• Karin78

Klåda på hela kroppen när vintern kommer. Allergi?

Hej vår dotter får klåda på hela kroppen är vi börja närma oss 0 gradit och neråt i temperaturen.
    Detta problem har i alla fall vari de 2 senaste Vintrarna.
    Men nu säger hon själv till att det kliar överallt.
    Hon är inte torr i huden häller och vi har testat och smörja in henne med allt inget hjälper hon använder bara duche olja när hon duchar utan resultat.
    Förra året åkte vi till Thailand 4 veckor då sluta det klia.
    Kom hem gick bra ca 1 månade sen börja det igen.
    Detta verkar bli värre för henne varje år,

Hennes pappa har varit känslig mot svenska vintern hela sitt liv och skulle fördra att flytta utomlands över vinterhalvåret.
    Men han vet inte vad det är för fel.

så är det någon här som vet vad det är för fel?
    BVC Kan inte häller ge något bra svar de sa ja hon är väl allergisk mot Vintern.
  • Svar på tråden Klåda på hela kroppen när vintern kommer. Allergi?
  • Karin78

Vi överväger på att flytta utomlands resten av denna vintern och de kommande innan skolan.

Men vet int hur det blir att strunta i Förskolan under denna period.

Vi vet att här i Thailands så finnes en Svensk skola någonstans.

Så vi skulle kunna fortsätta så hela skolgången att bo halvår´s vis i Sverige och Halvårs vis ex i Thailand.

• The Fugly

Man blir ju lätt torr på vintern pga av att luften är så torr. Väldigt vanligt problem verkar det som. Jag får problem direkt om jag slarvar.

• The Fugly

Sorry, såg nu att du skrev att hon inte är torr. Jag har dock småsprickor i huden även om den inte känns torr, kanske hon också har det?

• liol1973

Tycker också att det låter som en variant av torr hy. Det blir alltid värre när luftfuktigheten sjunker och blir bättre när luftfuktigheten blir högre. Hur ofta duschar/badar hon på vinter halvåret?

Dottern på 3år (liksom jag själv) har haft torr hy sedan födseln. Vi smörjer henne två ggr per dag i förebyggande syfte, hon badar också bara en ggn per vecka. Missar vi att smörja skadas den skyddande "fett hinnan" på huden och hon får exem och klåda, så länge som vi smörjer har hon dock inga problem.

På sommaren när luftfuktigheten är hög kan hon bada på stranden varje dag utan problem med smörjning, men på vintern är det högst en ggn i veckan som gäller för det går inte att kompensera ett xtra bad med xtra smörjning då.

• Royalle

Eksem. Min dotter får samma. Behöver inte kännas torr, men är det ändå. Bada med olivolja, och man kan använda sig av olja på ringblomma och kamomill i vattnet eller på kroppen. Använd inte tvål eller dushcreme utan tvätta med vatten enbart och smörj in efteråt. Tänk på att inte använda vattenbaserade salvor, de torkar ut.

• användarnamn1

Om det är klåda när hon är i kylan så kan man faktiskt vara allergisk/överkänslig mot kyla. Finnsi olika grader från klåda, klåda/oerhört ont, utslag, riktigt farliga reaktioner. Är det konstant under vintern även i värme inomhus (-om inte kallt där alltså) så är det nog något annat.

Svar på tråden Klåda på hela kroppen när vintern kommer. Allergi?