• Rafael90

Tina fryst mat i ugnen?

Jag har en fryst gratäng som jag vill servera idag, tänkte tina den i ugnen eftersom det är ont om tid. Hur gör jag det bäst? Vilken temp osv? Den är hemlagad så det finns inga instruktioner.

• Svar på tråden Tina fryst mat i ugnen?
  • Stardust88

de flesta saker som e frysta kan man ha på 200 grader tills det är genomvarmt, så jag skulle väl tro att det gäller samma för denna gratäng. Börja med 10 min å kolla eftersom, så det inte bränns vid. Lägg över den i någon ungsform/ folie form om den är fryst i en plastlåda. Du vill nog inte ha plast i ugnen....

• Rafael90
    Stardust88 skrev 2014-12-25 16:35:59 följande:

de flesta saker som e frysta kan man ha på 200 grader tills det är genomvarmt, så jag skulle väl tro att det gäller samma för denna gratäng. Börja med 10 min å kolla eftersom, så det inte bränns vid. Lägg över den i någon ungsform/ folie form om den är fryst i en plastlåda. Du vill nog inte ha plast i ugnen....

Det är en sån där engångsform i folie, den gjordes direkt i den när den tillagades. Var rädd att den skulle brännas på ytan och vara iskall inuti om jag hade för hög värme. Den ligger kvar i frysen, men då vet jag till nästa gång!
  • Stardust88

Du kan köra mer försiktigt på 175 om du vill men det kan hända det tar längre tid då, lycka till oavsett!:)

Svar på tråden Tina fryst mat i ugnen?