Min mamma kommer inte över sitt förflutna
Det var först när jag själv fick en liten dotter nu i somras som jag insåg att min mamma inte var som andra mammor. Jag menar, mitt liv har varit långt ifrån perfekt. Jag har varit med om en rad jobbiga saker i mitt förflutna, men det är ingenting jag går runt och pratar om dagligen eller ens tänker på nu för tiden. Tiden bleker minnen och hemska upplevelser, är det inte så?
Men min mammas upplevelser bleknar inte och det börjar bli irriterande att lyssna på. Jag börjar bli så trött på hennes ständiga ältande över sin barndom (hon fick ta hand om mycket själv i tidig ålder) och är fortfarande arg på sina föräldrar över det. Jag träffar henne inte så ofta längre, både jag och mina två bröder flyttade ifrån henne när vi var i tidig tonår då vi inte orkade med hennes barnsliga beteende. Varje gång jag besöker henne så pratar hon illa om nära och kära, grannar, vänner och kommer alltid in på sin dåliga barndom och hon behandlar oss bättre än vad min mormor behandlade henne. Jag älskar min mormor och tycker att hon är underbar och tror inte att hon varit så hemsk som mamma säger. Det är som att hon tvunget måste berätta som en ursäkt över att hon inte varit en bra mamma för mig och mina syskon. Hon bryter ihop och gråter över hur "elaka" vi varit mot henne också för att vi flyttade. Ja, alltså hon HAR hjälp och har gått till ett flertal terapeuter och psykologer. Men vill inte ta antidepressiv medicin. Ja, hon är liksom smart och "duktig" utåt sett och är bra på att prata och har inte fått en diagnos.
Vi har sagt att vi tycker att det är jobbigt att hon hela tiden ältar allt, allt, allt. Men hon fattar inte och fortsätter. Det drar ner stämningen. Alltså är det något JAG kan göra? Är det något fel? Posttraumatisk stress kanske, men hon har inte varit med om något sånt jobbigt och det är inte en händelse hon ältar, utan det är verkligen ALLT.