• Lena87a

Min man påstår att det är farligt att cykla med barnen där bak.

Jag väntar otroligt mycket på vår och att jag äntligen skall kunna få cykla med vår son. Barnet är i den åldern att man nu kan ta med honom på en cykeltur där bak i en cykelsits. Ser fram emot att lämna bilen hemma och kunna ta cykeln istället när vi färdas kortare turer.

Mannen har nu satt sig på tvären och säger att han inte vill att jag cyklar med vårt barn, det är för farligt. Är det verkligen så farligt att cykla med barnet i en cykelsits som min man påstår? Är det mycket större risk att cykla omkull om man har någon där bak än om man cyklar vanligt? Någon som har vart med om det?
  • Svar på tråden Min man påstår att det är farligt att cykla med barnen där bak.
  • Dixie

ja, ramlar man eller blir påkörd är det klart det kan vara farligt - men det är farligt att åka bli också!! 

• Katlan

Såg en mamma komma cyklande med ett barn i barnsits bak och en bebis i sele på magen. Bebisen hade inte hjälm utan bara en liten mössa.
    Där kan man snacka farligt.

Cykla på du!

• fannybk

Cykla på du! Speciellt om ungen tycker om det. Sen kan man ju välja vilken väg man cyklar. Hellre en omväg med cykelbanor än en genväg bland bilar.

• fannybk

Just det! Var beredd på att det kan kännas lite vingligt i början om du inte är van vid att ha tungt bak på cykeln. Men man vänjer sig väldigt snabbt. Ha så kul och njut! :)

• Annelie 76

Han har både rätt och fel. Det blir lite svårare att hålla balansen med ett stort, livligt barn bak iaf när man cyklar långsamt men annars har det inte varit några problem. Skulle du cykla omkull så är det du som gör illa dig mest, cykelsitsen är omslutande och barnet har hjälm så det är ganska säkert.

• Lena87a

Tack för era svar. Tycker också att det skall vara rätt ofarligt. 

Och jo barnet har hjälm där bak! :)

• KarinIngrid

När jag var liten hade min mamma inget körkort så vi tog cykel var vi än skulle. hon hämtade och lämnade mig på dagis med hjälp av cykelsits bak.

Jag kan inte se att det ska vara farligare än att åka bil med tanke på alla bilolyckor som händer.
    Så stå på dig och cykla du, det är väl bara bra för barnet med frisk luft och för dig med lite vardagsmotion!

• winnethepooh

Farligt om du cyklar i innerstad där det finns bilar som tar ytterst lite hänsyn till cyklister. Tycker jag.

Svar på tråden Min man påstår att det är farligt att cykla med barnen där bak.