande trodde att jag skulle kunna få ett till genetiskt barn, men nu känns det lite jobbigare. Har läst lite om Epigenitik och det kanske gör att det känns lite lättare. 

    Hur går dina tankar?

  • Pigan

    Hej, kommer med lite input om min historia. Först och främst blir du barnets biologiska mor, inte din syster. Hon är den genetiska. Jag fick ett barn 2009 via ÄD efter många år och 5 misslyckade IVfer. Jag hade få, omogna, icke livsdugliga ägg och ett AMH värde som var ursunkigt! När han föddes funderade jag mycket på genetiken. Allt som inte var likt min man, var det från donatorn? Alla hans små egenheter jag inte kände igen, var de oxå från henne? Hur såg hon ut? Hur var hon? Var mina känslor gentemot mitt barn De "rätta" moderskänslorna? Så höll jag på. Av någon outgrundlig anledning blev jag naturligt gravid första gången jag hade till det med min man efter förlossningen ( då vi varit öppna med min ÄD, förklarade jag åt min son när han blivit äldre att han hade lagar min äggmaskin) försvann alla mina funderingar kring min son. Dottern jag fick är lika olik/lik mig som min son är. Nu hade ju vi en okänd donator, men jag har aldrig känt att min gosse inte är min. Jag har ju burit och ammat honom, så han är lika självklar som vår dotter är! Lycka till med allt och ge inte upp om Du inte känner dig färdig än ????

  • Sweetiepai

    Tack , Pigan för ditt svar. Vi har beslutat oss för att göra ett sista försök men samtidigt ställa oss i kö för ÄD. Då håller vi båda dörrarna öppna sas. Skönt att höra att dina egna frågor tystats och att ni fått de barn ni hoppats på.

    En annan sak som jag funderar på... Har hört att det ska vara svårt att göra ÄD i Sverige när man har barn sedan tidigare. Stämmer det?

Svar på tråden Funderar på ÄD efter flera misslyckade IVF:er