• Pyssilullan

Hjälp i vagndjungeln! Bugaboo Buffalo vs Emmaljunga Viking / superviking

Vecka 20 nu, och strax dags att börja tänka på att köpa vagn...

Helt nytt för mig igen då jag för 10 år sedan skulle köpa vagn o de fanns i stort sett endast brio eller Emmaljunga duo att välja på.

Jag vill veta skillnaden mellan Emmaljunga Viking och Emmaljunga super Viking - någon som kan ge mig info ?

Valet ligger just nu mellan bugaboo Buffalo som jag gillar utseendet på, eller en nyare Emmaljunga modell, då Viking eller super Viking

Någon som kan tipsa mig? Som har ngn av vagnarna kanske ?

• Svar på tråden Hjälp i vagndjungeln! Bugaboo Buffalo vs Emmaljunga Viking / superviking
  • mocha8676

Hej! Vi har beställt en super Viking. Den är större än vikingen och betydligt högre som passar oss långa föräldrar. Vi valde bort Buffalo då det inte är någon fjädring. Vi kommer gå på lite alla möjliga markunderlag och tycker fjädringen är viktig.

• Pyssilullan

Tack för tips!

Valet står nu mellan Buffalo och super vikingn

Behöver alla tips jag kan få!

Fördelar/nackdelar?

• F89
    Pyssilullan skrev 2014-12-27 18:31:52 följande:

Tack för tips!

Valet står nu mellan Buffalo och super vikingn

Behöver alla tips jag kan få!

Fördelar/nackdelar?

Vi har Buffalon och har använt den i snart 3 månader. Vad vill du veta?
  • Pyssilullan
    F89 skrev 2014-12-27 19:43:41 följande:
    Vi har Buffalon och har använt den i snart 3 månader. Vad vill du veta?
    Ok!

Lättkörd? Smidig? Pris med ligg och sittdel? Känns den stum? Funkar på grus/snö osv?
  • F89
    Pyssilullan skrev 2014-12-27 20:02:39 följande:
    Ok!

Lättkörd? Smidig? Pris med ligg och sittdel? Känns den stum? Funkar på grus/snö osv?
    Otroligt lättkörd och smidig så som vi använder den (mest landsväg, skog etc men sällan i stan), kan tänka mig att den kanske är lite mer otymplig om man ska ha den som shoppingvagn eftersom det ändå är en rätt rejäl vagn! Vi köpte vagnen komplett inkl. regnskydd och en extra sittdyna till sittdelen från Holland (babyplus.nl) för drygt 9 000 kronor i somras. Grus och snö går fint, premiärkörde den på snö idag så där har jag inte jättemycket erfarenhet. Tycker inte att den känns stum alls men detta är första vagnen jag äger så det kanske beror på vad man jämför med? Vi är supernöjda!

Har du provkört båda vagnarna som du väljer mellan?
  • Pyssilullan

Tack! Har endast provkört Emmaljunga super Viking i butik!

Finns ingen som säljer bugaboo i vår stad men vill gärna se på den med. Gillade gunget i superviking.

Vi bor på landet o har inte tänkt shoppingvagn direkt.. Utan ngn som har mjuka däck o kör bra på alla underlag, o inte för bred o tung o otymplig...

Var det lång leveranstid på babyplus? Eller krångligt?

• F89
    Pyssilullan skrev 2014-12-28 19:50:49 följande:

Tack! Har endast provkört Emmaljunga super Viking i butik!

Finns ingen som säljer bugaboo i vår stad men vill gärna se på den med. Gillade gunget i superviking.

Vi bor på landet o har inte tänkt shoppingvagn direkt.. Utan ngn som har mjuka däck o kör bra på alla underlag, o inte för bred o tung o otymplig...

Var det lång leveranstid på babyplus? Eller krångligt?

