• Anonym ((Undran om SGI))

Hur beräknas SGI?

Hej!

Jag har en fundering på hur SGI och därmed ersättningen beräknas för föräldrapenning.

Jag har haft fast anställning länge (5 år) och har en föräldrapenning beräknat på den lönen. Vi väntar just nu vårt andra barn till våren och jag planerar en ny föräldraledighet. Eventuellt kommer jag att byta jobb till våren vilket kommer att innebär en säkning i inkomst. Jag kommer i såna fall att hinna jobba cirka 3 månader på den nya jobbet innan föräldraledighet och sedan har cirka 3 månaders anställningstid kvar när jag kommer tillbaka efter min ledighet.

Hur beräknas då SGI? Enbart på den gamla lönen, enbart på den nya eller på något mellanting...?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur beräknas SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Grundregeln för att SGI ska räknas på en anställning  är att man ska ha en arbetsinkomst och att man ska arbeta  i minst 6 månader i följd.

Om du börjar ett nytt arbete anmäler du detta till oss och vi utreder då om du har rätt att behålla SGI från ditt tidigare arbete.

Hälsningar

Vera, handläggare

• Försäkringskassan

Hej!

Grundregeln för att SGI ska räknas på en anställning  är att man ska ha en arbetsinkomst och att man ska arbeta  i minst 6 månader i följd.

Om du börjar ett nytt arbete anmäler du detta till oss och vi utreder då om du har rätt att behålla SGI från ditt tidigare arbete.

Hälsningar

Vera, handläggare

Svar på tråden Hur beräknas SGI?