• Anonym (sanering)

skuldsanering KFM

Hej! Jag har en fråga till er som vet hur skuldsanering går till. Jag ska ansöka om skuldsanering då kfm-handläggaren föreslog det och tyckte att jag hade stora chanser att få det. Jag undrar då, hur går det till? Drar de på lönen en utmätning i 5 år? Eller får man inbetalningskort varje månad? Hur blir det om man en viss månad kanske får mindre i lön för att man blir sjuk eller vabbar? Då kan man ju inte lägga in hela summan? Anses det inte då som att man brutit mot överenskommelsen?

Tacksam för all information

• Svar på tråden skuldsanering KFM
  • honeybaby
    En skuldsanering går i korthet till så här:
    Du ansöker om skuldsanering hos oss genom att fylla i blanketten "Ansökan Skuldsanering KFM 9150". Länk till blanketten hittar du till höger.
    Vi utreder om du uppfyller kraven för att få skuldsanering.
    Vi fattar ett beslut om att inleda skuldsanering och skickar därefter ett förslag till dina fordringsägare på hur den ska gå till. I förslaget ingår alla skulder du har vid tiden för inledandet.
    Om du beviljas skuldsanering får du ett beslut av oss där det framgår hur mycket du ska betala.
    Du betalar av dina skulder enligt en betalningsplan, vanligtvis under fem års tid. Om du redan lever på existensminimum när skuldsaneringen börjar kan du få ett beslut utan betalningsplan. Då betalar du inte av något på dina skulder.
    När avbetalningstiden är slut är du inte längre skyldig att betala något på de skulder som ingick i skuldsaneringen.

www.kronofogden.se/Skuldsanering4.html
  • Snutten6

Hoppas inte för mkt.
    Det är väldigt få ansökningar som går igenom !

• Anonym (sanering)
    honeybaby skrev 2014-12-26 12:35:28 följande:
    En skuldsanering går i korthet till så här:
    Du ansöker om skuldsanering hos oss genom att fylla i blanketten "Ansökan Skuldsanering KFM 9150". Länk till blanketten hittar du till höger.
    Vi utreder om du uppfyller kraven för att få skuldsanering.
    Vi fattar ett beslut om att inleda skuldsanering och skickar därefter ett förslag till dina fordringsägare på hur den ska gå till. I förslaget ingår alla skulder du har vid tiden för inledandet.
    Om du beviljas skuldsanering får du ett beslut av oss där det framgår hur mycket du ska betala.
    Du betalar av dina skulder enligt en betalningsplan, vanligtvis under fem års tid. Om du redan lever på existensminimum när skuldsaneringen börjar kan du få ett beslut utan betalningsplan. Då betalar du inte av något på dina skulder.
    När avbetalningstiden är slut är du inte längre skyldig att betala något på de skulder som ingick i skuldsaneringen.

www.kronofogden.se/Skuldsanering4.html
    Tack. Jag läste det också, men jag undrar mer över den fasta månadskostnaden, om jag skulle bli sjuk eller annat hur ska man göra då? De räknar ju ut mitt förbehållsbelopp och resten ska betalas. Om man blir sjuk eller vabbar så dras ju mindre på lönen men hur gör dom då när de inte utmäter lön utan man betalar enligt en plan?
Svar på tråden skuldsanering KFM