Det var 5-8 veckors leveranstid på vagnen när vi beställde, det är lite olika tror jag. Nej jag tyckte att det var supersmidigt! Googlade en del på barnvagnsköp + Holland och läste på om fördelar/nackdelar. Sen mailade jag babyplus och skrev vad jag ville ha (vi beställde även åkpåse, babyskydd + bas + adaptrar till vagnen) och frågade om deras bästa pris. Fick en offert och godkände. Sen sa de till när de hade allt hemma och då betalade jag, när de fått betalningen skickade de grejerna och sen körde dhl ut det! Om vi skulle beställa ny vagn i framtiden skulle jag göra på samma sätt igen om det lönade sig ekonomiskt! : )
  • mocha8676
    Pyssilullan skrev 2014-12-28 20:37:48 följande:

Tack!

Det är jättebra att provköra båda och jämföra. Vi vek även ihop dom och la in dom i bilen för att se hur stor plats dom tog.. Men vi tyckte superviking var mycket trevligare att "dra på" :)
  • Tiny_angel

Har dålig koll på Buffalo. Men vi valde super Viking, första barnet så vill kunna ha barnvagnen länge och även spara till nästa... Känns mest rejäl med super viking. Får se om vi blir nöjda. Vagnen kommer i mars.

• mm77

Jag står och väljer mellan samma vagnar. Tycker Bugaboo har bättre handtag för långa. Men kan låna , in systers liggdel om jag väljer Emmaljunga och då blir Bugaboo 5000 kr dyrare. Det känns lite onödigt... Ska pröva dem i bilen en gång också, har inte så stor bil, innan jag bestämmer mig.

Du har kanske redan läst...

www.xn--bst-i-test-q5a.se

• Emeralda

Hur är Bugaboos sittdel? (Buffalo) Jag tycker den ser liten ut om man jämför med en Emmaljunga, tex Viking eller liknande. Passar den även för lite äldre barn på runt tre år? Mina första barn hade en Emmaljunga city cross och de sov jättebra i den även när de var äldre.

Det jag gillar med Bugaboon är att den blir så liten när man fäller ihop den vilket inte Emmaljungas vagnar blir men sittdelen gör mig skeptisk. Nu har jag inte sett någon sådan vagn med sittdel på riktigt, har bara sett med liggkorg på. Vad har ni som testat för åsikter?

• mm77

Det blev bugaboo för oss pga liten bil. Super viking gick in men med för mycket besvär. Bugaboo lastas in hur smidigt som helst.

Bf om en månad så har inte testat den live än.

• Kurona
    Emeralda skrev 2015-03-15 10:13:17 följande:

Hur är Bugaboos sittdel? (Buffalo) Jag tycker den ser liten ut om man jämför med en Emmaljunga, tex Viking eller liknande. Passar den även för lite äldre barn på runt tre år? Mina första barn hade en Emmaljunga city cross och de sov jättebra i den även när de var äldre.

Det jag gillar med Bugaboon är att den blir så liten när man fäller ihop den vilket inte Emmaljungas vagnar blir men sittdelen gör mig skeptisk. Nu har jag inte sett någon sådan vagn med sittdel på riktigt, har bara sett med liggkorg på. Vad har ni som testat för åsikter?

Hej!

Vi har en emmaljunga double viking, där är ju ligg/sitt-del lite mindre än på supervikingen, men när jag valde denna vagn så valde jag mellan vikingen och en bugaboo donkey. Bugaboo har mindre sittdel än emmaljunga och vår son som är cirka 1 meter lång och väger 15-16 kilo, får plats ganska precis i vår emmaljunga. Lite växtmån finns ännu, men han skulle inte få plats i en bugaboo. Han är stor för sin ålder, han är bara två år gammal, så han vill fortfarande åka vagn rätt så mycket. 

• Emeralda

Någon mer som har erfarenhet av bugaboo Buffalo? Märks det att den inte har fjädring? När jag läst recensioner och tillverkarens egna ord så märks det inte pga de stora hjulen, men jag vill höra från någon som testat "på riktigt" själv. Jag vill kunna dra den på skogsväg och motionsstigar (typ bred stig). Jag hade en Babytravel syskonvagn till mina första barn och den hade inte fjädring och jag upplevde att bebisen studsade i liggkorgen när man hade den. När man väl körde båda i sittdelen var det inga problem. Är det lika med Buffalon?

Svar på tråden Hjälp i vagndjungeln! Bugaboo Buffalo vs Emmaljunga Viking / superviking