Husmorstips mot gravid illamående?
Ja har ni något effektivt?
Ja har ni något effektivt?
*Mineralvatten, drick i små klunkar
*Skorpor, kex - gärna salta kex. Ät naturell som dom är.
*Gurkskivor, morötter, russin, torkad frukt, nötter . Ta några småbitar ibland.
*Färsk frukt i små bitar, färskpressad juice
*se till och ät på regelbundna tider, illamående tenderar att öka om det går långt mellan måltiderna och blodsockret blir för lågt.
Undvik: Kaffe, läsk, stekt mat, stark mat, fet mat , snacks o godis.
*Mineralvatten, drick i små klunkar
*Skorpor, kex - gärna salta kex. Ät naturell som dom är.
*Gurkskivor, morötter, russin, torkad frukt, nötter . Ta några småbitar ibland.
*Färsk frukt i små bitar, färskpressad juice
*se till och ät på regelbundna tider, illamående tenderar att öka om det går långt mellan måltiderna och blodsockret blir för lågt.
Undvik: Kaffe, läsk, stekt mat, stark mat, fet mat , snacks o godis.
Kalla, krispiga grönsaker
Bli aldrig hungrig
En kiwi på morgonen. Lime kan oxå funka för åksjuka
Har test allt från skorpor till att äta flera gånger om dagen men inget har funkar mot illamåendet, enda gång jag inte mår illa är när jag äter clementin eller melon - så är väldigt tacksam för dessa frukter just nu!!
Är i v. 9+0 och haft konstant illamående sedan dag 1, oavsett tid på dygnet, någon annan som också har/haft det och har några andra tips än "de vanliga" ?
Ät lite och ofta . Gärna innan du blir hungrig . Jag hade bara illamående men kräktes nästan aldrig och jag hade mitt på kvällen , morgonen är väl annars mest vanligt .
Jag åt lite nötter då och då eller salta kex , frukt . Det gäller nog att hitta " sin egen " mat , vad som funkar för just dig
Jag testade allt, men inget funkade. Jag fick tabletter och för att ha något att göra istället för att spy så åt jag äpple. Konstant.
Min barnmorska rekommenderade vitamin B6 mot illamående, och för mig hjälpte det faktiskt. Det verkar vara relativt ny kunskap att B6 hjälper mot illamående, åtminstone här i Finland, men eftersom det är en vattenlöslig vitamin så skadar det inte att prova eftersom man kissar ut överskottet...
Jag tycker att syrliga saker, som citron, kiwi och apelsin. Sen tyckte jag inlagda grönsaker som oliver och pizzasallad var lätt att få i sig utan illamående. Fick även göra buljongsoppa med potatis när övriga familjen åt köttfärssås. Lycka till!
Inget mat tips, men prova att lägga dig ner på sidan varje gång du mår illa. Se till att ligga bekvämt också. Det hjälper verkligen mig! :)