• AnnaGBG

Någon som använt "Västerviksmetoden" ( el PCB/paracervikalblockad )? Bra eller inte?

Min bm föreslog denna. Eftersom jag är omföderska så skulle den tydligen vara bra. Men jag är rädd...
    Man har ju ingen som helst smärtlindring under krystvärkarna då?
    EDA tog jag sist och den vill jag ju egentligen ha nu med...men kan man ta båda?

• Svar på tråden Någon som använt "Västerviksmetoden" ( el PCB/paracervikalblockad )? Bra eller inte?
  • Moomi

Jag använde PCB med mina två första barn och tycker den är helt ok. Och nej man har ingen smärtlindring under krystvärkarna då men det har man ju inte med EDA:n heller. Vid tredje förlossningen hade jag EDA och krystingen kändes precis som tidigare. Både EDA och PCB kan du inte ha...finns ingen vits med det heller.

• AnnaGBG

Åh, vad bra, du har testat både ock

Nej, man har ingen bedövning under krystningen med EDA, det vet jag ju egentligen....

Men hur var själva smärtlindringen om man jämför PCB och EDA. Täckte PCB:n verkligen hela ontområdet ( om du förstår... )

Gjorde den ont att få? Tog det tid? Eller är det bara några sprutor alltså...?

1000 frågor...sorry!

• Moomi

Med PCB:n får man 4 stick runt livmodermunnen. Är inte så hemskt som det låter Sen tar det en tid innan det börjar verka...typ 10-15 min. Vid första förlossningen fick jag PCB 2 gånger under förlossningen. Första gången tog den bort ALL smärta, andra gången kände jag av mina sammandragningar men det lindrade. Vid andra förlossningen fick jag PCB en gång och då vete fan om det hjälpte, tyckte det gjorde ont som tusan Men under den tiden öppnade jag mig från 5 cm till 10 cm på 30 min så jag gissar att det skulle ha varit ett HELVETE utan bedövning Nu med trean hade jag som sagt EDA. Den tog bort sammandragningarna men inte tryckkänslan jag fick nästan direkt eftersom jag då oxå öppnade mig från 5 - 10 cm på en kort tid.

• Moomi

Glömde...
    Om man har korta förlossningar så rekommenderar jag absolut PCB före EDA eftersom det är så mycket lättare att ta det.

• AnnaGBG

Det låter ju faktiskt väldigt bra!

Jag var lååångt ifrån smärtfri med EDA:n. Den tog bort lite av det minst onda liksom men jag hade kvar smärtan vid värktoppen. Jag fick egentligen bara liite längre andrum mellan värkarna, och undrar därför lite om andra bedövningar.

Samtidigt är jag rädd att testa något som kanske inte funkar, när jag "vet" att jag i alla fall får liite hjälp av EDA.

Men min förlossning gick relativt fort. Jag öppnade mig från 2 cm till fullt på ca 4 timmar och man kan ju nästan räkna med att det går fort nästa gång också.

• Moomi

Då tycker jag du skall ge PCB en chans. Visar det sig att den inte alls fungerar så kan du ju ta EDA:n sen

• Bella B

Kan inte PCB påverka fostrets hjärtljud? Har för mig att jag läst det och vågar därför inte ta det... annars söker jag också alternativ till EDA som inte funkade för mig.

• Moomi

Inte påverkar PCB hjärtljuden nåt mera än vad tex EDA:n gör. ALLA bedövningsformer KAN påverka men vanligtvis så gör dom ju inte det.

• AnnaGBG

Bella-- För att kunna få den bedövningen måste man övervakas ( bebisen alltså ) med CTG plus att vattnet måste ha gått. Ifall hjärtljuden påverkas så ska man kunna utesluta mekonium i fostervattnet.
    En viss påverkan kan man alltså räkna med tydligen, men som Moomin skriver så kan ju även EDA:n påverka hjätfrekvensen hos barnet.

• Skusan

Frågade min bm om PCB hade några risker eftersom jag läste om fosterövervakningen, (är med intresserad av PCB denna förl) och hon sa att det är ingen skillnad på PCB och EDA riskmässigt för barnet. Det är ytterst sällan något händer, men att man alltid övervakar barnet vid dessa bedövningar.
    Min bm sa dessutom till mig att tala om tidigt på förlossningen att jag var intresserad av PCB, då kan dom planera in det och dessutom hinna få tag i en läkare som kan lägga den.

Svar på tråden Någon som använt "Västerviksmetoden" ( el PCB/paracervikalblockad )? Bra eller inte?