• Anonym (Orolig ung tjej)

Svidande och grymt svullna blygdläppar. Är orolig. HJÄLP!

Hej! På senaste tiden efter sex så har jag svullnat upp rejält i blygdläpparna och blivit sjukt öm så jag knappt kan sitta..Mina vänner sa att det inte var något att oroa mig för eftersom det säkert brodde på att jag var för torr...vilket jag höll med om. Men nu har jag börjat tänka mer och mer på det...Googlat runt på olika sjukdomar men ingenting stämmer direkt överens. Det brukar vara väldigt ömt och svullet tills morgondagen då känns allt bättre.

Men idag bestämde jag mig för att ta en spegel och kolla runt när jag var på väg in i duschen..Jag var väldigt extremt torr i slemhinnorna så det blev irriterat och svullnade upp igen bara jag petade för att få en ordentlig titt. Det är äckligt uppsvullet, känns nästan som jag har två små penisar där :( Högra är dock mycket mer uppsvullen än den andra...skulle säga ca 1cm på bredden som mest uppsvullet.

Det andra som ser konstigt ut är att inne i ''hålet'' eller vad man ska säga ser det ut som något pyttelitet vitt tjockare flytning...påminner om tillagat äggvita i konsistensen. Men det är inget direkt märkvärdigt...om man inte sprättar upp underlivet och gräver ut det så märks det inte.

Det kliar inte eller har inga konstiga flytningar. Det svider/svullnar aldrig om jag inte haft sex utan förspel eller rört mig själv på ett hårdhänt sätt.

Jag äter P-piller Neouvletta och har uppehåll lite olika tillfällen. Men ca var 6:e månad.

Snälla ni kunniga! Kom med råd för mig! Funderat på att åka till någon gyn/ungsomsmot men jag vet inte vad min Mamma skulle tro om det. Är 20 och bor i egen lägenhet i vanliga fall men är hemma över jul och känns rätt skämmigt att säga något till morsan eftersom vi inte har så bra kontakt...

• Svar på tråden Svidande och grymt svullna blygdläppar. Är orolig. HJÄLP!
  • Anonym (Svamp)

Låter som en svampinfektion.

• Anonym (Ano)

ring sjukvårdsupplysningen 1177.

låter på dig som du haft det ett tag. ha inte sex och gå iväg efter jul?

hör vad dom säger på sjukvårdsupplysningen först. och om du går iväg nu, måste du väl inte berätta vad du har för problem och att du ska till gyn för din mamma om du inte vill?

• Anonym (Svamp?)

Låter precis som svampinfektion, men kolla upp det

Men tror inte det är svamp, för symtomen låter inte alls lika bortsett från att det svullnar...Det är fortfarande rejält svullet. Ser ut som en korv som hänger ut från underlivet typ Men det gör inte ont längre utan känns bara väldigt konstigt. Smörjde in med Bepathen som är mjukgörande. Brukar annars ha en intim olja och båda brukar fungera rätt bra. Det borde gå ner tills imorrn och då kommer jag inte ha NÅGOT problem förmäns jag råkar ut för samlag igen.

Det smittar inte vad jag hört?

Varför tror ni att det är svamp?

De vanligaste tecknen på underlivssvamp är att man får klåda, svullnad, rodnad och irritation i underlivet. Ibland får man också en vit, kesoliknand flytningar från slidan.

Det enda som stämmer är svullnaden. Och det händer endast efter sex. Så därför tror jag inte att det är svamp. Men är ändå orolig.

• Anonym (s)

Du kanske är allergisk mot sperma?

• Anonym (Kantarell :))

Hej.

Det låter INTE som svamp.

Kolla upp det hos vårdcentralen eller ungdomsmottagningen beroende på din ålder.

Prova att använda lite vattenbaserad glidmedel när ni inte har förspel.

Hoppas att det går bra för dig och att su kommer fram till orsaken.

Jag blev irriterad där nere efter jag rakat mig och fick stubb.

Haha, ja har många gånger tänkt att jag kanske är allergisk mot sperma. Men det låter allt för konstigt :/

Tänkte kontakta ungdomsmottagningen på måndag. Dock har jag knappt någon svullnad just nu eftersom det går ner sig om man bara låter det vara. Förhoppningsvis är jag bara allmänt torr och skör på grund av p-pillren.

Jag brukar raka mig men tror verkligen inte det är orsaken :/

• Anonym (mollis)

Svamp KAN det vara trots allt - försök med naturell bulgarisk yougort till natten 3-4nätter. Kleta in binda o blygdläppar med detta. En annan orsak KAN också vara att du helt enkelt inte matchar med just denna mannens sperma, ovanligt men existerar även detta fenomen. Kan vara nåt i hans kost ex som gör du reagerar. Min kompis hade detta problem med sin x-make i typ 5 ÅR...jämt efter sex var hon 24h jättesjuk o svullen - efter det men andra män inga problem. Hälsn en bm

• Anonym (mollis)

Svamp KAN det vara trots allt - försök med naturell bulgarisk yougort till natten 3-4nätter. Kleta in binda o blygdläppar med detta. En annan orsak KAN också vara att du helt enkelt inte matchar med just denna mannens sperma, ovanligt men existerar även detta fenomen. Kan vara nåt i hans kost ex som gör du reagerar. Min kompis hade detta problem med sin x-make i typ 5 ÅR...jämt efter sex var hon 24h jättesjuk o svullen - efter det men andra män inga problem. Hälsn en bm

Svar på tråden Svidande och grymt svullna blygdläppar. Är orolig. HJÄLP!