• Anonym (Nedstämd)

lämna eller stanna?

Har en make med kroniska smärttillstånd som under lång tid medicinerat med starka opioider. Problemet är att han inte sköter sin medicinering, läkemedel som ska räcka i två veckor är slut på tre- fyra dagar. Äter med andra ord typ tretti tabletter per dag istället för dina ordinerade 8 tabletter. Jag upplever honom mycket påverkad under det här dagarna, frånvarande, lättirriterad, stressad, sover ej med är nästan som övertrött hela dagen och kan göra rörelser i slowmotion, är klumpig och har sönder saker, är elak mot mig och barnen verbalt, känslomässigt labil och kan lätt gråta för minsta sak och vill gärna ha min tröst när jag bara vill spy på han. Han mår ju ofta illa och har ibland kräkts ner hela badrummet. Är glömsk och bryr dug inte om nåt annat än dig själv. Upplever att han har sämre hand om våra barn. Vettigas va jag ska göra , jag har konfronterat honom då många gånger med det här . Men han lägger bara över allt på mig, att min oro och mitt dåliga humör gör honom lättirriterad och elak. Han fattar inte alls det jag ser. Efterkommande 1-2 dagar ligger han sjuk med feber, frossa och diarré samt ont i hela kroppen.?då är de sååå synd om honom. Under den perioden får jag lite tid för återhämtning, han orkar i alla fall inte bli arg då eller ställa till med nåt men kan å andra sidan inte hjälpa till med något hemma. Jag går dra hela lasset själv med hus barn och ekonomi. Sen har vi en vecka då han är som vanligt, då är han underbar, få är han den jag en gång förälskade mig i. Den veckan har vart min räddning, men jag vet inte hur länge jag orkar detta pendlandet mellan himmel och helvete. Samtidigt har jag haft svårt att säga ifrån då jag vet hur fruktansvärt ont han kan ha uran morfinet. Har tillichmed gått med på att han lägger 5000 varje månad på cannabis för att lindra smärtan, det funkar bra, han blir inte alls lika påverkad som av morfinet men vi har inte råd!! Känner nåt slags ansvar från honom som gör att jag inte törs lämna, tror ärligt inte att han klarar sig utan mig, va fan ska jag göra..

• Svar på tråden lämna eller stanna?
  • Lindsey Egot the only one

Du borde ta kontakt med hans läkare. Din man är beroende och behöver hjälp.

• Anonym (Nedsämd)

Nä att prata med hans läkare är inget alternativ, jag skulle få så hävla mycket skit han skulle skylla allt sitt misslyckande på mig. Vill på ett sätt lämna honom men är både rädd för att han inte klarar sig på egen hand, han har försökt ta sitt luv två gånger förut och vet att han inte fixar att ta hand om sig själv. Dessutom hoppas jag fortfarande någonstans att allt ska bli bra någon gång. Men jag börjar bli mer och mer tveksam, känner mig isolerad hemma då han inte vill att jag tar hem folk eller nu det sista inte ens fått hälsa på kompisar som han anser inte är bra för mig eller barnen. I början trodde jag på honom, men verkar som om ingen av mins vänner duger för honom... Fast å andra sidan vill jag inte ta hem folk speciellt ofta eftersom jag aldrig vet vilket humör man make är på och om jag ska behöva försvara hans dåliga beteende å kanske till och med göra mig ovän med folk för hans skull.

• Swek
    Anonym (Nedstämd) skrev 2014-12-25 05:45:58 följande:

jag har konfronterat honom då många gånger med det här . Men han lägger bara över allt på mig, att min oro och mitt dåliga humör gör honom lättirriterad och elak. Han fattar inte alls det jag ser. 

Du skriver att du konfronterat honom, men har du ställt ett ultimatum. Det är ju helt klart inte hållbart att han går runt och är så påverkad av mediciner att det går ut över dig. Tyvärr är det inte jätteovanligt att folk blir så pass beroende av läkemedel som din man blivit. Opiater är som sagt extremt beroendeframkallande, och detta är något jag tycker är så skevt med svenska sjukvården, när man istället skulle kunna ha cannabis legaliserat vid medicinskt bruk. Det hade underlättat så himla mycket för er familj och för så många andra! 

