• Ebbagr

papillon första hund? råd?

Jag ska skaffa min första hund och jag vill ha en sällskaps hund som ska va ganska så lättsam helst nu när det är min första egna hund, jag vågar inte ta tex en dvärg pincher för jag har sett hur lätt den kan "överta" någon. Jag vet att det inte finns några dåliga/elaka hundar utan att allt beror på uppfostran men jag vill ha en somsag lite lättare hund som min första. Jag har sneglat bla på Papillon då jag vet en som har väldigt många sådana och alla är lydiga och duktiga och jag har helt enkelt fastnat för den rasen, Jag undrar om någon har råd om den hunden och om det är en bra första hund :D

• Svar på tråden papillon första hund? råd?
  • Aniiee

Råd nummer ett (och det här är jätteviktigt: DET ÄR EN HUND! KOM IHÅG DET! En papillon är liten och behändig och det är lätt att trilla in i tanken att det är en bebis/en leksak och att den inte behöver någon uppfostran eller mental stimulans. 

Men det är en helt ok första hund. 

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Axo

Vad vill du ha ut av ditt hundägande? Vill du bara ha en promenadkompis, eller är du intresserad av att träna något? Hur mycket tid har du att lägga på en hund varje dag?

Ett tips är att ta kontakt med rasklubben, uppfödare och folk som äger rasen. Att välja ras enbart på att ha träffat några individer från samma ägare kan vara dumt.

• Ebbagr
    Aniiee skrev 2014-12-25 20:18:51 följande:

Råd nummer ett (och det här är jätteviktigt: DET ÄR EN HUND! KOM IHÅG DET! En papillon är liten och behändig och det är lätt att trilla in i tanken att det är en bebis/en leksak och att den inte behöver någon uppfostran eller mental stimulans. 

Men det är en helt ok första hund. 

Självklart, jag är en hund människa, jag vill jobba med hundar. Harvarit med och uppfostrat min mammas fd killes hund och han är hunddomare och var ganska så strikt med sin uppfostran och jag klarade det förväntans värt bra. Klarade jag av att uppfostra en jakt hund där allt verkligen skulle va till pricka så klarar jag av att uppfostra en liten pappis! :D
  • Ebbagr
    Axo skrev 2014-12-25 20:22:19 följande:

Vad vill du ha ut av ditt hundägande? Vill du bara ha en promenadkompis, eller är du intresserad av att träna något? Hur mycket tid har du att lägga på en hund varje dag?

Ett tips är att ta kontakt med rasklubben, uppfödare och folk som äger rasen. Att välja ras enbart på att ha träffat några individer från samma ägare kan vara dumt.

Jag vill bara ha en hund, en myskompis som jag kanske när jag har tiden kan ställa ut. Jag studerar så har inte tid att agillity träna hunden varje dag :)

Okej, jag har mejlat och sökt runt mycket om rasen :D
Svar på tråden papillon första hund? råd?