• lovislilly

    magproblem!

    Ska försöka fatta mig kort..

    Min stackars lilla flicka som är 8 månader har så fruktansvärt jobbigt med sin mage & har haft sedan hon ut kom. Hon får & har alltid fått NAN h.a & vi har provat lite olika dock aldrig mjökfritt!

    Hursomhelst tills för 1 månad sedan hade hon ALDRIG bajsat själv (utan hjälp från temp,magmassage,trycka upp benen mot magen osv) för att hon har varit så hemskt hård i magen, hade provat allt, olja i ersättningen,mer vatten i ersättningen,plommonpure ja allt, men inget blev det bättre av!

    För en månad sedan började hon få 5 ml laktulos varje dag & hon började äntligen bajsa, väldigt löst dock! Nu har hon börjat äta mer riktig mat & gröt,yoghurt osv & har blivit hård igen trots laktulos varje dag, plus att hon verkar ha ont i magen på kvällarna, skriker & vrider sig. Hon har även fått mycket utslag prickar i ansiktet (vet inte om det har med det att göra) .
    BVC hjälper mig inte & jag vet inte vad jag ska ta mig till, tycker så fruktansvärt synd om henne!!! Hon har fått kämpat med den där jäkla magen varje dag i hela sitt liv nu!

    Det jag undrar är om någon slags allergi kan ge hård mage ? & vad man kan prova att göra ? BVC tror inte hon har några allergier då hon går upp bra i vikt & som sagt är hård & inte lös i magen!

    Hoppas verkligen någon kan svara mig!

  • Svar på tråden magproblem!
  • Natulcien

    Varför har ni inte provat mjölkfritt? Jag är absolut ingen expert på området, och har ingen egen erfarenhet av det, men jag vet att utslag och magproblem (diarré eller förstoppning) är några av symptomen på komjölkallergi.
    Kolla upp det!

  • idis78

    Tycker också att det är läge att prova mjölkfritt minst i några veckor och se om läget blir bättre. Magproblem, förstoppning och utslag låter som allergi mot mjölkprotein.

  • lovislilly
    Natulcien skrev 2014-12-21 21:52:39 följande:

    Varför har ni inte provat mjölkfritt? Jag är absolut ingen expert på området, och har ingen egen erfarenhet av det, men jag vet att utslag och magproblem (diarré eller förstoppning) är några av symptomen på komjölkallergi.
    Kolla upp det!


    Jadu säg det. Mestadels för att BVC har varit påstridiga & sagt att det kommer gå över "det är ingen allergi" jag köpte faktiskt en mjölkfri ersättning på Apoteket när min dotter var runt 3 månader men hon vägrade äta den sorten & det var den enda Apoteket hade hemma utan att ha recept så då blev det liksom inte att vi provade det ordentligt.
  • lovislilly
    idis78 skrev 2014-12-21 22:01:29 följande:

    Tycker också att det är läge att prova mjölkfritt minst i några veckor och se om läget blir bättre. Magproblem, förstoppning och utslag låter som allergi mot mjölkprotein.


    hur går man tillväga ? Ska man bara byta ut allting helt tvärt mot mjölkfritt? Eller börjar man blanda ut med hennes vanliga välling/ersättning ?
  • Evavevaeva

    Du ska byta ut allt mot mjölkfritt och köra så i minst två veckor för att se om det blir bättre.

    Så allt hon äter ska vara fritt från mjölkprotein och då finns det jättemycket havre och sojaprodukter att ersätta med i matlagningen.

    Finns ju även havregurt ist för vanlig yoghurt osv.

    Dock bör man ju även undvika sojaprodukter om man har mjölkallergi.

    Han en son som är allergisk mot mjölk och han blir och hård i magen och får utslag när han fått i sig mjölk.

  • lovislilly
    Evavevaeva skrev 2014-12-21 22:59:27 följande:

    Du ska byta ut allt mot mjölkfritt och köra så i minst två veckor för att se om det blir bättre.

    Så allt hon äter ska vara fritt från mjölkprotein och då finns det jättemycket havre och sojaprodukter att ersätta med i matlagningen.

    Finns ju även havregurt ist för vanlig yoghurt osv.

    Dock bör man ju även undvika sojaprodukter om man har mjölkallergi.

    Han en son som är allergisk mot mjölk och han blir och hård i magen och får utslag när han fått i sig mjölk.


    Tack för svar!

    Men hur övergår jag till det mjölkfria ? Jag kan väl inte byta ut allt från den ena dagen till den andra bara, eller ? Sedan undrar jag vad jag ska köpa för märke på ersättningen, vilket är bäst ?
  • AstMalin
    lovislilly skrev 2014-12-21 23:20:26 följande:
    Tack för svar!