Men jag tycker helt klart att du ska ställa ett ultimatum, kanske kan du även sätta upp en kamera någon stans i rummet och filma en dålig dag och sen ta upp det med honom när han har en bra dag. 
    För just nu så äter han tyvärr inte sina mediciner enbart för att dämpa sin smärta, utan för att han är beroende, och i ett sådant stadie så ser han tyvärr inte själv vad drogerna gör med honom. Jag skulle tippa på att han faktiskt under ett rus tror att han är relativt normal och kontaktbar, vilket han uppenbarligen inte är. 
    Så spela in honom och visa upp det för honom, men gör det på ett lugnt och sansat sätt och gör sedan klart för honom att detta är första gången filmen visas och radera den sedan framför hans ögon så att du gör klart för honom att du enbart använder filmen i syfte att få upp hans ögon och inte tänker använda dig av filmen som ett vapen, och därefter ställ ett ultimatum. 
  • Anonym (Nedstämd)

Du har nog rätt jag behöver nog ställa ett ultimatum och jag blir mer och mer mogen för att våga ta de steget. Jag måste ju vara beredd på att stå fast vid det jag säger. Nu är morfinet slut för denna gången å det är åter lugnt hemma. Men julen blev ju katastrof. Jag har faktist filmat han några gånger men då när han tagit sömntabletter ihop med morfinet, de är det ännu värre men han tycks inte fatta mitt bekymmer än då. Han skrattar bara åt de konstigheter han gjort och tycker jag ska va tacksam att han i alla fall inte blir våldsam. Nu väntar jag på rätta stunden att ställa mitt ultimatum, måste bli innan nästa måndag.

• Swek
    Anonym (Nedstämd) skrev 2014-12-26 19:01:48 följande:

Du har nog rätt jag behöver nog ställa ett ultimatum och jag blir mer och mer mogen för att våga ta de steget. Jag måste ju vara beredd på att stå fast vid det jag säger. Nu är morfinet slut för denna gången å det är åter lugnt hemma. Men julen blev ju katastrof. Jag har faktist filmat han några gånger men då när han tagit sömntabletter ihop med morfinet, de är det ännu värre men han tycks inte fatta mitt bekymmer än då. Han skrattar bara åt de konstigheter han gjort och tycker jag ska va tacksam att han i alla fall inte blir våldsam. Nu väntar jag på rätta stunden att ställa mitt ultimatum, måste bli innan nästa måndag.

Ja, tyvärr så är det ju ofta så med människor som fastnat i ett beroende, att dom ofta inte själv ser problemet. Ta en helt "vanlig" fylla som exempel. Jag vet inte hur många som tagit dåliga beslut, sagt saker osv, som faktiskt påverkat människor och sen tyckt att det var väll inte så farligt, just för att dom inte ser sig själva som en sådan person vid nyktert tillstånd och förminskar problemet. 
    Det känns som att han resonerar lite så. 
    Jag skulle snarare säga att din man ska vara extremt tacksam över att du står ut med all skit han utsätter dig för. 

Jag tror att det enda sättet för dig att ändra på hans konstruktiva beteende är att ställa ett ultimatum, men att du gör det på ett lugnt och sansat sätt under hans bra perioder. Men du måste göra det på ett lugnt och förstående sätt och påpeka att det inte är hans fel, utan att det är på grund av hans beroende som du känner som du gör, men att det inte kan fortsätta då du mår psykiskt dåligt över hela situationen. Men glöm för all del inte  förklara hur mycket du älskar honom när han är "normal" och att varje gång han påbörjar sin medicinering så finns det inget du längtar efter mer än att tabletterna ska ta slut och han blir sig själv igen. 
    Som sagt, gör det tydligt för honom att han han i nuläget har 2 personligheter, en när han överdoserar sina mediciner (på grund av ett beroende!!!) som du känner inte är hållbart längre, och en där han inte går på mediciner som du älskar över allt annat i världen (inklusive dina barn, som du tycker förtjänar bättre).

Hoppas det hjälpte lite. Kram
  • Carnitas
    Anonym (Nedstämd) skrev 2014-12-26 19:01:48 följande:

Komihåg att ultimatum i detta område, måste vara realistiska.
    Och ske i småsteg.

Sen verkar det som din make har en komplicerat smärttillstånd.
    Och antagligen kräver smärtstillande, så man hamnar här i ett moment 22.
    Då han behöver smärtstillande.
    Cannabis är en effektiv smärtstillande, och därför det blir dessa mängder för han.

