• conny85

AKTA er för ACE försäkringar

Jag skadade min nacke 2013 på gröna lund i en oförutsägbar plötslig olycka. Har aldrig haft problem innan detta. Gått på sjukgymnastik i nästan 1 år och gjort magnetröntgen och massa undersökningar! Fick diagnos Whiplash och ett invaliditetsintyg där det framgår att jag ej är arbetsduglig där tunga luft krävs och att denna olycka är orsaken till min skada.

Då jag haft ACE olycksfallsförsäkring i säkert 10år utan att ens behövt kontakta dom hade jag ett förtroende att dom säkerligen inte var så svåra att ha att göra med. Jag skickade in alla mina handlingar från sjukgymnast samt läkare tillsammans med alla intyg! Idag 7 dagar senare får jag ett brev tillbaka från ACE där dom skriver följande:
    Citat:
    "Av din anmälan framgår att du drabbats av ryggvärk efter att du åkt berg och dalbana. Vår bedömning är att händelsen inte är ett olycksfall i enlighet med gällande försäkringsvillkoren. Anledningen är att ingen plötslig yttre oförutsägbar händelse orsakat de problem du drabbats av. Vi kan därför inte betala någon ersättning." Slut på citat.

jag vet inte om jag ska skratta eller gråta? Vadå ryggvärk? är dom ens läskunniga där? Hur kan detta inte vara ett olycksfall? Jag sätter mig väl inte i vagnen i hopp om att skada mig frivilligt. Om man tänker så som ACE gör så är ju inget ingen skada ett olycksfall för hur man än gör så kommer en skada varit ett val och inget ofrivilligt . Skulle jag gå ut på stan och bli påkörd så är det något jag själv åstadkommit eftersom jag valde att gå ut, alltså är de inget ofrivilligt.

Man skulle behöva gömma sig i en garderob och vara inlåst från allting för att inte skada sig för att försäkringen skulle gälla. Gör er en tjänst, lägg era pengar på ett riktigt försäkringsbolag som respekterar dig och inte vill ha dig som kund bara för dina pengar skull! akta er från ACE försäkringar! mina pengar får dom inget mer.

Här är deras tabell om vad som inte gäller, och det är ju skrämmande hur ett sånt bolag för finnas. www.whiplashinfo.se/forsakring/ACE/varning_for_ace.htm

• Svar på tråden AKTA er för ACE försäkringar
  • Butterscotch

Vad var det som hände då? Ingen yttre oförutsägbar händelse, skriver de. Följdes alla säkerhetsbestämmelser?

• Butterscotch

jag tycker inte att det verkade vara så väldigt oväntade undantag för försäkringen, för många risksporter behöver man väl i princip alltid tilläggsförsäkring. Var du berusad när du skadade dig? Hade de ändrat villkoren efter att du skrev på för tio år sen?

• lilly

Jag kan förstå vad du menar, att man inte förväntade sig att man skulle skadas men jag tror ändå som Butterscotch att sålänge inga säkerhetsbestämmelser bröts så får man lite "skylla sig själv" eftersom att en karusell i regel kan stanna hastigt, man hänger upp och ner och liknande. Alltså att man får "ta" mindre smällar och att man självmant utsätter sig för risker om man frivilligt åker karusellen. Sen kan jag som sagt förstå dig; att man efter 10 år som "bra kund" totalförnedras när man faktiskt råkar ut för en olycka och behöver hjälp. Du kan alltid överklaga deras beslut. Men försäkringsbolag är jävligt lömska och gör allt för att slippa betala. När jag var 9 år utsattes jag för ett allvarligt knivhot i mitt eget hem, mannen i fråga var där i 1 1/2 timme, stal en massa grejor. Vi fick ersättning för det han stal (han dömdes aldrig) men jag nekades ersättning för kränkning för jag "utsatte mig själv för risken då dörren var vidöppen". (Jag skulle bara in och lämna skolväskan, min mamma ringde och jag pratade med henne i telefonen i två minuter). Som tur var så är min "plastfarfar" advokat och gav dem en rejäl omgång men jag fick mina pengar! :)

• Guiu

Du vet , jag fick broschyr från ACE hemma för att fylla på ..p.g.a. de skrev att de behövs inte hälsotillstånd men efter att du skriver det så blev jag rädd för . Jag letar efter en sjukförsäkringen  till min son ( 23 år). Han har inte ADHD diagnosen men i fall bli honom med det har han en försäkringen. Jag vet inte vilken av alla denna Försäkringar gäller olika villkor...Jag har Folksam men jag tecknat den Folksam när han var 10 åringen..  Folksam sagt till mig att gäller om hade jag teckna  i  hans 6 åring.. Vad ska göra?

Svar på tråden AKTA er för ACE försäkringar