• nernu

Hur rädda mat som blivit för söt?

Vad gör man om man haft i för mycket socker i maten så man känner en tydlig söt eftersmak? Som jag har förstått det är motsatsen till sött surt. Betyder det att jag kan neutralisera det söta med något surt? Vad? Citron?

• Svar på tråden Hur rädda mat som blivit för söt?
  • Aniiee

Citron eller vinäger eller ättika. Var försiktig med det sistnämnda.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • nernu

Hur kommer det smaka då? Kommer det neutraliseras eller kommer det smaka sött och surt? Vad händer med de andra smakerna? Det handlar om köttbullar.

• Koppkaka

Varför i hela friden har du haft socker i köttbullarna från första början?!

• Aniiee
    nernu skrev 2014-12-21 19:15:04 följande:

Hur kommer det smaka då? Kommer det neutraliseras eller kommer det smaka sött och surt? Vad händer med de andra smakerna? Det handlar om köttbullar.

I första hand kommer det neutralisera. Sötsurt får man till med andra medel. 

Jag måste hålla med koppkaka här: Varför har du socker i köttbullarna?
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • nernu

Ja till att börja med är jag en idiot som använde ett recept från internet. Klantskalle. Usch vad dum jag är. Jag har googlat lite och det kan tydligen vara gott med en nypa socker i. Men jag hade sex teskedar till 4 kilo färs. Usch så dum jag är.

Så om jag tar lite citron kan jag alltså ha en sån tur att alla smaker bevaras förutom det äckelsöta?

• Aniiee
    nernu skrev 2014-12-21 19:24:54 följande:

Ja till att börja med är jag en idiot som använde ett recept från internet. Klantskalle. Usch vad dum jag är. Jag har googlat lite och det kan tydligen vara gott med en nypa socker i. Men jag hade sex teskedar till 4 kilo färs. Usch så dum jag är.

Så om jag tar lite citron kan jag alltså ha en sån tur att alla smaker bevaras förutom det äckelsöta?

Ja, det var dumt. "En nypa" är ungefär ett kryddmått per halvkilo - kilo. Vilket gör att du har tagit ungefär 12 gånger mer socker.... Men det är inte lätt att veta innan man vet. Alla är barn i början. 

Ja, ta ungefär en fjärdedels citron, och krama ur för hand, inte alltför noga. Teststek igen och ta en klyfta mer om det behövs.
  • Koppkaka

Urk.. Aldrig ens hört talas om någon som haft socker i. Nog för att socker kan funka som smakförhöjare men till kött.. Nä. Hoppas du lyckas rädda dom, annars får du nog slänga allt och börja om.

• nernu

Man skulle väl kunna säga att ilskan har spridit sig och förpestar nu hela mitt julhus...

Aldrig mer recept från internet!

• Tow2Mater

Har alltid socker (eller ketchup) i köttfärssås. Kanske lite sent för dig nu, men du skulle kunnat frysa färsen och använda den senare i just köttfärssås. Och gora ny till köttbullarna.

• nernu

Goda nyheter! Lät smeten stå över natten och pressade i lite citron i morse. Nu är de klara och smakar oerhört gott! Riktigt juligt kryddiga. Tack för hjälpen allihop!

• nernu

Goda nyheter! Lät smeten stå över natten och pressade i lite citron i morse. Nu är de klara och smakar oerhört gott! Riktigt juligt kryddiga. Tack för hjälpen allihop!

• Aniiee
    nernu skrev 2014-12-22 12:02:25 följande:

Solig Kul att det gick bra till slut! 

Tusan, nu blev jag hungrig.... =P
  • Carnitas

Socker i köttbullar, vem har skrivit ett sånt skit recept?
    Låter som det är från 30-talet ju, då man pyssla med sådan idioti.
    Sen såklart om man ska ha i syra, så behövs lite socker.

Sen ni som pratar om köttfärsås, där har socker en funktion.
    Även om inte jag använder socker i köttfärssås, så förstår jag dess funktion där.
    Om än jag funderar om det är nödvändigt, då jag tycker maillardeffekten ger tillräckligt här.
    Och socker ska inte behövas för syran i tomaten.
    Än i vanlig vitsås och annan mat där sockret har noll syfte, mer än lura tungan att det är gott(=sött, =gott(=inte))

Svar på tråden Hur rädda mat som blivit för söt?