• Anonym (Nedstämd)
    Swek skrev 2014-12-26 19:42:11 följande:
    Ja, tyvärr så är det ju ofta så med människor som fastnat i ett beroende, att dom ofta inte själv ser problemet. Ta en helt "vanlig" fylla som exempel. Jag vet inte hur många som tagit dåliga beslut, sagt saker osv, som faktiskt påverkat människor och sen tyckt att det var väll inte så farligt, just för att dom inte ser sig själva som en sådan person vid nyktert tillstånd och förminskar problemet. 
    Det känns som att han resonerar lite så. 
    Jag skulle snarare säga att din man ska vara extremt tacksam över att du står ut med all skit han utsätter dig för. 

Jag tror att det enda sättet för dig att ändra på hans konstruktiva beteende är att ställa ett ultimatum, men att du gör det på ett lugnt och sansat sätt under hans bra perioder. Men du måste göra det på ett lugnt och förstående sätt och påpeka att det inte är hans fel, utan att det är på grund av hans beroende som du känner som du gör, men att det inte kan fortsätta då du mår psykiskt dåligt över hela situationen. Men glöm för all del inte  förklara hur mycket du älskar honom när han är "normal" och att varje gång han påbörjar sin medicinering så finns det inget du längtar efter mer än att tabletterna ska ta slut och han blir sig själv igen. 
    Som sagt, gör det tydligt för honom att han han i nuläget har 2 personligheter, en när han överdoserar sina mediciner (på grund av ett beroende!!!) som du känner inte är hållbart längre, och en där han inte går på mediciner som du älskar över allt annat i världen (inklusive dina barn, som du tycker förtjänar bättre).

Hoppas det hjälpte lite. Kram
    Tack så jätte mycket för råden, ska nog göra precis så... Ska ta de någon dag i helgen då barnen ska vara borta några dagar. Oroar mig lite för hur jag ska klara jobbet om det blir stormigt hemma men det får bli som de blir, min chef vet att de vart jobbigt tidigare och är lite insatt i va de handlar om så hoppas han har förståelse.
  • Anonym (Nedstämd)
    Carnitas skrev 2014-12-26 19:59:18 följande:

Komihåg att ultimatum i detta område, måste vara realistiska.
    Och ske i småsteg.

Sen verkar det som din make har en komplicerat smärttillstånd.
    Och antagligen kräver smärtstillande, så man hamnar här i ett moment 22.
    Då han behöver smärtstillande.
    Cannabis är en effektiv smärtstillande, och därför det blir dessa mängder för han.

Ja det är verkligen en svår situation jag har sett honom lida så mycket av smärtorna genom åren. Men det verkar som att cannabisen fungerar väldigt bra så priset kan de vara värt om allt annat funkar bra. Ser han nästan aldrig ha ont länge, nu förtiden klagar han bara på alla abstinensvesvär av morfinet, men ser absolut inget samband mellan intag av morfin å symtomen, fattar unte hur blind man kan va, eller så ljuger han bara för mig. Hag kommer ha som krav att han slutar helt med morfinet, han tar ju det ändå bara 4 dagar av 14 så de borde han klara med tanke på hans smärtoriblematik. Han säger till mig att han har extra ont de 4 dagarna samt samlar krafter inför framtiden när han tar all medicin så fort, typ att han skulle va extra smärtlindrad då och på så sätt orka stå ut med lite mer smärta resten av tiden. Men det tror jag är bullskit. Vi har provat att låsa in medicinen och att jag ger han en lagom dygnsdos varje dag men se funkar inte alls, då har han hela tiden såååå ont och behöver alltid mer än va han ska ha ändå. Eventuellt kanske han skulle kunna gå över till att bara ta långtidsverkande tabletter, dom ger kanske inte samma rus och mentala. Han verkar i alla fall inte så intresserad av dem å kan sälja hela månadsdosen till nån kompis ibland om han behöver pengar.
  • Anonymaaaaaaaa

Tråkigt att du inte trivs i ditt förhållande. Låter inte vidare kul detdära. Ser inte riktigt meningen med att va kvar i ett kasst förhållande för du kan inte ändra, det är helt upp till han själv. Och just nu verkar det ju uppenbarligen inte fungera, finns inget fint i att försöka hålla ihop bara för att. Fattar inte hur du kan stå ut. Packa väskan och dra! Om du tycker att det är jobbigt kan du ju slå en signal till en kvinnorjour för stöd.

