• Mascaraklumpar

har jag sabbat ägghalvorna? fråga till kemikunniga elle allmänt kloka människor

Hej!

Jag har stått hela jäkla morgonen och gjort ägghalvor av olika slag. La sedan upp dem på ett silverfat. Nu märkte jag att stora svarta fläckar som inte kan tvättas bort bildats på fatet under varje ägg. Min fråga är nu vad som hänt med själva äggen? Dvs vilket ämne är det som reducerats, oxiderats eller vad det nu är för reaktion som skett.

Stort tack på förhand!

• Svar på tråden har jag sabbat ägghalvorna? fråga till kemikunniga elle allmänt kloka människor
  • PillanJ

Blir det fläckar på äggen också? Tänker annars att det är fatet som tar upp något ämne och då borde det ju inte vara någon fara med äggen?

• Aniiee

Silver blir svart av ägg, men äggen blir det inget fel på. Trodde alla visste att man inte ska äta ägg med silver(sked).

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Mascaraklumpar
    Aniiee skrev 2014-12-24 13:14:33 följande:

Silver blir svart av ägg, men äggen blir det inget fel på. Trodde alla visste att man inte ska äta ägg med silver(sked).

Nu när du skriver det så ringer det nog en klocka. Fortfarande så måste ju dock något förändrats i ägget? Ett ämne kan ju inte reducera ett annat utan att själv oxideras, och vice versa.
  • Mascaraklumpar

Jag ringde en vän som var ganska säker på att slutprodukterna blir silversulfid och vätgas. Jag serverade dem således, och alla lever ännu i alla fall.

Svar på tråden har jag sabbat ägghalvorna? fråga till kemikunniga elle allmänt kloka människor