• Cecane

    Vad är rimligt?

    Hej

    Jag har en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

    Jag och min man är familjehem och ska snart få våra extra barn som är 2 syskon. Dessa syskon har ett lillasyskon som oxå är placerad nu i samma jourhem som dom vi ska ta emot. Från början sa vi att vi kunde ta emot 2 barn därav ska dessa 2 syskon komma till oss. Men det gör så ont i mitt hjärta att de måste skiljas från sitt lillasyskon. Anledningen till att vi inte "kunde" ta emot llillasyskonet från början är att det är lika gammalt som vår yngsta det vill säga 1 1/2 år. Och vi kände att det blir för tufft med 2 små i samma ålder plus de andra barnen , vi har 3 biologiska, plus att vi bådar jobbar heltid.

    Men nu har vi funderat och funderat och åter funderat!!!!!

    Jag vet att socialen inte heller vill dela på syskon och inte vi heller!! Så min tanke är att jag gör detta på heltid, det vill säga att detta blir mitt jobb! Då kommer det att funka med alla 3 extra barnen. Vi har plats för alla och kärlek så det räcker och blir över!! Jag jobbar och har jobbat inom barnomsorgen i över 10 år så kunskapen har jag och vi har 3 egna barn.

    Nu till min fråga , det är alltid känsligt när det handlar om pengar men hur får jag till ett bra kontrakt? Om detta ska bli mitt jobb plus omkostnads ersättning för alla 3... Vad är en rimlig summa. Kommunerna vill ju alltid lägga sig så lågt som möjligt men vad är rimligt för detta? Enligt socialen så kommer det att vara uppväxtplacering.

    Hoppas ni förstår mitt långa utlägg =)

  • Svar på tråden Vad är rimligt?
  • Anonym (Soc.)

    Du ska begära full ersättning för din förlorade arbetsinkomst, det plus själva omkostnadsdelen borde väl räcka? Möjligtvis att du lägger till 5000 extra då. Gudskelov att ni tar emot även det tredje barnet, det vore fruktansvärt om barnen dessutom blev skilda åt.

  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Soc.) skrev 2014-12-26 22:03:32 följande:

    Du ska begära full ersättning för din förlorade arbetsinkomst, det plus själva omkostnadsdelen borde väl räcka? Möjligtvis att du lägger till 5000 extra då. Gudskelov att ni tar emot även det tredje barnet, det vore fruktansvärt om barnen dessutom blev skilda åt.


    Herrgud, förstår verkligen varför blir rika på dessa stackars ungar.

    DET FINNS INGET SOM HETER UPPVÄXTPLACERING!!!

    Ni har dessutom alldeles för många ungar redan för att ta emot dessa. Tacka nej och fortsätt jobba på det heltidsjobb du har!
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Pengar) skrev 2014-12-26 22:16:11 följande:

    Herrgud, förstår verkligen varför blir rika på dessa stackars ungar.

    DET FINNS INGET SOM HETER UPPVÄXTPLACERING!!!

    Ni har dessutom alldeles för många ungar redan för att ta emot dessa. Tacka nej och fortsätt jobba på det heltidsjobb du har!


    Så du tror att TS skulle bli rik på att sluta jobba för att syskonen ska slippa splittras. Om hon tackar nej till dessa barn så tror du det innebär att barnen får stanna hemma istället? Vad vet du om varför dessa barn placeras? De kanske har blivit misshandlade och våldtagna varje dag i sitt liv? Tycker du då att man ska jobba på att de ska hem igen? Ditt maniska uppmanande till familjehem om att de inte ska ta emot barn är verkligen att skita i ansiktet på alla de som är djupt tacksamma över att ha fått växa upp i familjhem.
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Soc.) skrev 2014-12-26 22:26:07 följande:

    Så du tror att TS skulle bli rik på att sluta jobba för att syskonen ska slippa splittras. Om hon tackar nej till dessa barn så tror du det innebär att barnen får stanna hemma istället? Vad vet du om varför dessa barn placeras? De kanske har blivit misshandlade och våldtagna varje dag i sitt liv? Tycker du då att man ska jobba på att de ska hem igen? Ditt maniska uppmanande till familjehem om att de inte ska ta emot barn är verkligen att skita i ansiktet på alla de som är djupt tacksamma över att ha fått växa upp i familjhem.


    Du vet inte heller så det kan vi släppa. Men det finns många andra familjehem som säkert passa bättre!
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Pengar) skrev 2014-12-26 22:41:29 följande:

    Du vet inte heller så det kan vi släppa. Men det finns många andra familjehem som säkert passa bättre!


    Nej det är ju det som det inte finns. Förbannat ont om familjehem som tar emot tre syskon. Blir nästa alltid så att syskon då separeras vilket är en fet jävla tragedi, så om TS har möjlighet att ta emot alla tre så kan dessa barn skatta sig som en mycket lycklig minoritet. Du vet fan inte ett skit om verkligheten, men uttala dig det ska du då alltid. Gå i terapi för att bearbeta ditt eget skit istället för att hålla på som du gör här. Det är inte friskt.
  • Cecane

    Tack Anonym (Soc.) för dina inlägg!! Jobbar du inom socialen?

    Det är så trist med bittra människor som inte kan tänka längre än vad näsan räcker!