• Swek
    Anonym (Nedstämd) skrev 2014-12-26 20:39:01 följande:
    Hag kommer ha som krav att han slutar helt med morfinet, han tar ju det ändå bara 4 dagar av 14 så de borde han klara med tanke på hans smärtoriblematik. Han säger till mig att han har extra ont de 4 dagarna samt samlar krafter inför framtiden när han tar all medicin så fort, typ att han skulle va extra smärtlindrad då och på så sätt orka stå ut med lite mer smärta resten av tiden. Men det tror jag är bullskit. Vi har provat att låsa in medicinen och att jag ger han en lagom dygnsdos varje dag men se funkar inte alls, då har han hela tiden såååå ont och behöver alltid mer än va han ska ha ändå. Eventuellt kanske han skulle kunna gå över till att bara ta långtidsverkande tabletter, dom ger kanske inte samma rus och mentala. Han verkar i alla fall inte så intresserad av dem å kan sälja hela månadsdosen till nån kompis ibland om han behöver pengar.

Yes, i call bullshit. Problemet är snarare att dessa 8 st som han egentligen ska ta inte längre ger i skit mot hans abstinens då han har blivit tolerant och att han numera inte äter tabletterna mot smärtan utan för att uppnå effekt i form av rus. 
    Ge det några veckor till och hans "normaldos" på 33 tabletter per dag kommer ha ökat till 40. Detta är helt klart de tydligaste tecken på ett beroende, just att man blir tolerant och behöver ta mer för att uppnå det rus hjärnan säger att han "behöver".
    Ett alternativ som skulle kunna fungera är helt enkelt att du bestämmer över hans medicinering ochsakta men säkert trappar ner, ge honom 30 tabletter om dagen under första perioden, 25 under nästa, sen 20 osv osv. Detta är dock en ganska utdragen process men funkar i det långa loppet och är nog mindre psykiskt påfrestande för dig än om han slutar cold turkey. Men räkna inte med att det för den delen kommer bli lätt!

Saken är ju den att ju längre detta problem fortsätter, desto svårare kommer det bli för din man att ta sig ur problemet. 
    Rekommenderar dig att läsa på lite om ämnet. 

"Beroende

Alla opioider ger så kallad toleransutveckling efter en tids användning. Det innebär att man behöver allt högre doser för att få samma effekt som tidigare. Då finns en risk för att bli beroende av medicinen. Men när opioder används rätt, det vill säga vid smärttillstånd som de är avsedda för och ger en bra effekt på smärtan, är risken för beroende betydligt mindre.

Kodein bör endast användas i högst två till tre veckor.

Trots att det kan vara svårt att sluta med tramadol även efter ganska korta behandlingstider brukar medicinen användas under längre perioder. Men det är bra att försöka undvika att ta medicinen alltför länge och istället prata med sin läkare om andra behandlingsmetoder.

Om man har blivit beroende kan man få så kallade abstinensbesvär om man slutar tvärt. Därför är det viktigt att man minskar dosen gradvis när man ska avsluta behandlingen. Av sin läkare kan man få ett schema för hur man gradvis ska minska dosen för att kunna sluta utan att få alltför mycket abstinensbesvär.

Man ska alltid vara noga med att förvara sina mediciner så att ingen annan kommer åt dem och att inte ge dem till någon annan. Det är speciellt viktigt att tänka på när det gäller opioider på grund av risken för beroende."

www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Rad-om-lakemedel/Lakemedel-vid-langvarig-smarta/

www.kunskapsguiden.se/missbruk/halsoproblem/lakemedelsmissbruk/Sidor/Lakemedelsmissbruk-och-beroende-behandling-och-stod.aspx
    Här kan du läsa lite om ämnet samt hur ni kan gå tillväga för att få den stöd ni faktiskt behöver. 

• häxjakt

Jag skulle kunna skriva en hel bok om vad jag tycker i det här fallet känner jag men jag bör nog låta bli att skriva allt.
    Jag har själv svår smärta (är rullstolsburen pga neurologisk sjukdom) och medicineras också med opiater så jag har en del insikter i hur det är.
    Jag valde att möta smärtan och hitta andra metoder att lindra då jag fick barn. Nu ammar jag och tar bara morfin vid absoluta nödfall, då inget annat fungerar. Då får bebisen utpumpad mjölk. Nödfallen är inte ofta (sex gånger på 4½ månad) och då tar jag bara minsta möjliga dos och vilar en stund och sedan har jag energi nog att orka igen.

