• Anonym (Fixarn)

Värt att renovera köket innan försäljning? (bostadsrätt)

Vad tror ni?

Köket är fint vitt "klassiskt/romantiskt/lantligt" MEN slitet!

Det skulle kosta 35000 för ett ikeakök i samma typ av stil inkl vitvaror. Även diskmaskin som inte finns idag.

Sen kan jag fixa klinkers på golvet billigt.

Många vill ju kanske sätta sin egen prägel på det. Men jag vill ju såklart ha ut så mycket som möjligt! Och ett slitet kök sänker värdet..

Men kan det vara lönt? Någon som har någerlunda koll/en tanke på hur marknaden fungerar?

• Svar på tråden Värt att renovera köket innan försäljning? (bostadsrätt)
  • Anonym (fråga mäklaren)

Fråga din mäklare. Det beror helt på i vilket område bostaden ligger. Men oftast lönar det sig inte. Du kan fräscha upp det istället, Däremot kan du byta ut vitvarorna om de är gamla.

• BCH52

Det är sällan det lönar sig ekonomiskt att renovera kök och badrum före försäljning. Det kan dock göra huset/lägenheten lite mer lättsåld. 
    En uppfräschning lönar sig bättre. Nya vitvaror om de är gamla och högljudda annars inte. Måla och byta handtag/knoppar lönar sig bättre.

För att inte tala om all tid och jobb som du slipper lägga ner på att inte renovera.
    Rätt skönt att slippa det om det ändå är onödigt.
    Den som köper kan själva renovera om det är nödvändigt.

• Anonym (Fixarn)

Men ger inte ett nytt kök hela lägenheten attraktivare? Så går mina tankar iaf =\

Anonym (Fixarn) skrev 2014-12-22 16:00:48 följande:

Men ger inte ett nytt kök hela lägenheten attraktivare? Så går mina tankar iaf =\

Jo. Men om din lägenhet ligger i ett attraktivt område blir den såld ändå till ett bra pris. Min mäklare förklarade det för mig när min lägenhet skulle säljas.
    Grannen ovanför sålde sin lägenhet före min. Han hade ett nyrenoverat kök.
    Jag sålde ett par månader senare med mitt gamla kök. Jag fick bättre betalt.. Glad

Ligger din lägenhet i ett oattraktivt område kan det vara värt att renovera för att få någon att överhuvudtaget komma till visningen. Men som jag skrev prata med din mäklare om det.

• Tirem
    Anonym (Fixarn) skrev 2014-12-22 16:00:48 följande:

Absolut, om personen som vill köpa har exakt samma smak som du. Men oftast vill den nya ägaren göra om just kök och bad men kan då skrämmas bort om det är helt nytt.
  • Malima

Jag har själv dissat lägenheter med nytt, men i mitt tycke, fult kök.
    Det är dessutom JOBBIGT med köksrenoveringar, så även om det är värt det ekonomiskt så bör du fundera på om det är värt allt slit.

Svar på tråden Värt att renovera köket innan försäljning? (bostadsrätt)