• Ulf

    Heter det En borr eller Ett borr?

    Heter det En borr eller Ett borr?

    Är detta dialektalt och beroende på var man kommer ifrån i landet?

    Hur säger ni och var kommer ni ifrån?

    Jag är från mellan Sverige och säger En borr.

    (För övrigt är mitt tidsfördriv under Julen att utmana mina kompisar i appen Wordfeud Competitor Wordchallenge. Utmana mig gärna, jag är user Pers.

    appsto.re/se/RAtO2.i )

  • Svar på tråden Heter det En borr eller Ett borr?
  • Lena

    En borr om det är maskinen. Ett borr om det är skälva borret. Är från Västergötland

  • Themis

    Som Lena skriver tycker jag med:

    En borr(maskin)

    Ett borr(stål)


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Haskel

    En borrmaskin

    Ett borrstål

    En diamantborr

    En vevborr, (gammalt syftande på en "träborr", vilket egentligen är ett borrstål.)

  • EnAnonumius
    Ulf skrev 2014-12-25 00:10:39 följande:

    Heter det En borr eller Ett borr?

    Är detta dialektalt och beroende på var man kommer ifrån i landet?

    Hur säger ni och var kommer ni ifrån?

    Jag är från mellan Sverige och säger En borr.

    (För övrigt är mitt tidsfördriv under Julen att utmana mina kompisar i appen Wordfeud Competitor Wordchallenge. Utmana mig gärna, jag är user Pers.

    appsto.re/se/RAtO2.i )


    Pissenkelt att veta om det skall var en eller ett...

    Man böjer ordet tänk dig att man ställer en fråga..
    "Kan du ge mig borrmaskinen".. Då ser man ändelsen "-en" i ordet då vet man att det skall vara "En borrmaskin".

    "Borr"  är självaste borrstålet.. 
    Lika dant där man ställer en fråga "Kan du ge mig borret?"
    man ser att ordet slutar på ändelsen "-et", alltså "ett borr"

    Apelsin..
    "Kan du ge mig appelsinen?"---> En apelsin

    Äpple:
    "Kan du ge mig äpplet?" ---> Ett äpple

    Detta var ett litet knep jag fick lära mig från min lärare i svenska i grundskolan. Det hjälper även en att hålla i ordning på "det"  och "den" på det sättet också.

    Apelsin..
    "Kan du ge mig appelsinen?"---> En apelsin ---> Den apelsinen

    Äpple:
    "Kan du ge mig äpplet?" ---> Ett äpple --- "Det äpplet".

    Borr:
    "Kan du ge mig borret?"  --> Ett borr --->  Det borret"

    Borrmaskin:
    "Kan du ge mig borrmaskinen".. ---> "En borrmaskin" ---> Den borrmaskinen.

    Aja lite grundläggande så..

    Och JA självklart så finns det ju alltid undantagen som bekräftar reglerna. Bäst att tillägga detta så det inte dyker upp s.k "wesserbissrar" (medvetet slarvigt stavat)  till "språksnutar" som skall börja med sitt jäkla kacklande. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Centurione

    Nu har jag inte kollat upp om jag har rätt, men min språkkänsla säger att "en borr" är det allmänna, det som man alltid kan använda. Det avser då både hela borrmaskinen och själva borrstålet. Medan "ett borr" syftar på mycket små borrstål, och aldrig kan användas om hela borrmaskinen.

    På samma sätt tänker jag att pluralen blir "borrar" om man använder "en borr" och "borr" (ungefär som "sill" och "spigg") om man talar om ett icke-räknat antal små borrstål. 

  • Centurione
    Centurione skrev 2014-12-25 01:55:42 följande:

    Nu har jag inte kollat upp om jag har rätt, men min språkkänsla säger att "en borr" är det allmänna, det som man alltid kan använda. Det avser då både hela borrmaskinen och själva borrstålet. Medan "ett borr" syftar på mycket små borrstål, och aldrig kan användas om hela borrmaskinen.

    På samma sätt tänker jag att pluralen blir "borrar" om man använder "en borr" och "borr" (ungefär som "sill" och "spigg") om man talar om ett icke-räknat antal små borrstål. 


    Jag är uppvuxen i Stockholm, men har bott i både syd och nord.
Svar på tråden Heter det En borr eller Ett borr?