• Karisma

Vad betyder 120 kkr???

Jag sitter här och kämpar m LUVIT (distans studier mot lunds universitet)

En inlämningsuppgift har jag redan gett upp att klara, så jäkla svårt m intäkter, kostnader och kapital. Och alla uträkmingar som följer m det.

Men nu på nästa uppgift så står det.

"De indirekta kostanderna ökar till 120 kkr." Vad betyder det?????

Tacksam för hjälp

__KRAM K__

• Svar på tråden Vad betyder 120 kkr???
  • Sarah 28

Kkr betyder kilo kronor, kilo=1000, så 120 000 kronor. Eller?

• Karisma

Så här står det.

Uppgift

Blomsterhandlaren Blomman tänker utveckla sin verksamhet och även odla buskar.
    Innan han sätter igång med detta vill han göra en kalkyl för att se om det kan löna sig.

Han räknar då med följande:

Han skall odla 300.000 blommor och 100.000 buskar.

De direkta kostnaderna blir:

1,50 kr/blomma
    5,00 kr/buske

De indirekta kostnaderna ökar till 120 kkr.

Gör en divisionskalkyl och räkna ut styckkostnaden för blommorna och buskarna.

(Lite OT, inläggen i allmänna diskussioner uppdateras inte för mig, endast i mina favoriter kan jag se om ngn svarat på min fråga, mysko, ngn som vet vad det beror på??)

__KRAM K__

• Karisma

INGEN fler m nga förslag????

Kan det vara 1,2miljoner de menar. Men fattar inte hur man förstår att det är det om det nu är så.

__KRAM K__

• Sarah 28

Kilo betyder 1000. Jag är helt säker på att det betyder 120000, men garderar mig ändå med ett "eller"...

• kaksmulan

Ja, jag skulle direkt ha tolkat det som 120000 kr!

• Arzozah

japp dom menar 120000 kr.

• Alfonsina

Helt klart 120 000 kr. Skriver de inte så i böckerna eller på föreläsningarna (om ni har några förstås)? Vi hade alltid de förkortningarna, och jag läste i 3 år så för mig är de helt naturliga.

• Chaia

Kilo betyder som sagt tusen.

km=kilometer= tusen meter

kg= kilogram = tusen gram

kkr= kilokronor = tusen kronor

• Karisma

Om det är 120 000 kr varför står det då att de indirekta kostnadern har ÖKAT TILL 120 000kr.

De direkta kostnaderna är ju på 950 000:- kan ju inte öka till 120 000 då. Det är det som gör mig förvirrad. Jag måste ju räkna fel på ngt sätt, men jag tycler inte jag gör det.

Känner mig asdum just nu, om en vecka är kursen slut och jag ska ha gjort mina 6 inlämningsuppgifter. De är liknande. Det här kommer ju aldrig att gå om de andra är så här knasiga åxå.

Tack för alla svar iaf, det måste ju vara som ni säger då.

__KRAM K__

• Jennie Brunflo

Blomsterhandlaren Blomman tänker utveckla sin verksamhet och även odla buskar.
    Innan han sätter igång med detta vill han göra en kalkyl för att se om det kan löna sig.

Han räknar då med följande:

Han skall odla 300.000 blommor och 100.000 buskar.

De direkta kostnaderna blir:

1,50 kr/blomma
    5,00 kr/buske

De indirekta kostnaderna ökar till 120 kkr.

Gör en divisionskalkyl och räkna ut styckkostnaden för blommorna och buskarna.

Du vet ju de direkta kostnaderna för buskarna och blommorna....nu ska du alltså slå på de indirekta kostanderna på varje blomma och varje buske.
    Om man ska göra samma påslag på varje sak utan att ta hänsyn till ursprungliga styckepriset så blir det 120.000kr/400.000kr = 30öre /planta.

Vilket betyder 1,80 för en blomma och 5.30 för en buske.
    Jag vet inte om ni ska räkna ut påslag i % på ursprungspriset eller nåt....men så räknar man ut om man bara gör påslag / stycket.

• Jennie Brunflo

Alltså....du har missuppfattat uppgiften.

Uppgiften är:
    räkna ut styckkostnaden för blommorna och buskarna

Du vet ju redan styckkostnaden när det gäller de direkta kostnaderna.
    Du måste nu räkna ut det INDIREKTA kostnaderna och slå på det på varje planta.
    Du behöver alltså inte räkna ut att det blir 950.000kr totalt....för det är styckepriset de frågar efter.

• Karisma

Jennie Brunflo:

Tack för hjälpen, det var helt rätt svar du gav mig. Det var bara jag som tjorvat till allt. Tack så väldigt mkt.

__KRAM K__

Svar på tråden Vad betyder 120 kkr???