• Anonym (Fundersam)

Antidepp medicin

Det är så att jag har en jobbig uppväxt i mitt bagage, skulle kunna skriva en hel bok om min uppväxt, men det är inte relevant i detta sammanhang så det kan lämnas osagt. 

Har under många år känt mig deprimerad och frustrerad över diverse saker.
    För något år sedan började jag med antidepp (provade bla mirtazapin 30mg mot min ångest och sömnproblem och sertralin 50 mg) men kände att det inte direkt hjälpte och slutade ganska snabbt med båda. Jag personligen kände inte att jag led av någon större ångest/depression utan det var utomstående som tyckte att jag borde söka hjälp för detta, men då jag bara blev helt nollställd så valde jag att lägga ner med medicineringen (provade först mirtazapin 1 månad och sen 1 månad sertralin).

Men nu dom senaste månaderna har det hänt ännu mer skit i mitt liv (som om jag inte haft tillräckligt redan) och min ångest/depression har nått en punkt där jag själv känner att det inte är hållbart. 
    Så nu har man ju börjat fundera på att söka hjälp igen och kanske ge det ett nytt försök. Men skulle vara bra att få höra andra människors erfarenhet kring antidepp mediciner.

Har det hjälpt er, och på vilket sätt? 
    Känner ni att eran livskvalite har förbättrats och hur har det gått efter att ni slutat med medicinen efter en längre tids användande? 

Tacksam för svar. 
  • Svar på tråden Antidepp medicin
  • Långbenopluto

Alltså, för att få full god effekt av anti-depp kan det ta ca 6 månader, så jag förstår att du inte tyckt det gett dig effekt om du slutat redan efter en månad.

Man behöver ofta ställa in doseringen och det kan ta tid.

• Anonym (Fundersam)
    Tines skrev 2014-12-26 17:39:06 följande:

Alltså, för att få full god effekt av anti-depp kan det ta ca 6 månader, så jag förstår att du inte tyckt det gett dig effekt om du slutat redan efter en månad.

Man behöver ofta ställa in doseringen och det kan ta tid.

okej, för när jag hade kontakt med min läkare och vi bestämde oss för att jag skulle prova, så skulle jag ju då köra på en månad och sen göra ett återbesök för att se hur jag kände mig. Och kan ju som sagt inte påstå att jag kände någon större effekt, mer än att när jag som sagt blev ganska nollställd, var varken glad eller ledsen längre utan kände mig bara ganska tom. Då beslutade han att vi skulle prova en annan variant (sertralin) vilket hade ungefär samma effekt + att jag slutade äta mat, vilket gjorde att jag beslutade mig för ge upp förhoppningar om medicinering. Det tog mig flera månader att få tillbaka min aptit vilket har lett till att jag gått ner närmare 10 kg från det att jag började ta tabletterna (180 cm lång, vägde ca 70 kg, numera ca 60 kg :(.
    Så just nu är jag orolig att om jag skulle börja med något liknande så kommer jag hamna i samma dåliga spiral igen. 
  • Långbenopluto

Sertralin tillhör SSRI-preparat, be om SNRI-preparat som ex Venlafaxin för att prova.

Skillnad på dessa preparat kan du googla dig fram då, det är krångligt att skriva ned...

• Anonym (Fundersam)
    Tines skrev 2014-12-26 17:53:53 följande:

Sertralin tillhör SSRI-preparat, be om SNRI-preparat som ex Venlafaxin för att prova.

Skillnad på dessa preparat kan du googla dig fram då, det är krångligt att skriva ned...

Läste lite grann men det är ju rena kinesiskan :) 
    Men om jag beslutar mig för att börja med medicinering igen så blir det nog i varje fall inte SSRI-preparat, framförallt på grund av att jag fick minskad aptit (vissa dagar åt jag ingenting). 

Äter du någon antidepp och isåfall, vad skulle du säga är för/nackdelarna när det kommer till det psykiska välmåendet? 
  • Anonym (ko)

Har ätit antidepressiva i flera omgångar varav första gången var för över 10 år sedan. Ej ätit antidepressiva på drygt fyra år och kommer aldrig mer godta sådan medicinering.
    Kan säga att det enda som har gett mig bestående resultat är samtalsterapi i olika former, inte mediciner. 