    Men hur övergår jag till det mjölkfria ? Jag kan väl inte byta ut allt från den ena dagen till den andra bara, eller ? Sedan undrar jag vad jag ska köpa för märke på ersättningen, vilket är bäst ?
    Bara byt ut helt!

    Jag gick från vanlig ersättning till mjölkfri då bvc inte tog oss på allvar! Tog 2-3 dagar så bajsade min son själv och blev som en helt annan pojk. Köp Nutramigen på Apoteket och testa, den är dyr men funkar det då säger du det till bvc så du får det på recept (jag betalar 120/uttag = 7 burkar åt gången)
  • Kontra

    Skit i BVC, de verkar inte kunna något om mjölkproteinallergi. Kontakta barnmottagningen på ert sjukhus istället och säg som det är och fråga om ni kan få hjälp där istället. Den vägen gick jag och på mindre än 2 veckor hade vi fått hjälp med allt. Visst kan man fixa själv men hjälpen man får av dietist är värd mycket. Lycka till

  • liol1973

    BVC kan tyvärr ingenting om allergier, dem var ingen som helst hjälp för oss heller. Tyvärr kan inte vc heller speciellt mkt, så en barnklinik är mycket bättre. Dotterns symptom var väldigt lika din dotter så jag skulle definitivt testa mjölkfritt. För mag och tarm symptom kan det dock ta flera veckor innan det ger med sig. Det tar 2 veckor innan hennes kropp är helt fri från mjölkprotein och sedan ska tarmen börja läka. För dottern såg vi klar skillnad i aptit efter 1.5 månad, men hon hade även kräkningar och illa luktande diareer och de blev bättre på ngr dagar.

    För välling och ersättning är det bättre att gå gradvis om barnet är kinkigt (vilket många barn med magont är). Vi bytte en skopa per flaska och stannade upp lite om hon började reagera på smaken. Man kan inte räkna med att symptomen ger sig innan dem är helt mjölkfria, men samtidigt vill man få med välling och ersättning i den nya kosten.

    Jag skulle även tabort alla baljväxter nu i början (soja, linser, bönor, ärtor, jordnötter), då det är en väldigt vanlig korsallergi till mjölkprotein. Jag hjälper gärna till med tips om ersättningsprodukter om du behöver hjälp, vi har alla ätit mjölkfritt hemma i två år nu så jag har rätt bra koll på vad som finns och funkar, inte minst till julbordet. :)

  • lovislilly
    Kontra skrev 2014-12-22 07:08:09 följande:

    Skit i BVC, de verkar inte kunna något om mjölkproteinallergi. Kontakta barnmottagningen på ert sjukhus istället och säg som det är och fråga om ni kan få hjälp där istället. Den vägen gick jag och på mindre än 2 veckor hade vi fått hjälp med allt. Visst kan man fixa själv men hjälpen man får av dietist är värd mycket. Lycka till smile1.gif


    Jag har redan kontaktat barnmottagningen & där blev jag typ dum förklarad, jag skulle iaf inte få någon tid där! Men jag får ta tag i det här själv nu efter jul! Tack för svar!
  • lovislilly
    liol1973 skrev 2014-12-22 11:21:02 följande:

    BVC kan tyvärr ingenting om allergier, dem var ingen som helst hjälp för oss heller. Tyvärr kan inte vc heller speciellt mkt, så en barnklinik är mycket bättre. Dotterns symptom var väldigt lika din dotter så jag skulle definitivt testa mjölkfritt. För mag och tarm symptom kan det dock ta flera veckor innan det ger med sig. Det tar 2 veckor innan hennes kropp är helt fri från mjölkprotein och sedan ska tarmen börja läka. För dottern såg vi klar skillnad i aptit efter 1.5 månad, men hon hade även kräkningar och illa luktande diareer och de blev bättre på ngr dagar.

    För välling och ersättning är det bättre att gå gradvis om barnet är kinkigt (vilket många barn med magont är). Vi bytte en skopa per flaska och stannade upp lite om hon började reagera på smaken. Man kan inte räkna med att symptomen ger sig innan dem är helt mjölkfria, men samtidigt vill man få med välling och ersättning i den nya kosten.

    Jag skulle även tabort alla baljväxter nu i början (soja, linser, bönor, ärtor, jordnötter), då det är en väldigt vanlig korsallergi till mjölkprotein. Jag hjälper gärna till med tips om ersättningsprodukter om du behöver hjälp, vi har alla ätit mjölkfritt hemma i två år nu så jag har rätt bra koll på vad som finns och funkar, inte minst till julbordet. :)


    Tack så mycket för svar!

    Jag ska prova ta bort allt så får vi se :)
Svar på tråden magproblem!