• assajo

Missunnsam?

Hej folket på familjeliv! Jag är ny här och i desperat behov av hjälp...
    Min pojkvän och jag har nu varit tillsammans i lite drygt ett år. Vi är lyckliga ihop och jag har aldrig varit så här kär tidigare.

Nu till problemet: Vi har hamnat i en rejäl svacka med mycket bråk och svartsjuka. Det här har pågått till och från i några månader nu och hur mycket vi än pratar och försöker reda ut saker så verkar det inte hjälpa. En stor bidragande faktor till problemet är att han prioriterar att jobba så mycket helg och kvällar som möjligt för att tjäna så mycket pengar som möjlig vilket gör att vi får mindre tid tillsammans.
    Nu så var planen att åka iväg över nyår, vart som helst bara vi fick tid ihop, men nu när det inte riktigt löste sig med pengarna pga att jag fortfarande går i gymnasiet och inte jobbar så mycket så kommer vi inte längre än till köpenhamn. Vilket ändå kändes helt okej för båda två. MEN de dagarna som han inte hade schemalagda (som han var ledig på för att vi skulle kunna resa lite längre) är han nu hemma. Och då föreslog jag att vi kunde umgås de dagarna eftersom vi fått så lite tid ihop den senaste tiden, men då bestämmer han sig för att istället för att försöka få jobb de dagarna också vilket ledde till ytterligare ett bråk. För enligt mig så är livet och en relation mer än att bara ses någon timme på kvällen innan man somnar för att sedan gå upp tidigt dagen efter. Det leder inte till en sund relation. Dessutom så var han ute och festade med sina killkompisar sin första lediga kväll på hela månaden för några dagar sedan och var inte hemma fören sju på morgonen. Den kvällen kunde han tydligen ta ledigt från jobbet, men inte när det gäller för oss att hitta tid ihop. Det som gör situationen ännu jobbigare för mig var att bara någon månad tidigare så hade jag planerat en liten spontanresa med mina tjejkompisar men då så fick han ett utbrott och "hotade" med att vi inte skulle kunna vara tillsammans om jag åkte med mina väninnor. Så då blev min resa inställd. Då kom mina tjejkompisar på tanken att vi bara kunde gå ut på krogen några dagar senare för att kompensera för tiden som vi inte fick ihop på resan, men då blev det också ett problem och han tyckte att jag kunde prioritera honom framför en utgång. Vilket jag gjorde. Men nu när jag ber honom att ge upp en dag för min skull så blir inte tjänsten gengäld.

Överreagerar jag och är missunnsam eller finns det någon logik i min frustration?    

• Svar på tråden Missunnsam?
  • Tom Araya

Han ÄR missunnsam och egoistisk inget snack om det. Ert förhållande ser inte hållbart ut. Kan du inte få honom att se detta och ändra på sig skulle jag råda dig att inte slösa mer tid, kärlek och energi.

• assajo

Jag önskar att det bara var så simpelt, men när man verkligen älskar en person så vill man verkligen få det att fungera... Dessutom så är vi förlovade och delar samma planer för framtiden med jorden runt resor, barn och boende. Så det är framtiden som får mig att vilja stanna kvar! Dessutom så har vi roligt ihop när vi inte befinner oss i svackan. Då vi brukar måla, åka på festivaler och bara skrattar ihop. Det är dessa fina stunderna som jag tänker på som gör allt så komplicerat.. Problemet är att han inte inser hur situationen ser ut från mitt håll då jag har spenderat de senaste månaderna med att vänta på honom om kvällarna. Jag antar att det är nyförälskelsen som lagt sig. Han tittar inte på mig på det där kära sättet längre medan jag fortfarande ser honom på det sättet. och när jag väcker honom på morgonen genom att krypa tätt intill och pussa honom tills han vaknar verkar han se mer som något irriterande nu för tiden än något mysigt då det faktiskt har hänt att han har puttat bort mig lite lätt...

• assajo
    Hanne skrev 2014-12-27 15:40:56 följande:

Gör slut, han verkar inte vettig.

Tom Araya skrev 2014-12-27 15:29:48 följande:

Han ÄR missunnsam och egoistisk inget snack om det. Ert förhållande ser inte hållbart ut. Kan du inte få honom att se detta och ändra på sig skulle jag råda dig att inte slösa mer tid, kärlek och energi.

• Tom Araya

Men ser du inte att ni inte alls delar det du tror? Han kanske säger det, men i praktiken prioriterar han annorlunda. Han åsidosätter ju helt dina behov och förväntar sig att du hela tiden ska finnas där för honom, medan han gör vad han vill och när han vill. När tror du det ska ändras om du inte sätter ned foten nu?

• assajo
    Tom Araya skrev 2014-12-27 16:02:40 följande:

Men ser du inte att ni inte alls delar det du tror? Han kanske säger det, men i praktiken prioriterar han annorlunda. Han åsidosätter ju helt dina behov och förväntar sig att du hela tiden ska finnas där för honom, medan han gör vad han vill och när han vill. När tror du det ska ändras om du inte sätter ned foten nu?

