• Anonym (Anmäla)

Anmäla restaurang där barn arbetar?

Hej! Jag känner en person som nyss köpt en liten restaurang. Han låter två av sina barn samt sin naiva fru arbeta svart utan att få betalt. Detta vet jag då min sambo under en tid arbetat där och restaurangägarens dotter är en nära vän till mig. Dottern är 19 år men sonen som arbetar där är 15 år.

Bör jag anmäla detta? Kan dom bevisa något? Att sonen är 15 går iaf att bevisa men att dom jobbar svart?

• Svar på tråden Anmäla restaurang där barn arbetar?
  • Anonym (Japp)

Ja du bör anmäla detta. Sjukt att utnyttja sina barn och inte ens ge dom lön. Slavarbete om inte annat.

• Anonym (Anmäla)
    Anonym (Japp) skrev 2014-12-26 11:44:44 följande:

Ja du bör anmäla detta. Sjukt att utnyttja sina barn och inte ens ge dom lön. Slavarbete om inte annat.

Känns lite som att "jag ska inte bry mig" då jag vet att de haft snålt med ekonomin i flera år och nu äntligen lyckats få köpa en restaurang. Barnen vill arbeta där för att hjälpa pappan att snabbt få ihop pengar till lånet han tagit för att köpa den.

Men jag gillar inte den här mannen och han är en elak människa. Tror jag ska anmäla men hur gör man? och kommer det leda till något?
  • Anonym (-)

När jag var barn jobbade jag på vår gård - gratis, givetvis, det var vår familjegård. När jag pluggat klart så fick jag fast anställning och driver idag gården tillsammans med mina föräldrar och syskon.

• Anonym (....)

Så länge de hjälper till av fri vilja tycker jag inte du ska anmäla.

• Anonym (abc)

Så orsaken är att du inte gillar mannen och inte att barn arbetar där?

Vet inte vad lagen säger, men själv förstår jag inte att det skulle vara något problem att en femtonåring vill hjälpa till i familjeföretaget? Visst borde sonen och dottern få något / fickpengar ect.

• Emmis

Är nog vanligt att småföretagare har hjälp av sin familj i arbetet. Har sett yngre barn än så som hjälper till med ingen eller liten lön. För att de vill det givetvis. Oerhört nyttigt för barnen att lära sig ett arbete. Om barnen gör det frivilligt skulle jag aldrig i livet sätta käppar i hjulet för deras utveckling och förstöra chansen för pappan att få ett stabilt företag.

• frumamma

Att arbeta - utan att få lön är inte olagligt. Att däremot jobba svart - med lön är olagligt.

• nymedlem
    frumamma skrev 2014-12-26 12:25:49 följande:

Att arbeta - utan att få lön är inte olagligt. Att däremot jobba svart - med lön är olagligt.

Bra, då behöver du inte fundera mer över detta ts.
  • Anonym (Anmäla)
    nymedlem skrev 2014-12-26 12:52:05 följande:
    Bra, då behöver du inte fundera mer över detta ts.
    Så jag ska inte anmäla? Pojken som är 15 då? Får han jobba utan betalt? Han är ju minderårig och bör räknas som barnarbete
  • nymedlem
    Anonym (Anmäla) skrev 2014-12-26 13:11:18 följande:

Så jag ska inte anmäla? Pojken som är 15 då? Får han jobba utan betalt? Han är ju minderårig och bör räknas som barnarbete

Han hjälper sin familj och det är inte olagligt!

Du skriver att dottern är en nära vän till dig?! Med vänner som dig behöver man inga fiender! Skämmes!
Svar på tråden Anmäla restaurang där barn arbetar?