MysMamman87 skrev 2014-12-21 11:53:18 följande:
Hon tycker inte om ögonen på tomten. Jag vet inte varifrån hon fått det, men det började för ungefär 2 år sen.
Jag kan inte heller åka dit och göra annat. Det skulle bli en överraskning men hon kommer få panik när vi kommer dit för hon kommer inte lyssna på att hon inte behöver gå till tomten och berättar jag att vi ska dit så kommer det nog inte bli nåt av det. Vill inte att hon ska panik heller.
MysMamman87 skrev 2014-12-21 11:58:47 följande:
Jag har tänkt på det också. Men samtidigt vill jag att hon ska åka dit och ha kul, men kanske ska vänta ett tag då :)
Det låter ju inte direkt som att hon skulle ha kul där, så du kanske får tänka om. Åk inte dit för hennes skull när du nu inser att hon skulle få panik och inte vilja vara där. Inte så bra överraskning då kanske.
I övrigt får man ju bestämma själv om det förstör att berätta att tomten inte finns eller inte, men vid 6 års ålder och med den rädslan hon har skulle jag ha berättat att det bara är någon som klär ut sig. Det har vi redan sagt till vår 2-åring, som var rädd. Hon vet att man bara tar på sig låtsas-skägg och luva, och att tomten inte finns på riktigt. Hon gillar allt annat med julen ändå, och själv kan jag inte minnas vad jag trodde eller inte trodde om tomten - det viktiga med julen är allt annat runtomkring för mig. Då spelar det ingen roll att tomten bara finns på låtsas.