Han är väldigt bra på att prata så när jag tar upp det med honom så snackar han sig rakt igenom det och lyckas på något vis mig att känna som att det är mitt fel att vi bråkar och att det blir problem, så jag antar att jag har börjat tro på det... Jag har verkligen gjort allt och försökt allt jag kan. När jag är i en relation så ger jag alltid 200% av allt och det gjorde han också i början, men just nu så känns det som att han kanske ger 70% vilket gör väldigt ont. Han har haft ett väldigt konstigt humör under de här månaderna, han har kort stubin och verkar störa sig på mycket som jag gör vare sig det är bra eller mindre bra saker. Hans humör gör mig osäker och gör att jag hela tiden försöker hålla mig på god fot med honom. Trots det så försökte jag sätta ner foten idag och tog upp det till diskussion vilket bara ledde till att han slutade svara, så nu har han inte svarat mig sedan klockan 10 ca... Han bara flyr när det blir för jobbigt  
  • assajo
    Tom Araya skrev 2014-12-27 16:02:40 följande:

När jag har tagit upp att vi kanske borde gå skilda vägar så har han inte precis reagerat på ett bra sätt, han har mer anklagat mig för att jag bara vill ha det bra hela tiden och jag bara ger upp så fort det inte går som jag vill. Han säger att han vill vara med mig men vissa dagar så känner jag bara inte av det och då känns det som tomma ord 
  • Tom Araya

Man har det inte bra hela tiden och man orkar inte ge allt hela tiden, ibland behöver man också göra annat än att umgås med sin partner, men man måste ju vilja och anstränga sig från båda håll för att få det att hålla, annars är det meningslöst.

• assajo
    Tom Araya skrev 2014-12-27 18:28:17 följande:

Man har det inte bra hela tiden och man orkar inte ge allt hela tiden, ibland behöver man också göra annat än att umgås med sin partner, men man måste ju vilja och anstränga sig från båda håll för att få det att hålla, annars är det meningslöst.

Ja det är klart, det var ju det som jag också ville göra.. Det som stör mig mest är hur orättvis situationen är, men han verkar inte förstå vad jag menar. Jag har försökt förklara väldigt många gånger men han lyssnar inte... Men det kanske är en mognadsgrej, att han växer ifrån det 
  • Tom Araya
    assajo skrev 2014-12-28 10:16:47 följande:
    Ja det är klart, det var ju det som jag också ville göra.. Det som stör mig mest är hur orättvis situationen är, men han verkar inte förstå vad jag menar. Jag har försökt förklara väldigt många gånger men han lyssnar inte... Men det kanske är en mognadsgrej, att han växer ifrån det 
    Jag skulle inte lita på att det är en mognadsgrej och vänta och våndas under tiden.
  • assajo
    Tom Araya skrev 2014-12-28 10:21:48 följande:
    Jag skulle inte lita på att det är en mognadsgrej och vänta och våndas under tiden.
    Så din åsikt är att jag bara ska göra slut? det tar emot väldigt mycket... vi älskar ju trots allt varandra så jag tror bara att vi skulle gå tillbaka till varandra nästan direkt och då skulle ju separationen inte ha någon verkan...
  • assajo

Uppdatering: Igår när han kom hem till mig för att lämna nyckeln som han lånat så ville han först inte kramas och när jag väl praktiskt taget tvingat mig på honom så klappar han mig på ryggen vilket han vet att jag verkligen hatar (det är verkligen något av det värsta jag vet) och stänger in princip dörren i ansiktet på mig... När jag sedan frågar honom honom i ett sms vad som stod på så säger han att han känner sig orättvist behandlad och han tycker även att jag har sagt förtjänade påhopp riktat mot hans orättvisa beteende. 
    Vi ska ses idag och vi har inte hörts av sedan igår... Jag har ingen aning om vad som kommer att hända! Hjälp! Ska jag gå in med inställningen att jag ska försvara mig själv eller att jag vill försonas? Jag är verkligen ingen långsint person så min irritation har helt passerat och det enda jag vill är att försonas och krypa upp in i hans famn... 

• Tom Araya
    assajo skrev 2014-12-28 15:30:32 följande:

Uppdatering: Igår när han kom hem till mig för att lämna nyckeln som han lånat så ville han först inte kramas och när jag väl praktiskt taget tvingat mig på honom så klappar han mig på ryggen vilket han vet att jag verkligen hatar (det är verkligen något av det värsta jag vet) och stänger in princip dörren i ansiktet på mig... När jag sedan frågar honom honom i ett sms vad som stod på så säger han att han känner sig orättvist behandlad och han tycker även att jag har sagt förtjänade påhopp riktat mot hans orättvisa beteende. 
    Vi ska ses idag och vi har inte hörts av sedan igår... Jag har ingen aning om vad som kommer att hända! Hjälp! Ska jag gå in med inställningen att jag ska försvara mig själv eller att jag vill försonas? Jag är verkligen ingen långsint person så min irritation har helt passerat och det enda jag vill är att försonas och krypa upp in i hans famn... 

Han försöker göra sig till ett offer i situationen för att ge dig dåligt samvete, ett sätt att försvara sig och i hans sits en desperat åtgärd då han inte har något annat sätt.
    Be honom förklaras sig, på vilket sätt han skulle vara orättvist behandlad, men då ska han också lyssna på dig och din synvinkel. Det är ett dåligt tecken att bli arg istället för att ta till sig vad du har att säga.
Svar på tråden Missunnsam?