    Om inte vi tar emot dessa 3 små underverk så kommer de definitivt att splittras på olika håll. Kommunen har inga andra familjer som kan ta emot 3 barn eller knappt 2....

  • Anonym (Pengar)
    Cecane skrev 2014-12-26 22:50:27 följande:

    Tack Anonym (Soc.) för dina inlägg!! Jobbar du inom socialen?

    Det är så trist med bittra människor som inte kan tänka längre än vad näsan räcker!

    Om inte vi tar emot dessa 3 små underverk så kommer de definitivt att splittras på olika håll. Kommunen har inga andra familjer som kan ta emot 3 barn eller knappt 2....


    Dom ska ju ändå aldrog få flytta hem enligt dig. Då kan dom placeras i vilken kommun som helst.

    Man placerar inte 3 barn som är så skadade att den aldrig får komma hem i en familj som har 3 egna småbarn. Det ÄR vansinne. Stackars barn!
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Pengar) skrev 2014-12-26 22:55:53 följande:

    Dom ska ju ändå aldrog få flytta hem enligt dig. Då kan dom placeras i vilken kommun som helst.

    Man placerar inte 3 barn som är så skadade att den aldrig får komma hem i en familj som har 3 egna småbarn. Det ÄR vansinne. Stackars barn!


    Kan du inte bara sluta vara en okunnig idiot?? Familjehem som tar emot tre syskon existerar knappt NÅGONSTANS i landet, utan kan möjligtvis dyka upp once in a blue moon vart tredje år eller så. Det är BRIST på familjehem ens för två eller ETT barn. Vad fan är det du inte fattar??
  • Anonym (Familjehem)

    Om du ska hjälpa alla tre så begär hjälp. De kommer sannolikt med en tung ryggsäck. Jag har en placerad som var året när h*n kom. Jag har fått massa stöd o hjälp. Inte bara med att ta hand om barnet o handskas med bio. Utan fått hjälp med att hantera info som kommit fram under placeringen. Lycka till! Det finns inte många som dig som väljer bort sin trygga familj och arbete för att hjälpa andras barn!

  • Anonym (Jonna)

    Vad tjänar du idag? Det är väl rimligt att kommunen ersätter den inkomsten i så fall + de tillägg man i normala fall får.

  • Anonym (Cecane)

    Har fått veta nu att socialen inte kommer att placera alla 3 syskonen hos oss då dom tycker det blir ett för stort uppdrag. Vi kommer att få ta emot 2 av dom.

    Hoppas hoppas att det 3:e syskonet blir placerad i närheten så vi kan upprätthålla en bra kontakt!!

    Men min tanke är ändå att kunna ivarjefall gå ner till 50% på mitt jobb och hoppas att socialen kan ersätta det jag går ner.

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Cecane) skrev 2015-01-08 10:58:33 följande:

    Har fått veta nu att socialen inte kommer att placera alla 3 syskonen hos oss då dom tycker det blir ett för stort uppdrag. Vi kommer att få ta emot 2 av dom.

    Hoppas hoppas att det 3:e syskonet blir placerad i närheten så vi kan upprätthålla en bra kontakt!!

    Men min tanke är ändå att kunna ivarjefall gå ner till 50% på mitt jobb och hoppas att socialen kan ersätta det jag går ner.


    Snacka om feltänk. Tycket du ska begära granskning av IVO.
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-01-08 19:00:57 följande:

    Snacka om feltänk. Tycket du ska begära granskning av IVO.


    Tycker soc ska leta upp ett hem som kan ta alla 3. Ts kan skaffa fosterbarn när deras minsta är äldre.

    Stackars dessa ungar. Säg nej till uppdraget ts.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Pengar) skrev 2015-01-10 22:49:23 följande:

    Tycker soc ska leta upp ett hem som kan ta alla 3. Ts kan skaffa fosterbarn när deras minsta är äldre.

    Stackars dessa ungar. Säg nej till uppdraget ts.


    Är du dum eller analfabet?
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-01-10 22:56:49 följande:

    Är du dum eller analfabet?


    Varför blir jag inte förvånad att få en sån kommentar av en svagbegåvad sockärring?!
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Pengar) skrev 2015-01-10 23:03:53 följande:

    Varför blir jag inte förvånad att få en sån kommentar av en svagbegåvad sockärring?!


    Men du vet alltså bättre än mig att det är möjligt att finna familjehem som tar emot tre syskon? Du vet inte ett skit. Det är jävligt ovanligt att det dyker upp en familj som är villig till det. Du är ignorant. Du får väl slå upp ordet om det är för svårt för dig att förstå.
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-01-10 23:08:41 följande:

    Men du vet alltså bättre än mig att det är möjligt att finna familjehem som tar emot tre syskon? Du vet inte ett skit. Det är jävligt ovanligt att det dyker upp en familj som är villig till det. Du är ignorant. Du får väl slå upp ordet om det är för svårt för dig att förstå.


    Som sagt - vidrig sockärring. Du har ingen aning om vad jag vet, men det är uppenbart mer än du gör!
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Pengar) skrev 2015-01-10 23:18:27 följande:

    Som sagt - vidrig sockärring. Du har ingen aning om vad jag vet, men det är uppenbart mer än du gör!


    Du ger ett oerhört bildat intryck :) enda insynen du har är antagligen den då fått i samband med att dina egna barn omhändertagits.
Svar på tråden Vad är rimligt?