Din man har problem, det finns lösningar på det, men då måste han vara med på dom.
    Jag brukar vara ganska mild i sinnet och försöka att inte döma så fort, men jag kokar över en smula nu.
    Att skratta åt sin partner när denne är orolig över situationen är tokigt, att tycka att du borde vara tacksam att han inte är våldsam det är rent vansinne (det är väl en självklarhet att man inte gör varandra illa?)
    Och att han inte gör sitt allra yttersta för att vara den bästa pappan till sitt/sina barn är fruktansvärt.
    Det finns andra sätt att klara av sin smärta, sätt som gör att man kan vara en bra och närvarande förälder.

Om du vill hjälpa den här personen så måste du prata med hans läkare. Berätta allt. Det finns hjälp att få, både för dig och för honom. Om han hatar dig för det så måste det nog bli så. Du har i alla fall då gjort det bästa du kan för att rädda hans liv (opiatberoende är inte riskfritt direkt...) och för att ge barnen en bra uppväxt. En "nykter" pappa eller ingen pappa alls är bättre än en påtänd pappa.
    Låter hårt att skriva det och jag önskar att jag kunde hitta något sätt att linda in det på.
    Olagliga droger (cannabis) är inget alternativ, även om det fungerar på smärtan.
    Nu vet jag ju inte exakt vad som gett din man smärtproblematik men det finns som sagt andra sätt.

Jag kan tala för mig själv och flera beundransvärda människor jag mött i mitt letande efter ett sätt att uthärda helveteselden. Det finns andra sätt. Morfin är en bra hjälp men man kommer långt med varmt vatten, andning, distrahering, massage, akupunktur, värme/kyla, motion och allt annat man kan komma på.
    När jag har det riktigt svårt så kramar jag min son eller ser på honom när han sover och tänker på hur lycklig jag är som fick honom trots min sjukdom.
    Jag får också neuroleptika, medicin som går att ta då man ammar och som lugnar ned nervsystemet en aning så att det inte skickar så starka smärtsignaler.

Innan jag blev gravid medicinerade jag med dolcontin (långtidsverkande) och korttidsverkande vid behov.
    En rätt inställd dolcontindos är det bästa mot smärtan enligt mig och många andra. Det korttidsverkande är en ren akut åtgärd som bör undvikas om man kan.
    Har han fått prova depottabletter? Kan han få hämta ut dom dag för dag eller för typ tre dagar på apoteket?

Ber om ursäkt för lite rörigt inlägg....

Hoppas det löser sig för er alla.

• Carnitas
    Anonym (Nedstämd) skrev 2014-12-26 20:39:01 följande:
    Ja det är verkligen en svår situation jag har sett honom lida så mycket av smärtorna genom åren. Men det verkar som att cannabisen fungerar väldigt bra så priset kan de vara värt om allt annat funkar bra. Ser han nästan aldrig ha ont länge, nu förtiden klagar han bara på alla abstinensvesvär av morfinet, men ser absolut inget samband mellan intag av morfin å symtomen, fattar unte hur blind man kan va, eller så ljuger han bara för mig. Hag kommer ha som krav att han slutar helt med morfinet, han tar ju det ändå bara 4 dagar av 14 så de borde han klara med tanke på hans smärtoriblematik. Han säger till mig att han har extra ont de 4 dagarna samt samlar krafter inför framtiden när han tar all medicin så fort, typ att han skulle va extra smärtlindrad då och på så sätt orka stå ut med lite mer smärta resten av tiden. Men det tror jag är bullskit. Vi har provat att låsa in medicinen och att jag ger han en lagom dygnsdos varje dag men se funkar inte alls, då har han hela tiden såååå ont och behöver alltid mer än va han ska ha ändå. Eventuellt kanske han skulle kunna gå över till att bara ta långtidsverkande tabletter, dom ger kanske inte samma rus och mentala. Han verkar i alla fall inte så intresserad av dem å kan sälja hela månadsdosen till nån kompis ibland om han behöver pengar.

Det är en ren lögn, han gillar berusningen den saken är fullkomligt klar.
    Problemet med långtidsverkande är att de är bara att tugga sönder.'
    Plåster lika så.
    Så kan vara svårt att hindra denna berusning han är ute efter.
    Tyvärr är detta ett problem vid långvarig och svår smärtproblematik.

Detta problem är så avancerat att du bör söka hjälp i hur du ska gå till väga.
    Här kan man bara ge råd, men tanke på smärtproblematiken så har du inte förmågan att lösa det.

Svar på tråden lämna eller stanna?