• Ingela 885

Katten noppar bort håret på nedre delen av magen. Varför gör han så?

Katten ifråga är en 5 år gammal kastrerad hankatt. Innekatt.

Det syns inga tecken på hudåkomma eller irritation. Han kliar sig inte mer än vanligt och tvättar sig inte mer än vanligt. Sover och äter som vanligt och går på lådan som vanligt. Är kelig och lekfull som vanligt. Vi har inte bytt fabrikat på mat eller kattsand. Han har en kattkompis hemma som han kommer väl överens med. Efter min bedömning mår han alltså lika bra som vanligt... men nåt är det ju som inte stämmer.

Nån som vet eller har en gissning?

• Svar på tråden Katten noppar bort håret på nedre delen av magen. Varför gör han så?
  • Ingela 885

Blev tvungen att googla det.

Plockar hår pga stress eller nåt alltså. Kan ju iofs vara, men drabbas katter av det?

• Lillalilla1987

ja det är inte helt ovanligt.

Har det börjat nu vid jul så kanske det har något med julsakerna att göra?

Hur gammal är kompisen, hona eller hane?

• Ingela 885

Okej! Det visste jag inte. Julsakerna är nog inte problemet iaf, Vi har ingen julgran och det enda som skiljer för övrigt är att det hänger julstjärnor i fönsten istället för vanliga lampor.

Kompisen är 3 år äldre, också kastrerad hankatt och de har alltid varit tillsammans sedan den yngre kom till oss som kattunge. De är väldigt goda vänner, sover tillsammans ofta och putsar varandra. De har alltid varit innekatter och vet inte av något annat.

Men jag får fundera vidare utifrån det här. Börjar tänka att han är uttråkad istället för stressad och behöver aktiveras.

• Magnolia10

Det är vanligt att katten slickar bort päls om han/hon har ont. Kastrerad hankatt har ofta problem med urinvägarna och kan få urinstopp! Håll koll på hur katten kissar och bajsar för det kan vara ett tecken på problem därifrån!

• Fjärilslarv

Djur som plockar sig själva mår inte bra.
    Deppremerad kanske?

• Ingela 885
    Magnolia10 skrev 2014-12-25 17:06:46 följande:

Det är vanligt att katten slickar bort päls om han/hon har ont. Kastrerad hankatt har ofta problem med urinvägarna och kan få urinstopp! Håll koll på hur katten kissar och bajsar för det kan vara ett tecken på problem därifrån!

Okej! Har inte märkt nån skillnad där, han går som sagt på lådan som vanligt. Men jag ska nog ringa veterinären iaf när det blir vardag igen och höra vad de säger.
  • Lillalilla1987

Just det, det där med aktivering har jag också hört, men känns konstigt om det börjar när han är 5 år om det inte är så att den "gamla" katten inte vill leka lika mycket kanske?

Vår 9-åring kan busa en del med vår 2-åring, men inte tillräckligt för att han ska vara nöjd så vi får "avlasta" lekandet ibland

• Magnolia10

Kom på en annan sak, min ena katt slickade bort all päls på sin rygg i våras och det visade sig bero på FORL, alltså en tandsjukdom. Så då var det munnen som gjorde ont och inte stället där han slickade :) Bra att du kollar upp det med en veterinär, vi andra kan ju tyvärr bara spekulera :)

• nozpa

Våran katt som vi hade när jag fortfarande bodde hemma, eller ja, hon lever fortfarande iofs. Men hon gjorde så efter att hon fått kattungar. Blev bättre när ungarna blev ca 6-8 veckor.

Nu är det ju inte möjligt i eran situation, men jag tror att våran kisse var stressad osv allt vad det innebär att få kattungar.
    Ta eran katt till veterinären för att utesluta så det inte är någon hudsjukdom dock.

• Fröken Smilla

Min katt slickar av sig päls på mage och ben och det beror sannolikt på foderallergi. Vi är mitt uppe i en utredning som pågått sen oktober men tyvärr inte fått bukt på det ännu. Foderallergi är rätt vanligt bland katter, så upphör inte din katts beteende så kontakta veterinär.

Ett annat tips är att först testa med feliway som man köper på apotek. Man kopplar i det i ett vägguttag så utsöndrar det feromoner som katter blir lugna av. Kan hjälpa om beteendet är stressrelaterat.

Svar på tråden Katten noppar bort håret på nedre delen av magen. Varför gör han så?