Mitt råd till dig är att boka en tid hos en samtalsterapeut istället, vårdcentralen har ofta egna kuratorer som man gå till.

Och ja, jag hade samma biverkning som du. Fick påminna mig själv om att äta en gång per dag då jag åt antidepressiva eftersom jag inte kände någon hunger och glömde helt enkelt bort att äta.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (ko) skrev 2014-12-26 19:04:33 följande:

Har ätit antidepressiva i flera omgångar varav första gången var för över 10 år sedan. Ej ätit antidepressiva på drygt fyra år och kommer aldrig mer godta sådan medicinering.
    Kan säga att det enda som har gett mig bestående resultat är samtalsterapi i olika former, inte mediciner. 

Mitt råd till dig är att boka en tid hos en samtalsterapeut istället, vårdcentralen har ofta egna kuratorer som man gå till.

Och ja, jag hade samma biverkning som du. Fick påminna mig själv om att äta en gång per dag då jag åt antidepressiva eftersom jag inte kände någon hunger och glömde helt enkelt bort att äta.

Problemet är väll bara det att man blir aldrig tagen på allvar (iallafall i storstadsområderna) utan det är lättare för läkaren att bara skriva ut lite tabletter och vips så är det problemet ute ur vädret. Både tidseffektivt och ekonomiskt. 

Sen så har jag tidigare gått till psykologer (visserligen några år sedan) men det har alltid bara handlat om att gräva i mitt förflutna, typ som att om jag upprepar allt negativt som hänt i mitt liv för en främmande person, så kommer allt mirakulöst bli bättre. Har liksom aldrig känt att det gått framåt, så jag är lite skeptisk till diverse kurator/psykologer men har väll helt enkelt bara hamnat hos mindre bra sådana. 
  • Anonym (Värdelöst)

Antidepp funkade verkligen inte för mig, fick sertralin krka. Började sakta känna min personlighet förändras till det värre. Mådde typ 4 ggr värre efter ett par veckor efter jag börjat och gjorde saker jag inte normalt skulle gjort som att skära upp armar och bröst så var tvungen att ringa ambulans. Limmades o syddes. Alla i min omgivning påpekade också att min personlighet var totalt annorlunda så jag slutade utan läkares ordination för ville inte må sämre. La bara undan känslorna på hyllan med pillren för när du slutar kommer dom efter dig:) så det bästa tycker jag personligen är att ta hand om skiten även om det är mycket. Har också gått igenom massa.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Värdelöst) skrev 2014-12-26 19:53:31 följande:

Antidepp funkade verkligen inte för mig, fick sertralin krka. Började sakta känna min personlighet förändras till det värre. Mådde typ 4 ggr värre efter ett par veckor efter jag börjat och gjorde saker jag inte normalt skulle gjort som att skära upp armar och bröst så var tvungen att ringa ambulans. Limmades o syddes. Alla i min omgivning påpekade också att min personlighet var totalt annorlunda så jag slutade utan läkares ordination för ville inte må sämre. La bara undan känslorna på hyllan med pillren för när du slutar kommer dom efter dig:) så det bästa tycker jag personligen är att ta hand om skiten även om det är mycket. Har också gått igenom massa.

Ja precis så kände jag mig också när jag åt sertralin under en kort period, därav slutade jag ganska snabbt. Precis som du skrev så tappade även jag min personlighet. Såg allt i grått, inget var bra inget var dåligt, allt var bara "meh".
    Jag ser bara inte hur det ska hjälpa att prata med psykologer, då vid mina tidigare försök har det bara handlat om att dra upp mina gamla sår, men aldrig hur jag ska bearbeta mina känslor. Så egentligen så har det alltid bara resulterat negativt då jag mer eller mindre bara blivit påmind om hur miserabel min uppväxt varit. 
Svar på tråden Antidepp medicin