• Anonym (Andra barnet)

Slemproppen i v.32?? Hjälp...!

Misstänker att en del av slemproppen lossnat idag, men osäker och fick otydligt svar från förlossnings-BM när jag ringde in.

Kan de se ut som en avlång, ganska fast, klibbig snorkråka (ursäkta...) ?

Inget blod, inga värkar, inga särskilda sammandragningar....

BM menade att det nog var en kraftigare flytning bara.... Kände mig redan så dum och fånig som ringde, så orkade inte stå på mig om vad jag misstänkte....

Varför jag känner oro är dels för att det fortfarande är långt till bf, i kombination med att jag fick ut en liknande grej i trosorna med nr 1 ganska nära inpå förlossningen, och när det väl startade med värkar så gick vattnet snabbt och jag var öppen 6 cm när jag kom in....

Vad tror ni, slempropp, flytning? Och vad ska jag göra nu...? Vill helst inte ringa mer....

• Svar på tråden Slemproppen i v.32?? Hjälp...!
  • Anonym2245

Äckligt nog kan du googla på slempropp och kolla bilder folk lagt upp... Fast det är ju bra för sånt här :P

Låter som du förlorat slemproppen, det betyder i dåna fall att livmoderhalsen vidgat på sig och den gör sug redo för förlossning. Slempropp kan återbildas men det är väldigt tidigt att kroppen gör dig klar! Du får nog ingen tid idag om du inte har andra symptom men eftersom de e så långt till svart dag igen tycker ja du ringer förlossningen igen. Annars hade ja tyckt du kunde ringa din bm imorgon.

• Anonym (Andra barnet)

Tack för svaren!

Jag ringde igen på natten och var inne på kontroll nu vid lunchtid. Bebisen mådde bra. <3 Och jag var tydligen delvis öppen, delvis sluten... Öppen för ett finger i "kanalen", men inte öppen hela vägen in så att hon kunde känna bebisens huvud. BM sa att det var helt okej för den vecka jag är i, så det var ju skönt.

Jag tror att det var en bit av slemproppen som åkt, men att det är kvar en del av den än. Hon sa att det var ju möjligt.

Så enligt barnmorskan ingen anledning att oroa sig...

• Anonym (...)

Min slempropp släppte i perioder från vecka 30 och min son föddes i vecka 39

Så ta det lugnt och försök vila så mycket du bara kan.

• Anonym (Andra barnet)

I veckan var jag in till BM igen, och kollade bland annat tappen. Tydligen var jag öppen hela vägen in till bebis nu, så ska på en läkarkontroll till veckan... Kan va risk för förtidsbörd. Så kan visst hinna hända en del på bara några dagar...

• Anonym2245

Kul att du uppdaterar :) meddela gärna hur det går

• Anonym (Andra barnet)

Uppdatering :)

Läkaren kände på livmodertappen och tyckte inte det verkade va nån risk för för tidig födsel. Skönt! :)

Får se om vi får gå tiden ut då. :)

Dock har det efter undersökningen stuckit/huggit mycket i tappen, men jag får försöka anta att den förändringen inte påverkar särskilt.

Svar på tråden Slemproppen i v.32?? Hjälp...!